درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده

درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده


منبع: مدیسه

4

1402/2/4

17:52


در برخی مواقع، به طور اتفاقی و ناخودآگاه پیش می‌آید که به سوختگی دچار می‌شویم و بخشی از بدن به

درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده

در برخی مواقع، به طور اتفاقی و ناخودآگاه پیش می‌آید که به سوختگی دچار می‌شویم و بخشی از بدن به علت حرارت بسیار که در اثر تماس با آب جوش، آتش، سوختگی با لیزر، سوختگی با روغن و مواردی از این دسته می‌بیند، صدمه می‌بیند که اگر به سرعت به درمان آن توجه نکنیم امکان دارد دچار عفونت شود. در این مقاله می‌خواهیم بهترین روش‌های درمان جای سوختگی را به شما آموزش دهیم پس همراه ما باشید.

اسکار یا جای زخم در نتیجه التیام زخم پدید آمده و در حقیقت به جای جوش خوردن آن گفته می‌شود. وجود اسکار معمولا تاثیری روی سلامتی ندارد اما بر جای ماندن آن بر پوست امکان دارد موجب کاهش اعتماد به نفس شود. از بین بردن این مشکل، فرایندی درازمدت و زمان‌بر است و در بعضی از موارد احتمال دارد به صورت کامل برطرف نگردد. در ادامه به مسئله بهبود و از بین بردن جای اسکار با روش‌های خانگی نیز می‌پردازیم.

چگونه جای سوختگی بر روی پوست ایجاد می‌شود؟

چگونه جای سوختگی بر روی پوست ایجاد می‌شود؟

هنگامی که بخشی از بدن بر اثر ریختن آب جوش، لمس کردن اجسام داغ و هر حادثه دیگری از این دسته مشکلات به سوختگی دچار می‌شود در نتیجه سلول‌های پوست مرده و بلافاصله پوست صدمه دیده به تولید کلاژن که یک نوع پروتئین جهت رشد مجدد سلول‌‌های پوستی است اقدام می‌نماید و از این راه پوست‌های صدمه دیده را ترمیم می‌کند.

زمانی که سوختگی پوست بهبود پیدا می‌کند و ترمیم می‌گردد به علت اینکه سلول‌های تازه جایگزین می‌شوند، نواحی صدمه دیده دچار تغییر رنگ شده و پوست آن ضخیم می‌شود و در نتیجه اسکار جای زخم بر روی آن پدید می‌آید.

در برخی موارد این اسکارها با گذر زمان ترمیم می‌شوند و اثری از آن‌ها بر روی پوست برجای نمی‌ماند اما در برخی موارد تاثیر بسیار زیادی بر روی پوست دارند که به سادگی قابل محو شدن نیستند و لازم است جهت از بین بردن جای سوختگی پوست، درمان‌های مناسب و درستی بر روی آن صورت بگیرد و یا شاید بهتر باشد جهت درمان جای سوختگی با یک دکتر جراح پلاستیک یا مشاور پوست و مو مشورت نمایید.

درمان جای سوختگی با عسل

درمان جای سوختگی با عسل

عسل یکی از برترین محصولات جهت درمان خانگی جای سوختگی به حساب می‌آید چرا که دارای مقادیر فراوانی از آنتی‌بیوتیک‌ها است که همین امر باعث جلوگیری از عفونت زخم سوختگی می‌شود. همچنین به علت داشتن PH مناسب، از ورود باکتری‌ها به درون زخم جلوگیری می‌نماید.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست

 

از بین بردن جای سوختگی با وازلین

از بین بردن جای سوختگی با وازلین

وازلین از روغن‌های ارگانیک به شمار می‌رود که از طریق تصفیه نفت خام تولید می‌گردد و به علت اینکه از تبخیر رطوبت در زخم ناشی از سوختگی جلوگیری می‌کند، سریعا به ترمیم پوست و بهبود جای زخم سوختگی کمک بسیاری می‌نماید. این محصول به علت رطوبت‌رسانی بی‌نظیری که دارد یک انتخاب عالی جهت درمان جای سوختگی با روغن است.

درمان جای سوختگی در خانه

درمان جای سوختگی در خانه

روش‌های گوناگون و مختلفی برای درمان جای سوختگی در خانه وجود دارند که در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان جای سوختگی با روغن بادام

درمان جای سوختگی با روغن بادام

روغن بادام دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی است، که موجب نرم و مرطوب شدن پوست می‌شود و لک‌های ایجاد شده را به علت سوختگی را از بین می‌برد. چندین مرتبه در روز روغن را به پنبه آغشته نمایید و روی محل مورد نظر بمالید.

درمان جای سوختگی با گوجه فرنگی

درمان جای سوختگی با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از قدیم به منظور مرهم بی‌نظیری جهت سوختگی شناخته شده است. به کارگیری از عصاره این میوه جهت درمان و بهبود جای سوختگی که لااقل یک هفته قبل پدید آمده باشد مناسب است. چند مرتبه در روز باید عصاره این میوه را بر روی محل زخم بمالید.

درمان جای سوختگی با لیمو

درمان جای سوختگی با لیمو

بعد از گذشت چند روز از سوختگی زمانی که التهاب از بین رفته بود، باید به مدت ده دقیقه پنبه آغشته به آبلیمو را بر روی محل زخم گذاشته، و این کار را روزی چند مرتبه تکرار نمایید تا جای زخم کاملا از بین برود.

مطالب پربازدید :  دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

 

از بین بردن جای سوختگی با آبلیمو و گوجه فرنگی

از بین بردن جای سوختگی با آبلیمو و گوجه فرنگی

به ترتیب آبلیمو و گوجه فرنگی به علت اینکه دارای خاصیت اسیدی هستند، قادرند تا جهت از بین بردن پوست مرده استفاده گردند. به کارگیری از گوجه فرنگی تازه در استفاده دراز مدت موجب سفید کنندگی و برطرف شدن جای لکه سوختگی بر پوست می‌شود.

استفاده از آبلیمو و آب گوجه فرنگی بدین شکل است که باید آب هر دو میوه را با هم مخلوط کرده و بعد روی پوست خود بزنید. بعد از اینکه ده دقیقه بر پوست ماند، باید آن را با آب سرد شستشو دهید. بهتر است این کار را به مدت بیست الی بیست و پنج روز انجام دهید و سپس نتیجه را مشاهده نمایید.

درمان جای سوختگی با روغن

درمان جای سوختگی با روغن

استفاده از پماد زینک اکساید جهت سوختگی با روغن از گذشته تا به امروز مورد توجه همگان قرار گرفته است و عموما تاثیر بی‌نظیری نیز بر روند بهبود این مشکل داشته است. پماد آلفا جهت سوختگی با روغن نیز بسیار مناسب است و موجب رطوبت‌رسانی به عارضه جای سوختگی می‌گردد و بدین شکل به درمان آن کمک زیادی می‌شود.

همچنین استفاده از پماد کالاندولا جهت سوختگی با روغن نیز موثر است و کمک بسیاری به درمان و بهبود زخم می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت پماد زینک اکساید، پماد آلفا و پماد کالاندولا در دسته بهترین کرم برای از بین بردن جای سوختگی قرار دارند.

درمان جای سوختگی قهوه ای رنگ

درمان جای سوختگی قهوه ای رنگ

جهت درمان سوختگی قهوه ای رنگ و کاهش مقدار اسکار آن بهتر است اقدامات رایج زیر را انجام دهید. نخست با پماد آنتی‌بیوتیک شروع نمایید. یک‌ لایه بسیار کم از آن را بر محل سوختگی بمالید تا از عفونت جلوگیری شود و کمک به بهبود آن کند. سپس، جهت مراقبت از محل سوختگی و همچنین جهت جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود پوست، آن را با استفاده از یک گاز استریل نچسب ببندید.

درمان اسکار

درمان اسکار

جای زخم انواع گوناگونی دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

هیپرتروفیک

هیپرتروفیک

جای زخم‌های هیپرتروفیک به صورت یک بافت زائد بر پوست به وجود می‌آیند. این نوع جای زخم‌ برعکس جای زخم‌های کلوئیدی (زخم‌هایی که در آن فرد گوشت اضافه می‌آورد)، بیرون از ناحیه آسیب دیده رشد نکرده و به طور معمول تیره‌تر از دیگر بخش‌های پوست بدن است.

اسکار هایپرتروفیک به برجای مانده جای زخم گفته می‌شود و در مواردی مثل سوختگی، پس از زایمان (عمل سزارین) و … ایجاد می‌گردد. جهت درمان اسکار هیپرتروفیک و برطرف کردن جای زخم از تکنیک‌های فیزیوتراپی مثل سرما درمانی، اولتراسوند و … می‌توان به کار گرفت.

اسکار آکنه

: اسکار آکنه

تا کنون درمان‌های مختلفی جهت اسکار آکنه ابداع شده که عبارتند از درمان اسکار آکنه به روش میکرودرم آبریژن، میکرونیدلینگ، تزریق ژل، درمان اسکار آکنه با رتینوئیدها و لیزر.

درمان اسکار سزارین

درمان اسکار سزارین

زایمان سزارین در سالیان اخیر بسیار پرطرفدار شده است، اما مشکل این است که جای زخم سزارین برای خیلی از بانوان ناخوشایند است. هرچند اسکار زخم سزارین اثر ناراحت‌کننده‌ای بر ظاهر کلی می‌گذارد اما خوشبختانه روش‌های فراوانی جهت از بین بردن جای بخیه سزارین وجود دارد.

مطالب کاربردی :  ترفندهای درمان لک پوستی در خانه

 

می‌توانید به کمک روش‌هایی مثل استفاده از تزریق استروئید یا PRP ، پماد و لوسیون، درمان با لیزر فرکشنال CO2 و کربوکسی تراپی اسکار بد و ناخوشایند زخم سزارین را بسیار کم رنگ‌تر از قبل نمایید.

 

منبع : medicalnewstoday

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو