شناخت بهتر منابع حاوی کافئین و استفاده درست از آن‌ها

شناخت بهتر منابع حاوی کافئین و استفاده درست از آن‌ها


منبع: مدیسه

6

1402/3/23

18:17


کافئین نوعی ماده محرک بوده که به صورت طبیعی در میوه‌ها، دانه‌ها و برگ‌های بسیاری از درختان یافت می‌شود. از

شناخت بهتر منابع حاوی کافئین و استفاده درست از آن‌ها

کافئین نوعی ماده محرک بوده که به صورت طبیعی در میوه‌ها، دانه‌ها و برگ‌های بسیاری از درختان یافت می‌شود. از این ماده به عنوان دافع حشرات و علف‌کش نیز استفاده می‌شود. به صورت کلی از منابع حاوی کافئین می‌توان به دانه قهوه، دانه کاکائو، گوارانا، دانه کولا و برگ‌های چای اشاره کرد. امروزه نیز مردم به اغلب نوشیدنی‌ها و غذاهای خود میزان بالایی کافئین اضافه می‌کنند. به خاطر همین موضوع در این مقاله قصد داریم با انواع منابع دارای کافئین آشنا شویم.

امروزه همه افراد در سراسر جهان پس از بیدار شدن، برای بازیابی قوا و انرژی خود به کافئین و غذاهای حاوی کافئین روی آورده‌اند. این ماده رایج‌ترین ماده محرک بوده که در سراسر دنیا به مصرف می‌رسد. اگر می‌خواهید بدانید مضرات کافئین چیست باید گفت از آن جایی که کافئین با تاثیرات مطلوبی بر اضطراب و خواب همراه نیست، اغلب از آن به عنوان ماده‌ای مضر یاد می‌کنند.

با این حال مطالعات گوناگون نشان داده که این ماده در اکثر موارد می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. گذشته از این، قبل از هر چیز بهتر است با این ماده آشنا شده و از منابع دارای کافئین آگاهی حاصل کنیم. به همین خاطر در ادامه مطلب قصد داریم در خصوص مواد غذایی دارای کافئین، ادویه های کافئین دار، غذاهای حاوی کافئین پنهان و تاثیر آن بر سلامتی توضیحاتی را ارائه دهیم.

کافئین چیست؟ همه چیز درباره کافئین

کافئین چیست؟ همه چیز درباره کافئین

کافئین نوعی ماده محرک بوده که به صورت طبیعی در دانه‌های قهوه، دانه چای و کاکائو یافت می‌شود. این ماده از ایجاد خستگی در بدن جلوگیری می‌نماید و با تحریک سیستم عصبی مرکزی به هوشیاری فرد کمک می‌کند. جالب است بدانید که این ماده انرژی‌زا در بیشتر از ۶۰ گیاه وجود دارد.

دانه‌کولا، گوارانا، دانه‌قهوه، دانه‌کاکائو، برگ چای و … از گیاهانی به شمار می‌روند که دارای کافئین می‌باشند. این ماده درد را بهبود بخشیده و به رفع بی‌حالی و کسالت کمک می‌کند. کافئین علاوه‌بر تحریک سیستم عصبی مرکزی، عضلات، قلب و بخش‌های کنترل فشار خون را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جالب است بدانید که سازمان غذا و دارو مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز را برای بزرگسالان بدون عارضه می‌داند. این در حالی است که بانوان باردار روزانه می‌توانند تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند. از جهت دیگر برای نوجوانان و کودکان مصرف ۲/۵ میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ایرادی ندارد. البته مقادیر ذکر شده در افراد مختلف با نتایج مختلفی همراه است.

مهمترین منابع حاوی کافئین

قهوه

قهوه مهمترین منبع کافئین

قهوه یکی از پرطرفدارترین منابع دارای کافئین می‌باشد. این نوشیدنی به خاطر عطر و طعم خاص خود، از محبوبیت بسیاری در سراسر دنیا برخوردار شده است. اگر می‌خواهید بدانید بیشترین کافئین در چیست جالب است بدانید با نگاهی بر جدول مواد کافئین دار متوجه می‌شوید بیشترین میزان کافئین به قهوه تعلق دارد.

این ماده انرژی‌زا دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن می‌باشد. مصرف روزانه ۲/۵ میلی‌گرم قهوه خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی، آلزایمر، بیماری‌های کبدی و التهاب روده را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر این ماده سرشار از پتاسیم، منیزیم، انواع آنتی اکسیدان، ویتامین ب ۲ و ب ۳ می‌باشد.

میانگین یک لیوان قهوه حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین است. یعنی مصرف ۴ فنجان قهوه معادل ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین است که این مقدار برای بزرگسالان خطری همراه ندارد.

مطالب کاربردی:  فواید باور نکردنی نوشیدن قهوه در شروع روز

 

کاکائو

دانه کاکائو کافئین بسیاری دارد

کاکائو یکی از خوشمزه‌ترین مواد حاوی کافئین محسوب می‌شود. این دانه در مقایسه با قهوه دارای کافئین کمتری است. به گونه‌ای که یک لیوان کاکائو دارای ۲ تا ۱۶ میلی‌گرم کافئین است. از آن جایی که شکلات هم بر پایه کاکائو تهیه می‌شود، دارای مقدار کمی کافئین می‌باشد. البته میزان کافئین در شکلات‌های تلخ بیشتر است. بهتر است بدانید کاکائو غنی از متیل‌گزانتین و فلاونول است. به همین جهت دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌باشد.

چای سبز

چای سبز بهترین گیاه برای سلامتی

چای سبز از منابع طبیعی حاوی کافئین بوده که محبوبیت زیادی در کشورهای آسیایی دارد. وجود اسید آمینه تیانین در چای سبز، سبب بهبود عملکرد هیپوکامپ مغز شده و در نتیجه استرس را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

ترکیبی از کافئین و تیانین در چای سبز به کاهش چشمگیر اضطراب و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. کافئین موجود در چای سبز به سن برگ آن بستگی دارد. یعنی برگ‌های جوان از کافئین کمتری در مقایسه با برگ‌های مسن برخوردار هستند.

لیست قیمت انواع قهوه باکیفیت و اورجینال

 

انواع نوشابه

نوشابه دارای مقادیر بالای کافئین است

به طور معمول نوشابه حاوی مقادیر زیادی کافئین می‌باشد. البته میزان کافئین موجود در آن به نوع نوشابه بستگی خواهد داشت. به صورتی که هر ۳۴۰ گرم نوشابه، دارای ۳۴ الی ۵۴ میلی‌گرم کافئین می‌باشد.

آدامس

آدامس حاوی کافئین موجب افزایش توجه و هوشیاری افراد می‌شود

آدامس نوعی ماده لاستیکی و نرم بوده که از شیره درختان تهیه می‌شود. اگرچه آدامس از منابع طبیعی دارای کافئین به شمار نمی‌رود، اما بسیاری از تولیدکنندگان به آدامس‌ها مقداری کافئین اضافه می‌کنند. در واقع آدامس حاوی کافئین موجب افزایش توجه و هوشیاری افراد می‌شود. به دلیل اینکه کافئین سبب افزایش عملکرد ورزشی می‌شود، مصرف منابع غذایی حاوی کافئین برای ورزشکاران ممنوع می‌باشد.

گوارانا

گوارانا نوعی گیاه بوده که اکثرا در جنگل‌های آمازون واقع در بزریل یافت می‌شود

گوارانا نوعی گیاه بوده که اکثرا در جنگل‌های آمازون واقع در بزریل یافت می‌شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه تاثیر بسیاری در افزایش انرژی دارد. گوارانا از بدن انسان در برابر چاقی، فشار خون و سندرم متابولیک حفاظت می‌کند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از این گیاه در نوشابه انرژی زا، مکمل غذایی گیاهی و انرژی بارها استفاده می‌کنند.

دانه کولا

دانه کولا یکی از منابع طبیعی کافئین می‌باشد

دانه کولا یکی از منابع طبیعی کافئین می‌باشد. این دانه بومی آفریقای غربی بوده و از درخت کولا تهیه می‌شود. این دانه به صورت خشک و تازه قابل مصرف بوده و عصاره آن برای بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که دانه کولا به عنوان نخستین طعم‌دهنده نوشابه کوکاکولا شناخته می‌شود. با این حال دیگر توسط شرکت کوکاکولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با وجود خواص بسیار دانه کولا برای سلامتی ، مصرف نوشیدنی‌های حاوی این دانه به افزایش وزن منجر شده و سلامت جسمی را تهدید می‌کند.

نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار کدامند

نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار کدامند

نوشیدنی‌های انرژی زا

اغلب نوشیدنی‌های انرژی زا شیرین و گازدار بوده و با هدف افزایش انرژی و هوشیاری تولید می‌شوند. معمولا این نوع نوشیدنی‌ها تحت عنوان مکمل غذایی به فروش می‌رسند. به خاطر همین موضوع چندان مورد تایید نمی‌باشند. به طور کلی میزان کافئین موجود در نوشیدنی انرژی زا چیزی حدود ۵۰ تا ۵۰۵ میلی‌گرم می‌باشد.

خوراکی‌های حاوی شکلات

بخاطر این که کاکائو از منابع حاوی کافئین به شمار می‌رود، خوراکی‌های طعم شکلات هم دارای مقادیری کافئین می‌باشند. البته مقدار کافئین موجود در خوراکی‌ها به مقدار کاکائو موجود در آن بستگی دارد.

مطالب پربازدید:  بهترین ورزش برای از بین بردن سلولیت در کمترین زمان

 

خوراکی‌های حاوی قهوه

در حال حاضر خوراکی‌های زیادی وجود دارند که دارای مقدار زیادی قهوه می‌باشند. یرای مثال نان شیرینی با طعم قهوه، بستنی قهوه و همچنین تیرامیسو، تنها نمونه‌هایی از منابع حاوی کافئین می‌باشند. میزان کافئین موجود در این خوراکی‌ها به میزان قهوه استفاده شده در آن بستگی دارد.

فواید مصرف کافئین

فواید مصرف کافئین

برخی از مهمترین فواید کافئین به شرح زیر می‌باشد:

  • کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن
  • بهبود عملکرد مغز
  • جلوگیری از دیابت نوع ۲
  • جلوگیری از حملات قلبی
  • افزایش تاثیر فعالیت‌های ورزشی

 

منبع : harvard

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو