علت ایجاد و درمان درد ریشه مو با روش‌های ساده

علت ایجاد و درمان درد ریشه مو با روش‌های ساده


منبع: مدیسه

4

1402/2/2

02:35


ممکن است برای هر فردی درد ریشه مو رخ داده باشد و ذهن فرد را درگیر کند که چرا ریشه

علت ایجاد و درمان درد ریشه مو با روش‌های ساده

ممکن است برای هر فردی درد ریشه مو رخ داده باشد و ذهن فرد را درگیر کند که چرا ریشه مو درد می گیرد. این درد فقط در اطراف فولیکول مو ایجاد می‌شود که به تار مو هیچ‌گونه ربطی ندارد. عوامل گوناگونی در ایجاد درد ریشه مو و ریزش نقش دارند. از جمله عواملی که درد ریشه مو را پدید می‌آورند یا به طور مستقیم فشاری است که به پوست سر وارد می‌گردد یا مشکلات اعصاب و عروق موجب تجربه این درد می‌شوند. گزینه‌های شما جهت درمان درد ریشه مو به دلیلی که باعث درد ریشه مو شده است، بستگی دارد.

توجه داشته باشید که اگر شما این درد را برای مدت زیادی حس می‌کنید باید برای درمان درد ریشه مو حتماً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با در نظر گرفتن مشکل، درمان دارویی و یا حتی درمان‌های ساده با به کارگیری از راهکارهای ساده را شروع خواهد کرد.

علت درد ريشه مو چيست؟

علت درد ريشه مو چيست؟

به دلايل گوناگونی ممکن است پوست سر در معرض حساسیت، درد و بثورات قرار گيرد. به صورت كلى مو پوششی برای سطح پوست است، اين ويژگى قادر است تا موجب انباشتگى سلول‌های پوست و به دام انداختن رطوبت شود. اين امر سبب می‌شود كه عفونت‌ها و آلودگى انگلى افزایش یابند. افزون بر اين، مو اغلب از دیگر اعضاى بدن در معرض برخورد با محيط پيرامون و هواست و در نتیجه احتمال دارد در اثر تغييرات شديد دما و باد صدمه ببيند.

همچنين در افرادی كه ريزش مو دارند اين عارضه بيشتر به چشم می‌خورد. شناختن بیشتر و بهتر عوامل درد ریشه مو می‌تواند در جلوگیری از درد موهای سر و پیشگیری ازدرد ریشه مو به شما کمک بسزایی بکند.

همانطور که گفتیم درد ريشه مو مى‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، در بعضی از افراد جهت درمان درد ریشه مو بايد به پزشک مراجعه نمود، درحالى که جهت درمان اين درد در بعضی مواقع شما به تنهایی قادر به درمان این درد خواهيد بود.

بعضی از دلایل درد ريشه مو و پوست سر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عفونت باكتريايى
  • عفونت قارچى
  • بيمارى پوستى
  • آلرژى
  • نورالژى
  • افتاب سوختگى
  • تروما
  • آسيب خفيف سر
  • آلوپسی کششی

آشنایی با انواع درد ریشه مو

آشنایی با انواع درد ریشه مو

عفونت باكتريايى

ايمپتيگو با زرد زخم ( خود را به شکل بثورات ملتهب پوستى نشان می‌دهد )، کورک ( به شکل تورم حساس، كه امکان دارد ایجاد شود، بروز مى‌کند) و فوليكوليت، ( كه به شکل لكه‌های زیاد زخم بروز مى‌كند)، از معمول‌ترین انواع عفونت‌های باكتريايى هستند كه روى پوست سر اثر مى‌گذارند.

عفونت قارچى

عفونت قارچی شامل تينه آ كپيتيس و تينه آ ورسيكالر است كه به ویژه در كودكان بسيار رایج است و مى‌تواند باعث ايجاد لكه پوستى در پوست سر و دلیل درد ريشه مو شود. اين عارضه در بعضی اوقات به حالت دايره‌ای هستند و امکان دارد به آن‌ها ” كرم حلقه‌ای ” گفته شود، البته قابل ذکر است كه به كرم‌ها ربطی ندارد. عفونت قارچى می‌توانند موجب ريزش موقت مو شوند.

قیمت انواع محصولات تقویت کننده و پرپشت کننده مو

 

بيمارى پوستى

مشكلات پوستى مهم‌ترین دلیل خارش بر سطح پوست و بدن است. شايع‌ترین بیماری‌های پوستى كه روى پوست سر اثرگذار هستند، درماتيت و پسوريازيس هستند. درماتيت موجب قرمزى و خارش می‌گردد. پسوريازيس موجب پدید آمدن لكه ضخيم و پوسته پوسته مى‌شود.

آلرژی‌ها

آلرژی‌ پوست سر

آلرژى به بعضی از محصولات مو، مى‌تواند مشكل عظیمی براى پوست سر ایجاد کند و موجب درد ريشه مو شود. چرا که ما مو و سر خود را در معرض بسیاری از محصولات پوستى قرار مى‌دهیم، از جمله نرم کننده، شامپو، رنگ مو، اسپرى مو و دیگر لوازم آرایشی و بهداشتی. علائم آلرژى عبارتند از قرمزى پوست، خارش پوست سر و گاهى تورم كه امکان دارد در نواحی صورت و اطراف چشم نیز گسترش يابند. لازم به ذکر است که محصولاتی خاص مثل شامپو برای درد ریشه مو وجود دارند که برای همین امر طراحی و تولید شده‌اند.

نورالژى

اعصاب عامل اصلی نورالژى يا درد عصبى ريشه مو است. اين درد شديد قابلیت تاثیرگذاری بر روى پوست سر را دارد. گاهى اوقات به علت گرفتگى اعصاب گردن، برای مثال در صورت قرار دادن گردن در وضعيت نامناسب يا آرتروز ايجاد ‌می‌شود. گاهى أوقات درد عصبى بدون هيچ علل خاصی بروز مى‌کند که می‌تواند شديد و يا حتی مداوم باشد.

يكى ديگر از علت‌های حساسيت پوست سر، كشيدگى عضلات اركتور پيلى است به این معنی که عضلات ريز كنار هر فوليكول مويى كه مسئول پدید آمدن حالت مو به تن سيخ شدن را دارند. گمان مى‌شود كه اين شرايط به استرس مربوط باشد، اما با توجه به اینكه تمامی ما فوليكول مو و بنابراين عضلات اركتور پيلى داريم، پدیده‌ای غير عادی نيست.

مطالب پربازدید:  عوارض استفاده از اتوی مو و برس حرارتی

 

حساسيت پوست سر همچنين مى‌تواند به علت محكم بستن مو پدید آید. حساسيت و درد در اين حوزه نشان مى‌دهد که فولیکول‌ها تحت تنش بسیار بد و غير قابل قبولى قرار گرفته‌اند، که می‌تواند در آخر موجب ريزش مو شود كه احتمال دارد دائمى نيز شود.

آفتاب سوختگى

آفتاب سوختگى

سپرى كردن يک روز طولانى مدت در بیرون از خانه می‌تواند به آفتاب سوختگى پوست سر منجر شود.

تروما

هرگونه صدمه و ضربه به پوست سر مى‌تواند به درد مداوم اين ناحيه منتهی شود. البته كه اين صدمه با چشم قابل رویت نيست.

اگزما

اگر پوست سر شما لايه لايه یا پوسته پوسته است، سعى داشته باشید پوست خود را زمان خشک شدن با يک برس نرم با ملایمت شانه بزنيد. اگر فلس يا پوسته از موهاى شما بیرون نیاید، مى‌تواند اولين علامت در رابطه با دچار شدن شما به اگزما در پوست سر باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث درد ریشه مو میشود

درمان درد ریشه مو در طب سنتی

درمان درد ریشه مو در طب سنتی

جالب است بدانيد كه طب سنتى قادر است  به آسانی درد ريشه موها را بهبود ببخشد. اگر شما نيز به علت واكنش آلرژيک يک محصول مراقبت از مو، دچار این درد شده‌اید، باید استفاده از اين محصول را متوقف نمایید. به موها و پوست سر خود مقداری زمان دهيد تا استراحت كنند؛ تا هنگامی كه شرايط بهبود نیابد از روغن يا نرم كننده، استفاده نكنيد. همچنين بعضی از روش‌ها مثل درمان خانگی درد ریشه مو وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • ماساژ پوست سر به‌وسیله روغن‌های گیاهی
  • آبليمو جهت درد موى سر
  • از بین بردن درد موهاى سر با ژل آلوئه ورا

باید چه زمانى به پزشک مراجعه كرد؟

باید چه زمانى به پزشک مراجعه كرد؟

در حقیقت هنگامی بايد به پزشک مراجعه نمایید كه با حركت موهاى خود روى پوست سرتان درد داريد؛ در اين شرايط بايد هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. همچنين در صورت تجربه هریک از موارد زير در پوست سر خود، به متخصص مراجعه نمایید:

 

  • تكه‌های پوسته پوسته
  • تاول زدن
  • مناطق خونريزى

کلام آخر

دردها درواقع نشانه ناپایداری محیطی یا فردی است، ما در ناپایداری محیطی نقش اندکی داریم که به آلودگی و اشعه خورشید و بیماری‌هایی که گاهی اوقات به آن‌ها دچار می‌شویم، مربوط می‌شود و در نهایت راه درمان را طبق دستورات پزشک متخصص پیش می‌گیریم.

مطالب کاربردی:  جدیدترین تکنیک‌های کالرملتینگ و رنگ مو اروپایی

 

اما ناپایداری فردی همان سفت بستن موها، رنگ و دکلره مکرر، درست نشستن و استفاده از شامپوی نامناسب، ایستادن طولانی مدت در آفتاب بدون پوشاندن مو و پوست، سشوار و اتو کشیدن متعدد موهای سراست.

امیدوارم با مطالعه کردن این مقاله پیش از از دست دادن موهای جذاب و درخشان خود و تجربه درد ریشه مو و ریزش از موهای خود مراقبت نمایید.

 

منبع : healthline

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو