موخوره چیست و سریعترین روش های درمان خانگی موخوره چیست

موخوره چیست و سریعترین روش های درمان خانگی موخوره چیست


منبع: مدیسه

3

1402/2/2

02:35


داشتن موهای بلند و منظم همواره از آرزوهای زنان و دختران بوده است. موهایی با ظاهر منظم، درخشان و سالم

موخوره چیست و سریعترین روش های درمان خانگی موخوره چیست

داشتن موهای بلند و منظم همواره از آرزوهای زنان و دختران بوده است. موهایی با ظاهر منظم، درخشان و سالم از اصلی‌ترین شاخصه‌های زیبایی پسندانه به حساب می‌آید. البته این نکته امروزه برای مردان نیز بسیار حائز اهمیت شده است و به صورت کلی زمان بررسی معیارهای زیبایی، شرایط و سلامت موها از مهم‌ترین ملاک‌ها محسوب می‌شود. اهمیتی ندارد که موها فر، مجعد و حالت‌دار یا صاف و لخت باشند.

اهمیتی ندارد که بلند یا کوتاه باشند. نکته‌ی مورد توجه این است که ظاهری مرتب و سالم داشته باشند. به همین علت برطرف کردن هرنوع بیماری مربوط به مو اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از این بیماری‌ها که به نظر قدمتی به طول تاریخ زیست بشر دارد، موخوره است که همواره تمام افراد اعم از زن و مرد را درگیر خود می‌کند و افرادی که به موها و زیبایی خود اهمیت می‌دهند به دنبال دانستن این هستند که موخوره چیست و درمانش به چه صورت است.

موخوره چیست؟

موخره چیست

واژه‌ی مو خوره Trichptylosis در لغت معنایی کاملا مشخص و واضحی دارد. گرمای بیش از حد، کمبود مواد مغذی در بدن و رنگ موی مداوم از علل‌های اصلی ایجاد آن است. این عارضه در عمل نیز رفتاری را بروز می‌دهد که از نامش برداشت می‌شود، «خوردن مو». مو خوره به معنای این نیست که قرار است موجودی موهای شما را میل کند.

اما عارضه موخوره، به شدت از رشد مو جلوگیری کرده و از نوک موها شروع می‌شود و در نتیجه به سوی ریشه حرکت می‌کند. درآخر زیبایی، شادابی و درخشندگی موها را در ظاهر نابود کرده و موها را وزدار و خشن جلوه می‌دهد. مو خوره آسیبی است که با شکستن موها شروع می‌شود. ابتدا نوک ساقه مو دوشاخه یا چند شاخه می‌شود و به سوی ریشه جلو می‌رود.

کمبود آمینواسیدهایی مثل متیونین و سیستئین باعث ایجاد این حالت چند شاخه می‌شود. چرا که این کمبود ترک خوردن سلول‌های فولیکول مو را درپی خود دارد. گفته می‌شود که تنها راه درمان موخوره کوتاه کردن مو است. همچنین اینکه بعضی از افراد ذاتا موهایی مستعد مو خوره دارند و قد موهای خود را نمی‌توانند از یک حد مشخصی بلندتر کنند.

انواع موخوره

انواع موخوره

مو خوره به اشکال گوناگونی ایجاد می‌شود مثل: دو شاخه – سه شاخه – به شکل پر – درختی – دو شاخه دوبل – ناقص – گره‌ای – خال‌های سفید و …

قیمت انواع سرم، تونیک و لوسیون مو اورجینال و برند

 

مو خوره دو شاخه:

ساده‌ترین نوع، نوع دو شاخه است که به شدت شایع می‌باشد. در این حالت انتهای مو به شکل Y در می‌آید. این مدل مو خوره به سادگی قابل دیدن و تشخیص است. آغاز آسیب‌های اولیه موها به این شکل از مو خوره خود را بروز می‌دهد.

مو خوره سه شاخه:

انتهای موها در این حالت به صورت چنگال در می‌آید. این حالت یک مرحله نسبتا وخیم‌تر از مدل دو شاخه است. علت موخوره سه شاخه افزون بر خشکی و حرارت به دلیل کمبود آب و رطوبت کافی نیز ایجاد می‌شود. زمانی که کوتیکول مو دچار ضعف شده و از کورتکس مو جدا می‌گردد، ظاهر آن به شکل سه شاخه در می‌آید.

مو خوره به شکل پر:

مو خوره به شکل پر:

همانطور که از اسم آن پیدا است در این نوع انتهای مو مثل پر شاخه شاخه می‌شود. اکثر مواقع بر اثر رنگ کردن بیشتر از حد مجاز موها و بعضی از مدل‌های کوتاهی این وضعیت را به وجود می‌آورند. همچنین مراقبت نکردن از تمیزی موها موجب شدت گرفتن آن شده و بدین ترتیب این مشکل را ایجاد می‌کنند.

مو خوره درختی:

نور خورشید باعث همچین وضعیتی برای موها می‌شود. در این حالت یک سمت ساقه مو (کوتیکول) به طور کامل صدمه دیده است. زمانی که موها را پوش می‌دهید دقیقا همین آسیب را به موها وارد می‌نمایید.

مو خوره گره‌ای:

این حالت در صورتی ایجاد می‌شود که ظاهری شبیه به گره خوردگی دارد اما حقیقتا گره نیست. حرارت و دستکاری‌های فیزیکی باعث پدید آمدن آن می‌شود. اگر مراقبت‌های لازم جهت جلوگیری از آن انجام نگردد تعداد گره‌ها در طول ساقه مو افزایش یافته و آسیب‌های دیگری را ایجاد می‌کنند.

مطالب پربازدید:  عوارض استفاده از اتوی مو و برس حرارتی

 

مو خوره ناقص:

بستن مو به حالت دم اسبی و کشیده شدن بیشتر از حد آن به ساقه موها آسیب می‌زند و ساختار آن را دچار اختلال می‌کند. این نوع آسیب مو امکان دارد در هر ناحیه از کوتیکول تشکیل شود و مکان معینی ندارد. باید دقت داشت که در هر نقطه از ساقه مو که ظاهر شود نشانگر تضعیف کوتیکول در آن ناحیه است با این حال مو در مقابل دو شاخه شدن مقاومت می‌نماید.

مو خوره نقاط سفید:

خطرناک‌ترین مدل موخوره “نقاط سفید” است که به علت سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی به وجود می‌آید. تا جایی که ممکن است به موهای خود استراحت بدهبد تا بهبود پیدا کنند.

عوارض موخوره

عوارض موخوره

مو خوره همانطور که گفتیم عبارت است از شکافتن بخش انتهای ساقه مو و حرکت آن به سوی ریشه ضعیف. این اتفاق به طور معمول عوارض متعددی را در پی دارد که عبارتند از:

  • شکستن و از بین رفتن ساختار ساقه مو
  • تضعیف ریشه مو
  • افزایش ریزش مو به دلیل تضعیف ریشه
  • کدر شدن رنگ مو
  • نامنظم شدن ظاهر مو

پیشگیری از موخوره

پیشگیری از موخوره

با تحقیق درباره عوامل ایجاد مو خوره، پیشگیری از این صدمه و آسیب بسیار ساده‌تر خواهد بود. می‌توانید در روش‌های مراقبت از موی خود توجه کنید تا رفتار اشتباهی که موجب مو خوره شده است را پیدا نمایید، با توقف این رفتار به سادگی روند پیشرفت مو خوره‌ها متوقف خواهد شد. به عنوان مثال به این موارد توجه کنید:

  • شامپوی مناسب با موهای خود را استفاده کنید. شامپوهایی با PH پایین که به هیچ عنوان خشکی مو را به دنبال ندارند.
  • با آب داغ حمام نکنید.
  • موها را زمان شستشو و خشک نمودن گره نزنید.
  • از سشوار و اتو بسیار کم استفاده کنید. سشوار را با فاصله مناسب از مو نگه دارید.
  • موی خیس را شانه نزنید.
  • به طور مدام از مواد دکره، فر و کراتینه استفاده نکنید.
  • موها را خیلی سفت نبندید یا نبافید.
  • از شانه و برس چوبی یا دانه درشت استفاده نمایید.
  • از حوله و روبالشتی مناسب استفاده کنید.
  • نکته دیگر جهت پیشگیری از ایجاد مو خوره، کوتاه نمودن دوره‌ای نوک موها است. با انجام این کار ساقه تعضیف شده و شکننده از مو جدا گردیده و خطر ابتلا به مو خوره کاهش پیدا می‌کند.

مطالب کاربردی:  معرفی انواع کرم بی رنگ کننده مو سر، صورت، بدن و طرز استفاده

 

درمان خانگی موخوره

درمان خانگی موخوره

اگر دارای موهایی مستعد موخوره هستید می‌توانید بعضی از روش‌های خانگی نیز جهت پیشگیری و درمان‌های ابتدایی استفاده کنید. به عنوان مثال برای درمان طبیعی موخوره می‌توانید از روغن‌های طبیعی مثل روغن آرگان استفاده نمایید و یا از داروی موخوره مثل قرص‌های بیوتین استفاده کنید. حال روش‌های دیگری مثل روش‌های خانگی و کم‌ضرر یا بی‌ضرر نیز می‌توانند به شما در پیشگیری یا درمان موخوره کمک بسیار زیادی کنند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ماسک شنبلیله
  • ماسک عسل
  • ماسک آلوئه‌ورا
  • ماسک باباآدم
  • ماسک سس مایونز
  • ماسک سرکه سیب

کلام پایانی

موخوره چیست؟ به طور معمول به دو یا چند شاخه شدن موها مو خوره گفته می‌شود. با این حال همانطور که در این مقاله شرح دادیم این عارضه انواع متنوع و گوناگونی دارد. می‌توانید با تقویت موهای خود از پدید آمدن مو خوره پیشگیری به عمل آورید. آیا تغذیه شما صحیح و مناسب است و تصور می‌کنید روزانه تمام مواد مغذی لازم در رژیم شما حضور دارد؟ اگر به این شکل نیست شاید بهتر باشد از یک قرص یا روغن تقویت کننده مو کمک بگیرید.

 

منبع : clevelandclinic

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو