10 دلیل زرد شدن ناخن و روش های درمان آن! علائم و درمان سندرم ناخن زرد

10 دلیل زرد شدن ناخن و روش های درمان آن! علائم و درمان سندرم ناخن زرد


منبع: وقت مد

3

1402/8/14

23:37


وضعیت ناخن ها می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد سلامت کلی به شما بگویند. تغییر رنگ، ضعف و شکنندگی ناخن‌ها همه به بیماری های مختلفی اشاره دارند. اما درباره دلیل زرد شدن ناخن ها چه می‌دانید؟!آیا همه زردی ناخن ها، لزوما یک وضعیت پزشکی را هشدار می‌دهند؟ چه چیزی منجر به سندرم ناخن زرد می‌شود …

10 دلیل زرد شدن ناخن و روش های درمان آن! علائم و درمان سندرم ناخن زرد

وضعیت ناخن ها می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد سلامت کلی به شما بگویند. تغییر رنگ، ضعف و شکنندگی ناخن‌ها همه به بیماری های مختلفی اشاره دارند. اما درباره دلیل زرد شدن ناخن ها چه می‌دانید؟!
آیا همه زردی ناخن ها، لزوما یک وضعیت پزشکی را هشدار می‌دهند؟ چه چیزی منجر به سندرم ناخن زرد می‌شود و روش های درمان آن به چه صورت است؟ این موارد سوال های می‌باشد، که در این بخش از مطالب سلامت و مراقبت از مجله وقت مد(vaghtemod.ir)، به آنها پاسخ داده ایم.

سندرم ناخن زرد چیست؟

طبق گزارش clevelandclinic، سندرم ناخن زرد؛ یک بیماری نادر است که ناخن ها، ریه ها و اندام شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به سندرم ناخن زرد، ناخنی زرد رنگ و منحنی شکل دارند که ممکن است ضخیم باشد یا بیفتد. متخصصان نمی‌دانند چه چیزی منجر به سندرم ناخن زرد می‌شود، اما می‌تواند با گردش خون نامناسب، مشکلات مربوط به تخلیه لنفاوی یا تجمع مایع در اطراف ریه مرتبط باشد.

سندرم ناخن زرد چیست؟

سندرم ناخن زرد، یک بیماری نادر است که موجب زردی ناخن دست و پا می‌شود.

بر اساس گزارش مجله زیبایی و مراقبت از ناخن vaghtemod، این بیماری، سندرم ناخن زرد نامیده می‌شود؛ زیرا تجمع لنف در زیر ناخن ها، باعث زرد شدن آنها می‌شود. این اتفاق در هر سنی می‌تواند، رخ دهد اما بیشتر در افراد بالای 50 سال مشاهده می‌شود. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است که لنف (مایعی بی رنگ با سلول های ایمنی مبارزه کننده، با عفونت) را در سراسر بدن حمل می‌کند.
مشکلات در سیستم لنفاوی می‌تواند باعث ایجاد لنف شود؛ این امر منجر به تورم زیر پوست در قسمت های مختلف بدن می‌شود.

در مورد ناخن بدانید: 14 مورد از انواع مانیکور ناخن، با ویژگی ها، خواص و روش های انواع مانیکور آشنا شوید.

علائم زردی ناخن

اگر ناخن های زرد دارید متوجه موارد زیر می‌شوید:

  • ضخیم شدن ناخن، یکی از علائم زردی ناخن است.
  • اونیکولیز، مشکلی است که ناخن ها از بستر خود جدا می‌شوند.
  • ناخن ها رشد نمی‌کنند. در این باره، 10 روش شگفت انگیز برای افزایش رشد سریع ناخن را بیاموزید.
  • بسته به علت زردی ناخن، امکان دارد علائم دیگری را نیز مشاهده کنید. برای مثال، با بیماری سندرم ناخن زرد، با علائم مشکلات تنفسی، سینوزیت، سینوزیت مزمن و تورم اندام تحتانی روبرو می‌شوید.

در مورد سلامت ناخن بدانید: مهمترین عوارض کاشت ناخن چیست؟ روش‌های جلوگیری مشکلات کاشت ناخن.

دلیل زرد شدن ناخن چیست؟

انواع دلایل زردی ناخن

تمام دلایل زردی ناخن را در مجله علمی وقت مد بخوانید.

دلایل زردی ناخن عبارتند از موارد زیر:

  1. عفونت قارچی ناخن یا اونیکومیکوزیس، می‌تواند باعث تغییر در رنگ، شکل یا بافت ناخن شود. قارچ ناخن اغلب ناخن های انگشت دست یا پا را ضخیم تر کرده و منجر به تغییر شکل و زردی ناخن می‌شود. این نوع عفونت در استخر، رختکن های عمومی و از طریق ابزارهای مانیکور ناخن منتقل می‌شود.
  2. کمبود ویتامین، می‌تواند ناخن ها را شکننده و زرد کند. ناخن زرد؛ می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین A یا C اتفاق بیفتد. روش های تقویت ناخن را در مطالب قبلی سلامت، آموزش داده ایم.
  3. با افزایش سن و پیری پوست، ناخن ها ضعیف تر شده و ممکن است زرد شوند. این یک روند طبیعی پیری پوست است و هیچ مشکلی برای سلامتی ندارد.
  4. استفاده مکرر از لاک، به ویژه رنگ های روشن مانند قرمز و نارنجی یا نگه داشتن طولانی مدت لاک روی ناخن می‌تواند منجر به زردی ناخن شود.
  5. پسوریازیس ناگوال، زمانی رخ می‌دهد که سلول های دفاعی بدن به انگشتان دست یا پا حمله می‌کنند. این موضوع می‌تواند ناخن ها را از نظر بافت موج دار، تغییر شکل داده، شکننده، ضخیم و خالدار کند.
  6. سیگار؛ می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند برونشیت یا آمفیزم را به دلیل غلظت بالای مواد سمی مانند نیکوتین افزایش دهد. نیکوتین می‌تواند به پوست، به انگشتان دست و ناخن نفوذ کند و باعث زرد شدن آنها شود.
  7. تغییرات ناخن به دلیل کم کاری تیروئید نیز قابل مشاهده است و شایع ترین تغییرات آن شامل ضخیم شدن و خرد شدن ناخن همراه با شکنندگی و رشد آهسته است.
  8. علت زردی ناخن می‌تواند بیماری های زمینه ای کبدی یا دیابت نیز باشد.
  9. یکی دیگر از علت های شایع زردی ناخن؛ انواع کاشت ناخن، مانند ژلیش ناخن و کاشت ناخن پودری است.
  10. عوارض جانبی دارویی؛ از دیگر عوامل و دلیل زرد شدن ناخن می‌باشد.

روش های درمان ناخن زرد چیست؟

درمان زردی ناخن به علت آن بستگی دارد. به احتمال زیاد ناخن ها به دلیل عفونت یا استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی ناخن، دچار زردی شده است. درمان های خانگی برای زردی ناخن همیشه موثر نیستند و گاهی نیاز است برای بهبود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت قارچی اغلب با داروهای ضد قارچ، لیزر درمانی یا برداشتن ناخن درمان می‌شود. ناخن های لاک زده یا کاشت شده با استراحت به احتمال زیاد بهبود می‌یابند. در بخش زیر تمامی روش های درمان زردی ناخن را به شما معرفی کرده‌ایم.

در مورد زیبایی ناخن بدانید: آموزش انتخاب بهترین شکل ناخن برای دست و پا!؟ کدام فرم ناخن به دست شما می خورد؟!.

روغن درخت چای برای درمان زردی ناخن

اگر ناخن ها به دلیل عفونت باکتریایی یا قارچ تغییر رنگ داده است، روغن درخت چای درمان مناسبی است که می‌توانید آن را امتحان کنید.
یک یا دو قطره روغن درخت چای را با روغن های حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و این ترکیب را روی ناخن های آسیب دیده بمالید. روغن درخت چای به طور موثری از رشد قارچ ناخن جلوگیری می‌کند. بهترین روغن برای تقویت ناخن و انواع روغن مناسب جلوگیری از شکنندگی ناخن را بشناسید.

جوش شیرین و درمان زردی و قارچ ناخن

قارچ، در محیطی رشد می‌کند که سطح pH اسیدی باشد. خیساندن انگشتان پا و دست در آب داغ با مخلوط جوش شیرین از گسترش قارچ به نقاط دیگر جلوگیری می‌کند. جوش شیرین یک محیط قلیایی ایجاد کرده و در طی چندین مرتیه خیساندن، ناخن ها را شفاف و سالم می‌کند.
استفاده از جوش شیرین، یکی از راه های درمان خانگی ناخن زرد است.

جوش شیرین و درمان زردی و قارچ ناخن

از جوش شیرین برای درمان زردی ناخن یا همان سندرم ناخن زرد، استفاده می‌شود.

در مورد ناخن بدانید: آموزش مانیکور ناخن! آموزش انجام مانیکور ناخن به ساده ترین روش ممکن(آموزش تصویری).

درمان خانگی زردی ناخن با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی دارای خواص ضد میکروبی است. این روغن در برابر قارچ ها و باکتری ها موثر است و اگر مطمئن نیستید به چه علت دچار زردی ناخن شده اید؛ آن را به یک درمان عالی تبدیل می‌کند. روغن پونه کوهی باید قبل از اعمال روی ناخن های آسیب دیده با روغن های حامل مخلوط شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو