همه‌چیز درباره پوست چرب و عوارض، فواید، علائم و درمان آن

همه‌چیز درباره پوست چرب و عوارض، فواید، علائم و درمان آن


منبع: مدیسه

5

1402/2/4

08:39


اولین قدم اساسی در راستای مراقبت از پوست، شناخت دقیق نوع پوست است. به صورت کلی پوست را به چهار

همه‌چیز درباره پوست چرب و عوارض، فواید، علائم و درمان آن

اولین قدم اساسی در راستای مراقبت از پوست، شناخت دقیق نوع پوست است. به صورت کلی پوست را به چهار نوع نرمال، خشک، چرب و مختلط تقسیم می‌نمایند که تمامی نوع‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارا هستند. با این حال کسانی که دارای پوست چرب هستند در مقایسه با دیگر افراد با مشکلات بیشتری مثل برق پوست، جوش و منافذ باز مواجه هستند.

شاید برای شما سوال شده باشد که پوست چرب بهتر است یا خشک، باید بگوییم که هر نوع پوستی فواید و عوارض مخصوص به خود را دارد. در این مطلب ما قصد داریم تا به ویژگی‌ها و مزایای گوناگون پوست چرب بپردازیم و اقدامات نیاز جهت مراقبت‌ها را به شما معرفی نماییم، همچنین در ادامه عکس پوست چرب را در اختیار شما می‌گذاریم تا بهتر با آن آشنا شوید.

پوست چرب چیست

پوست چرب چیست

به طور طبیعی در زیر پوست تمام افراد غده‌های بسیار زیادی وجود دارد که به آن‌ها غدد سباسه یا چربی گفته می‌شود. وظیفه اصلی این غدد، ترشح نوعی چربی طبیعی با نام سبوم بر سطح پوست است. اگرچه وجود سبوم در پوست بسیار مهم و واجب است و موجب شادابی و انعطاف پذیری آن می‌شود اما ترشح سبوم در بعضی از افراد بیش از حد طبیعی است. این امر سبب می‌شود تا پوست این افراد ظاهری براق پیدا کرده و در مقایسه با دیگر افراد بیشتر دچار آکنه و جوش شوند که در طبقه بندی، به این نوع پوست‌ها چرب می‌گویند.

علائم پوست چرب

علائم پوست چرب

چرب شدن پوست با علائم گوناگون و مختلفی همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی قادر هستند تا به شما کمک کنند که متوجه چربی پوست خود شده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. از جمله علایم پوست‌چرب عبارت هستند از:

براق بودن غیرطبیعی پوست

براق بودن غیرطبیعی پوست

یکی از ویژگی‌های پوست‌چرب که از دیگر ویژگی‌های آن متفاوت است، براق بودن غیر طبیعی پوست به حساب می‌آید. در حقیقت اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق باشد تا حدی که احساس کنید که روی آن روغن ریخته‌ است، بی شک پوست شما چرب شده است.

آرایش روی صورت نمی‌ماند

آرایش روی صورت نمی‌ماند

اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال بسیار زیادی زمان آرایش کردن دچار مشکل خواهید شد؛ چرا که اکثر مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی به شما اجازه نمی‌دهد آرایش به بهترین شکل روی پوستتان بنشیند.

آکنه و جوش‌

آکنه و جوش‌

این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقاط سیاه و دیگر انواع آکنه بعد از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند. افراد دارای پوست چرب به طور معمول با مشکل آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند که فعالیت بسیار غدد سباسه باعث ترشح بیش از حد چربی و در نتیجه آشکار شدن انواع جوش در سطح پوست می‌شود.

عدم احساس خشکی در پوست چرب

عدم احساس خشکی در پوست چرب

یکی دیگر از ویژگی‌های پوست‌های چرب این است که به علت چربی بالا، حتی پس از شستشو نیز به خشکی دچار نمی‌شود.

داشتن منافذ باز

داشتن منافذ باز

در پوست‌های چرب، بیشتر بر روی صورت و معمولا در نواحی بینی و پیشانی منافذ باز قابل رویت هستند.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست

 

جلوگیری از چرب شدن پوست

جلوگیری از چرب شدن پوست

شست‌وشوی مرتب پوست

شست‌وشوی مرتب پوست

آب گرم و صابون از دشمنان چربی پوست محسوب می‌شوند و قادر هستند تا آن را به مقدار قابل‌توجهی از بین ببرند؛ به همین علت پیشنهاد می‌شود که کسانی که پوستی چرب دارند روزانه به حمام بروند.

البته دقت داشته باشید که این شست‌وشو نباید به حدی باشد که موجب خشکی پوست شود و همچنین باعث از بین رفتن چربی طبیعی سطح آن گردد؛ شست‌وشوی صورت روزانه دو مرتبه (صبح‌ها و شب‌ها) مناسب است و بیشتر از آن سبب خشکی پوست می‌گردد.

استفاده از تونرهای پاک‌کننده

استفاده از تونرهای پاک‌کننده

تونرها یکی از عالی‌ترین گزینه‌ها جهت از بین رفتن آلودگی‌های سطح پوست و باز شدن راه‌های تنفسی هستند و قادر هستند تا مواد آرایشی باقی مانده در منافذ را هم به صورت کامل از بین ببرند.

دقت کنید که تونرهای دارای الکل جهت پاکسازی پوست چندان مناسب نیستند و می‌توانند موجب خشکی آن گردند. بهتر است از تونرهایی استفاده نمایید که حاوی مواد قابض طبیعی مثل عصاره فندق هستند؛ چرا که این ترکیبات قادرند تا پوست را تسکین ببخشند و منافذ آن را به شکل موثری پاکسازی نمایند. تونرهای قابض در برخی از افراد حساسیت ایجاد می‌کنند؛ پس پیش از استفاده حتما آن را بر روی قسمتی از پوست خود امتحان نمایید.

تغییر در رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی

خوردن غذاهای شور و چرب و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که باعث بالاتر رفتن قند خون می‌شوند، برای کسانی که پوست‌چرب دارند به شدت مضر است و می‌تواند موجب بیشتر شدن ترشح سبوم شود. به همین علت پیشنهاد می‌شود که کسانی که در حال درمان چربی پوست هستند مواد غذایی زیر را که حاوی چربی کمتر و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های از بین برنده چربی هستند در رژیم غذایی خود قرار بدهند.

همچنین لازم به ذکر است که روش‌های دیگری جهت جلوگیری یا مراقبت مثل داروی گیاهی برای پوست چرب وجود دارند مثل: رزماری، نعنا تند، مریم گلی، بومادران، گل همیشه بهار و غیره.

مطالب پربازدید :  کربوکسی‌ تراپی پوست چیست و چه عوارضی دارد

 

درمان پوست چرب و جوش دار

درمان پوست چرب و جوش دار

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی

یکی از علل‌های افزایش سطح چربی در بدن کمبود آب است؛ هنگامی که فقط در زمان احساس تشنگی به دنبال شیر آب می‌روید و از محصولاتی چون آبرسان و مرطوب‌کننده نیز استفاده نمی‌نمایید، باید انتظار چرب‌تر شدن پوست خود را داشته باشید. این یک مکانیزم کاملا طبیعی است؛ بدن قادر نیست آب تولید کند اما قادر است تا با افزایش فعالیت غدد چربی این کمبود را جبران نماید و این تازه شروع مشکلات است.

کنترل استرس

کنترل استرس

استرس می‌تواند بر مقدار تمام چربی‌های بدن تاثیرگذار باشد و غدد چربی هم از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. به همین علت پیشنهاد می‌شود به دنبال ورزش‌هایی بروید که به آرامش اعصاب و کنترل استرس کمک می‌نمایند. ورزش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن به مقدار زیادی کمک‌کننده هستند. البته پیاده‌روی منظم هم می‌تواند ذهن شما را از مسائلی که موجب استرس می‌شود آزاد نماید. خواب کافی، بیشتر نوشیدن مایعات و حذف سیگار و الکل هم تاثیر فراوانی بر روی کنترل استرس خواهند داشت.

مطالب دیدنی:  بهترین روتین خانگی مراقبت از پوست بدن که باید بدانید

 

تعویض لوازم آرایشی بهداشتی با مشورت پزشک متخصص

تعویض لوازم آرایشی بهداشتی با مشورت پزشک متخصص

پوست‌چرب نسبت به سایر انواع پوست‌ها اغلب در معرض آسیب‌های ناشی از استفاده از مواد آرایشی بهداشتی نامناسب است؛ چرا که این نوع پوست‌ها به خودی خود مستعد آسیب هستند و در صورتی که از مواد آرایشی بهداشتی نامناسب استفاده گردد احتمال صدمه افزایش می‌یابد. با توجه به این مسئله بهتر است در رابطه با انتخاب آن‌ها با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید تا بنابر سطح چربی پوست و آسیب‌های فعلی آن برترین کرم‌ها و پاک‌کننده‌ها را به شما توصیه کند.

فواید پوست چرب

فواید پوست چرب

همانگونه که گفته شد کسانی که دارای پوست‌چرب هستند در مقایسه با دیگر افراد بیشتر در معرض انواع جوش‌ها و منافذ باز هستند، اما این نوع پوست‌ها علاوه بر تمامی مشکلات فوایدی هم دارند. پوست‌های چرب بسیار کم به خشکی دچار می‌شوند و در همین نتیجه دیرتر به پیری و چین و چروک دچار می‌گردند. همچنین پوست‌های چرب به طور معمول ضخیم هستند و به علت حساسیت کمتر، در برابر عوامل خارجی سریعا واکنش نشان نمی‌دهند. از دیگر ویژگی‌های پوست چرب این است که برنزه کردن آن‌ها به طور معمول بهتر و سریعا صورت می‌گیرد و در آخر، ظاهری نرم‌تر و شاداب‌تر خواهند داشت.

مطالب کاربردی :  قرص سفیدکننده پوست چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

 

عوارض پوست چرب

عوارض پوست چرب

درست است که وجود چربی در پوست موضوعی حیاتی و مهم به شمار می‌آید؛ اما گاهی وجود بیش از حد آن قادر است تا مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. افزایش بیش از اندازه چربی پوست بر اثر ترشح بسیار غدد چربی پدید می‌آید که مشکلاتی مثل موارد زیر را برای افراد خواهند داشت:

  • ایجاد جوش صورت و آکنه در پوست
  • بسته شدن منافذ پوست
  • براق شدن سطح پوست
  • احساس سنگینی پس از استفاده از لوازم آرایش

 

منبع : medicalnewstoday

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو