پوست مختلط چیست؟ آموزش روش تشخیص و روتین مراقبت از پوست مختلط!

منبع: وقت مد

5

1402/11/11

13:08


پوست مختلط چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ آموزش روش تشخیص و روتین مراقبت از پوست مختلط![موارد مهمی که باید بدانید] مجله پزشکی وقت مد

پوست مختلط چیست؟ آموزش روش تشخیص و روتین مراقبت از پوست مختلط!

آیا پوست شما در برخی نواحی خشک و در نواحی دیگر چرب است؟ و یا در بخش های مختلف صورت، دو یا چند نوع مختلف پوست دارید؟ اگر چنین هست، پوست شما مختلط است. پوست مختلط یکی از رایج ترین انواع پوست ها می‌باشد. در حالی که روال مراقبت از این نوع پوست ممکن است سخت به نظر برسد، می‌توان آن را مدیریت کرد.
در این بخش از مطالب زیبایی و سلامت پوست از مجله وقت مد (vaghtemod.ir)، همه چیز درباره پوست مختلط، آموزش روش تشخیص و روتین مراقبت از آن را آموزش داده ایم.

پوست مختلط چیست؟

اگر در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه)، چربی دارید و در نواحی دیگر پوست مانند گونه ها لکه های خشک وجود دارد، به احتمال زیاد پوست شما مختلط است. یکی دیگر از نشانه های پوست مختلط؛ وجود منافذ بزرگ روی صورت می‌باشد.

پوست مختلط چیست؟

دوگانگی پوست مختلط، تشخیص روتین مراقبت از پوست و آرایش مناسب را سخت می‌کند. چرا که به جای تمرکز روی یک موضوع، باید روی چند نکته تمرکز کرد و روال مراقبت از پوست خشک، معمولا برای پوست چرب کار نمی‌کند.

درباره زیبایی پوست بدانید: کربوکسی تراپی چیست؟ مزایا، عوارض و فواید جوانسازی پوست با کربوکسی تراپی.

چه چیزی باعث ایجاد پوست مختلط می‌شود؟

علت اصلی پوست مختلط؛ وجود غدد چربی بیش از حد فعال در ناحیه T است. با این وجود، تولید بیش از اندازه روغن بر اساس عوامل مختلفی مانند استرس، آب و هوا، هورمون ها و ژنتیک ایجاد می‌شود.

پوست مختلط در بیشتر موارد از والدین به ارث می‌رسد. از دیگر عوامل موثر بر تشدید پوست مختلط؛ تغییرات آب و هوا و استفاده از محصولات مراقبت از پوست است.

علت اصلی پوست مختلط؛ وجود غدد چربی بیش از حد فعال در ناحیه T است

علت اصلی پوست مختلط؛ وجود غدد چربی بیش از حد فعال در ناحیه T است.

تولید بیش از اندازه سبوم پوست، منجر به ایجاد منطقه T چرب می‌شود. زمانی که این سبوم، پاکسازی منظم و لایه برداری نشوند، در منافذ باقی مانده و با سلول های مرده پوست مخلوط شده و جوش ایجاد می‌شود. می‌توان با انتخاب روتین مراقبت مخصوص پوست مختلط و سبک زندگی درست، این ترکیب پوستی را کنترل کرد.

درباره عمل زیبایی پوست بخوانید: درماپلنینگ چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد درماپلنینگ پوست را بشناسید!.

چه چیزی منجر به بدتر شدن پوست مختلط می‌شود؟

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی خشن و تحریک کننده، مشکلات پوست مختلط را بیشتر می‌کنند. این مواد، برخی از نواحی صورت را خشک و بخش های چرب را، تحریک می‌کنند. ویژگی انواع جنس پوست! با ویژگی انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.
نمونه های از فرمولاسیون های تحریک کننده پوست مختلط عبارتند از:

  • تونرهای فرموله شده با الکل دناتوره یا SD حساس کننده پوست، منتول یا جوهر نعناع و فندوق جادوگر
  • صابون های که پوست را خشک و سفت می‌کنند.
  • اکسراب بیش از حد پوست، یکی از عوامل تشدید پوست مختلط است.
  • محصولات مراقبت از پوست با رایحه و بوی قوی، منجر به بدتر شدن پوست مختلط می‌شوند.

مطالعه بیشتر: انواع لکه پوست، با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست آشنا شوید.

آموزش تشخیص پوست مختلط

افرادی که دارای پوست چرب هستند، عموما دارای جوش های سرسیاه، منافذ بزرگ و انواع جوش در ناحیه T (پیشانی، چانه و بینی) صورت هستند. افرادی با پوست خشک، دارای لک های خشک، پوسته پوسته و کدر شدن پوست و احساس سفتی در صورت هستند. وقتی پوست مختلط دارید، گونه ها، شقیقه و ناحیه چشم ها کدر و خشک شده، در حالی که سایر قسمت های صورت مانند ناحیه T و چانه، چرب است.

یکی دیگر از علائم پوست مختلط این است که در فصل های مختلف متوجه تغییر در پوست می‌شوید. پوست مختلط در تابستان چرب تر و در زمستان خشک تر می‌باشد.
در پایان روز اگر گونه ها خشک و پیشانی چرب به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد پوست مختلط دارید. مهمترین محصولات و روش های مراقبت از پوست در پاییز و زمستان که باید بشناسید!.

درباره پوست بخوانید: لایه برداری پوست چیست؟ فواید و آموزش انواع روش لایه برداری.

چه نوع محصولاتی برای پوست مختلط مناسب است؟

مدیریت غدد چربی بیش از حد فعال، بدون تحریک نواحی خشک صورت در پوست های مختلط مهم اما سخت است. در این بخش از مطللب سلامت، مراقبت و آرایش صورت از مجله پزشکی vaghtemod، نوع محصولات مناسب برای مراقبت از پوست مختلط را پیشنهاد کرده ایم.

  1. محصولات حاوی AHA و BHA
    لایه برداری شیمیایی برای پوست مختلط به خوبی عمل می‌کند، زیرا پوست مرده را از بین برده و منافذ را باز می‌کند. محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) و بتاهیدروکسی اسید (BHAs) برای کنترل چربی پوست مفید هستند. باید توجه داشت که از این نوع محصولات نباید بیش از اندازه استفاده شود.
  2. محصولات مبتنی بر آب مناسب برای پوست مختلط
    محصولات مبتنی بر آب سبک تر از محصولات روغنی بوده و اکثر آنها درخشندگی نداشته و برای افردی که غدد چربی فعال دارند مفید است. محصولات مبتنی بر روغن، صورت را چرب می‌کنند. به همین دلیل مرطوب کننده مبتنی بر آب برای روتین مراقبت از پوست مختلط توصیه می‌شود.
  3. فرمول های بدون روغن و غیر کومدوژنیک برای پوست مختلط
    در کنار محصولات مبتنی بر آب از محصولات بدون روغن و غیر کومدوژنتیک استفاده کنید، چرا که منجر به ایجاد احساس چربی یا مسدود شدن منافذ در صورت نمی‌شود. غیر کومدوژنیک یعنی محصول حاوی مواد مسدود کننده منافذ نیست. افرادی با پوست چرب بیشتر دچار انواع جوش می‌شوند و مهم است که از محصولاتی که منافذ پوست را می‌بندد، اجتناب کنند. 5 تکنیک مهم در آموزش نگهداری و مراقبت از پوست چرب که باید بدانید.

درباره اکسسوری های مراقبت از پوست بخوانید: چرا باید روبالشی ساتن ابریشم داشته باشیم؟ فواید روبالشی ساتن چیست؟.

روتین مراقبت از پوست مختلط

ایجاد یک برنامه روتین مانند موارد زیر به تعادل، مراقبت و کنترل پوست مختلط کمک می‌کند.

  1. به صورت روزانه صورت خود را با یک پاک کننده بشویید
    پاک کننده به نوع منحصر به فرد پوست مختلط بستگی دارد. چرا که با تغییر فصول میزان چربی و خشکی پوست تغییر می‌کند. با یک پاک کننده ملایم محلول در آب مانند ژل شستشو صورت یا فوم شستشو شروع کنید. این محصولات کثیفی ها و آرایش را بدون ایجاد خشکی و چربی پاک می‌کنند. بهترین ژل شستشو ایرانی و خارجی! با بهترین انواع ژل شستشو صورت آشنا شوید.
  2. تونر برای مراقبت از پوست مختلط
    استفاده از تونر برای پوست مختلط لازم و ضروری است. به دنبال فرمول هایی که دارای pH متعادل و اسید هیالورونیک هستند، باشید تا رطوبت مورد نیاز پوست را افزایش داده و به آرام کردن پوست تحریک شده کمک کنند. از تونرها صبح و شب پس از شستشو با یک پد پاک کننده استفاده کنید.
  3. پوست را لایه برداری کنید
    برای کاهش چربی و آکنه ناحیه T صورت از لایه بردار ملایم و ماندگار BHA (اسید سالیسیلیک) استفاده کنید. از لایه بردارهای فیزیکی اجتناب کنید، چرا که بافت خشن آنها پوست را تحریک و خشک می‌کند. اسید لاکتیک یکی از بهترین و ملایم ترین لایه بردارهای شیمیایی برای پوست های مختلط است و سلول های مرده پوست را از بین می‌برد. این محصول چربی پوست را کاهش داده و پوست خشک و خشن را صاف می‌کند. بعد از پاکسازی و استفاده از تونر، هفته ای یک الی دو بار شب ها از اسید BHA استفاده کنید. نیاسینامید چیست؟ فواید، کاربرد و عوارض نیاسینامید و ویتامین B3 و نیکوتین آمید.
  4. از مرطوب کننده استفاده کنید
    صبح ها از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید. در شب ها از یک مرطوب کننده مشابه سرم که حاوی آنتی اکسیدان، مواد احیا کننده و مواد ترمیم کننده است استفاده کنید. این مواد برای کاهش چربی پوست، بهبود نواحی خشک و آرامش پوست لازم هستند. برای نواحی خشک صورت، آبرسانی غنی و مغذی بیشتری بزنید.
  5. روغن صورت برای روتین مراقبت از پوست مختلط
    به دنبال یک روغن متعادل کننده یا آبرسان باشید. از این روغن شب ها و بعد از مرطوب کننده استفاده کنید.
  6. استفاده از ضد آفتاب
    انواع SPF برای ضد آفتاب موجود است که برای محافظت از پوست و پیشگیری از پیری زود روس و چین و چروک مفید هستند. هر روز صبح قبل از رفتن به یبرون از یک ضد آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید.
  7. از ماسک صورت به صورت هفتگی استفاده کنید
    استفاده از ماسک به کاهش چربی ناحیه T کمک می‌کند. از یک ماسک شفاف کننده و هفته ای یکبار استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو