درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی

درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی


منبع: مدیسه

6

1402/3/23

18:18


تبخال ناحیه دهان بر اثر عاملی ویروسی ایجاد شده که بعضی از افراد ممکن است با آن هر از چندگاهی

درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی

تبخال ناحیه دهان بر اثر عاملی ویروسی ایجاد شده که بعضی از افراد ممکن است با آن هر از چندگاهی روبرو شوند. در این مقاله از مدیسه به درمان تبخال دهان در طب سنتی و روش‌های پزشکی آن و همچنین درمان تبخال دهان کودک می‌پردازیم.

هر چند درمان ثابت شده و قطعی برای ویروس تبخال تا کنون یافت نشده است ولی برای درمان هرپس دهانی روش‌هایی جهت تسکین زخم ناشی از آن وجود داشته که می‌تواند در شرایط بیماری اندکی کمک کننده باشد.

تبخال دهان چیست؟

تبخال دهان چیست

برای بعضی از افراد درگیر شدن با تبخال داخل دهان امری طبیعی به حساب می‌آید. عامل اصلی بروز این بیماری ویروسی شناخته شده به نام هرپس سیمپلکس می‌باشد. این ویروس در اشکال و ظاهرهای مختلف در نواحی گوناگونی از بدن ایجاد می‌شوند. متاسفانه تا به امروز راهکار درمانی قطعی جهت درمان این عارضه ثبت نشده است.

ولی می‌توان گفت روش‌هایی وجود داشته که تا حدود زیادی به مبتلایان کمک می‌کنند که این عارضه را کنترل و مدیریت نمایند تا درد ناشی از آن بهبود یابد. باید بدانید که تبخال زائده کوچک و ناخوشایندی است که از نظر ظاهری و روانی فرد را درگیر می‌کند.

یشگیری از انتقال ویروس تبخال

اکثر افراد ممکن است در طول زندگی خود این عارضه را تجربه کنند. برخی نیز با دیدن تبخال درون دهان اعتماد به نفس خود را به کل از دست داده و بسیار نگران می‌شوند. درمان تبخال در اکثر مواقع کار ساده‌ای است و با برخی روش‌های خانگی نیز می‌توان آن را مدیریت کرد.

علایم تبخال یا هرپس دهانی

علایم تبخال یا هرپس دهانی

عارضه تبخال تاول‌های کوچک پر از مایع بوده که در ناحیه‌های گوناگون بدن همچون لب یا گوشه لب‌ها، داخل دهان و بینی نمایان می‌شوند. این زائده‌های کوچک با درد و همچنین خارش همراه هستند. هر فردی و در هر سنی ممکن است به ویروس تبخال ابتلا پیدا کرده و ناقل آن شود. ولی مبتلا شدن به این ویروس بستگی به این موضوع دارد که چه اندازه در معرض آن قرار گیرید و آن را دریافت کنید.

ممکن است بعد از مواردی همچون سرماخوردگی و تب، شوک عصبی، نزدیک شدن به زمان پریودی، استرس، اضطراب، بد خوابی، انجام کار دندانپزشکی و همینطور ضعف سیستم ایمنی بدن به ویروس تبخال مبتلا شوید. باید اشاره داشت اغلب افرادی که به تبخال داخل دهان ابتلا پیدا می‌کنند ممکن است در لحظات ابتدایی احساس سوزن سوزن شدن به همراه خارش، سوزش و در پی آن بروز زخم و تاول در اطراف دهان یا داخل دهان را تجربه نمایند.

معمولا پس از طی دو یا سه هفته بعد از قرار داشتن در معرض ویروس تبخال این علایم نمایان می‌شوند. قابل ذکر است زخم‌های ناشی از هرپس داخل دهان پس از گذشت دو الی سه هفته به صورت کامل بهبود می‌یابند. تاکنون درمان قطعی جهت رفع و درمان ویروس تبخال گزارش نشده است ولی روش‌هایی جهت تسکین زخم‌های ناشی از آن وجود داشته که به بهبود این شرایط کمک می‌کنند از جمله:

قیمت انواع مرطوب‌کننده و بالم لب باکیفیت

 

کرم‌ها و پمادهای موضعی برای درمان تبخال دهان

استفاده از کرم‌ها و پمادهای موضعی یکی از بهترین راه های درمان تبخال دهان

پمادهای ضد ویروسی مانند پماد پنسیکلوویر یا دوکوزانول درد ایجاد شده از تبخال را کنترل کرده و بهبود بیماری را تسریع می‌بخشد. اگر به محض نمایان شدن اولین علائم هرپس دهانی از این پمادها استفاده شود قطعا موثر خواهند بود. پمادهای ضد ویروسی باید ۴ الی ۵ مرتبه در روز روی زخم اعمال شود.

کرم‌های دارای لیدوکائین یا بنزوکائین هم سبب بهبود درد ناشی از تبخال می‌شوند. پماد زینک اکساید موضعی هم می‌تواند در بهبود سریع زخم‌ها کمک کند. این کرم‌ها و پمادها را می‌توانید به وسیله یک گوش پاک کن تمیز روی زخم ناشی از تبخال بزنید.

داروهای تجویزی برای درمان تبخال دهان

داروهای تجویزی

بعضی از داروهای ضد ویروسی خوراکی نیز برای زخم‌های تبخال با تجویز پزشک قابل استفاده هستند. در واقع باید بدانید که این داورها ویروس را در بدن حذف نکرده و فقط از انتقال آن به افراد دیگر جلوگیری می‌کنند. در صورت بروز عوارض بسیار شدید تبخال دهان باید از انواع داروهای ضد ویروسی و البته تحت نظر پزشک استفاده شود.

همچنین داروهای تسکین دهنده ساده از جمله استامینوفن یا نوافن نیز تاحدودی درد ناشی از هرپس دهانی را کاهش می‌دهند.

مطالب کاربردی:  درمان خشکی لب با ساده‌ترین روش‌های خانگی

 

درمان تبخال دهان خانگی

داروهای تجویزی جهت درمان تبخال می‌توانند بسیار مفید باشند

قبل از بیان هر چیز باید اشاره داشت که درمان تبخال در یک روز امکان پذیر نبوده و حداقل دو الی سه روز زمان می‌برد. جهت درمان تبخال دهان در خانه نیز روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به درمان هرپس دهانی کمک کند مانند:

  • قرار دادن یک کمپرس سرد و یخ روی زخم‌ها به کاهش درد و علایم تبخال کمک می‌کند. توجه داشته باشید که نباید یخ را به صورت مستقیم روی ناحیه تبخال بگذارید.
  • بعضی از ژل‌های خنک کننده و ژل آلوئه‌ورا نیز می‌تواند درد ناشی از تبخال دهانی را تسکین دهد.
  • لیمو دارای خاصیت ضد ویروسی بوده و به همین جهت می‌تواند به کاهش قرمزی و بهبود تاول تاحدودی کمک کند.
  • قرار دادن نشاسته ذرت نیز روی ناحیه بروز عارضه موجب تسکین درد و کاهش علایم می‌شود.
  • محلول آب نمک نیز باعث کاهش عفونت خواهد شد. پنبه آغشته به محلول آب نمک را سی ثانیه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • زردچوبه را با شیر یا آب مخلوط کرده و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • خوردن پوره سیب به همراه عسل نیز برای بهبود هرپس دهانی توصیه شده است.
  • پنبه‌ای را آغشته به چند قطره روغن درخت چای کرده و چند مرتبه در روز روی ناحیه تبخال قرار دهید.
  • از مصرف غذاهای پر ادویه و شور همچنین نوشیدنی‌های گرم تا حد ممکن خودداری نمایید.

پیشگیری از انتقال ویروس تبخال

پیشگیری از انتقال ویروس تبخال

برای پیشگیری کردن از انتقال ویروس تبخال نیاز است دست‌ها را به صورت مرتب با آب و صابون شستشو داد و از تماس پوستی با افراد دیگر تا حد ممکن خودداری کنید. در حقیقت بهترین و اصلی‌ترین راه جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس تبخال عدم تماس فیزیکی با زخم‌ها و تاول‌های شخص آلوده می‌باشد.

هنگام بروز ویروس تبخال داخل دهان هر جسمی که با آن تماس پیدا می‌کند را سریعا شستشو داده یا ضدعفونی کنید و به هیچ وجه آن را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. همچنین از بوسیدن فرد مبتلا به تبخال جدا خودداری کنید و برای پیشگیری از منتشر شدن ویروس مذکور تاول‌ها را به هیچ وجه لمس نکنید.

مطالب پربازدید:  سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی و ساده

 

در ضمن با شناخت محرک‌هایی که موجب نمایان شدن تبخال‌ها می‌شود از فعال شدن دوباره ویروس پیشگیری نمایید. برای مثال اگر هر بار دچار استرس و اضطراب شده‌اید و به تبخال ابتلا پیدا کردید تکنیک‌های مدیریت استرس همچون یوگا و مدیتیشن را پیشه کرده تا از بروز مجدد این عارضه پیشگیری کنید.

یا مثلا اگر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب موجب بروز علایم تبخال شما می‌شود به هنگام بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و در صورت امکان کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. در صورت تماس داشتن با ضایعات فعال به سرعت دست‌ها را با آب و صابون شسته یا به کمک الکل ۶۰ درصد کاملا ضدعفونی کنید.

 

منبع : hopkinsmedicine

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو