جای جوش صورت را چگونه از بین ببریم؟ راه حل فوری و آسان اینجاست

منبع: آرگا

6

1402/2/2

02:43


جوش‌ها رفیق همیشگی ما از سنین نوجوانی هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که تقریبا ۸۵ درصد از جوانان را به خود درگیر کرده است. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف درمان جای جوش خواهیم پرداخت.

 

جای جوش صورت را چگونه از بین ببریم؟ درمان جوش با روش‌های مختلف

جوش‌ها رفیق همیشگی ما از سنین نوجوانی هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که تقریبا ۸۵ درصد از جوانان را به خود درگیر کرده است. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف درمان جای جوش خواهیم پرداخت.

جای جوش صورت را چگونه از بین ببریم؟ راه حل فوری و آسان اینجاست

مقدمه

درمان جوش‌ها از جمله مسائلی است که بسیاری از جوانان با آن مواجهند. استفاده از درمان‌های شیمیایی در مواردی مانند جوش، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود. بنابراین، افراد بسیاری به دنبال راه‌های درمان خانگی جوش هستند. در این مقاله، به بررسی روش‌های طبیعی و گیاهی برای درمان جوش خواهیم پرداخت.

 

 

 انواع جوش

توصیف انواع مختلف جوش صورت مسدود شدن منافذ پوستی به واسطه باکتری‌های پوستی می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش‌های مختلف در صورت شود. جوش‌ها به اشکال متفاوتی دیده می‌شوند:

  • جوش‌های سرسیاه: نقاطی روی پوست هستند که با چربی و سلول‌های مرده پوست پر شده و رنگ سیاهی به خود گرفته‌اند.
  • جوش‌های سرسفید: به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده به وجود می‌آیند و در نتیجه به صورت سفید و بی‌رنگ هستند.
  • پاپول‌ها: برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی رنگی هستند که ملتهب می‌شوند.
  • پاسچول یا جوش‌های چرکی: شبیه به جوش‌های سرسفید هستند با این تفاوت که با حلقه‌های قرمز احاطه شده‌اند.
  • ندول‌ها یا گره‌ها: برجستگی‌هایی هستند که در عمق پوست قرار دارند و بزرگ و دردناک هستند.
  • کیست‌ها: جوش‌های بزرگ پر از چرک را کیست می‌نامند و ممکن است باعث به وجود آمدن زخم و اسکار شوند.

 

 علل جوش

قبل از بررسی روش‌های درمان خانگی جوش، باید با علل جوش آشنا شویم. این علل شامل موارد زیر می‌شود:

۱.    تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و دوران قاعدگی، باعث تحریک بیشتر پوست شده و افزایش تولید چربی موجب ایجاد جوش می‌شود.

۲.    عوامل محیطی

استفاده از آرایش، تمیز نکردن پوست، استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی و… باعث ایجاد جوش می‌شود.

۳.    تغییرات خوراکی

استفاده از غذاهای چرب و ناسالم، باعث افزایش تولید چربی در پوست می‌شود و جوش را تشدید می‌کند.

جای جوش صورت را چگونه از بین ببریم؟ راه حل فوری و آسان اینجاست

راههای درمان جوش صورت

 

درمان جای جوش صورت با لیزر

استفاده از لیزر برای از بین بردن جای جوش یکی از روش‌های سریع و کارآمد است که در برخی کلینیک‌های زیبایی ارائه می‌شود. در این روش با استفاده از لیزر تراپی یا درمان رد جوش با لیزر، با جراحی کوچک، جای جوش‌ها از بین برده می‌شوند. با این حال، پس از عمل، پوست شما تا چند ماه بعد ممکن است اندکی قرمز بماند و پس از گذشت زمان، پوست شما به طور کامل صاف خواهد شد.

لیزر درمانی یکی از روش‌های موثر برای درمان جای جوش و آکنه است. با استفاده از لیزر، تولید کلاژن پوست تحریک شده و روند ترمیم پوست بهبود می‌یابد. در نتیجه، جای جوش‌ها به تدریج از بین می‌روند و پوست شما صافتر خواهد شد. همچنین، با استفاده از لیزر می‌توان لکه‌های خفیف و جای جوش‌های کوچک روی پوست را نیز از بین برد.

 

درمان های خانگی:

چای سبز

چای سبز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی جوش صورت شناخته شده است. غلظت بالایی از کاتشین‌ها، گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول، در چای سبز وجود دارد که به بدن کمک می‌کنند مواد شیمیایی و مواد زائدی که ممکن است به سلول‌های سالم آسیب برسانند را تجزیه کند.

جوش‌های سر باز در افراد مبتلا به آکنه، به دلیل بیشتر بودن سبوم و چربی طبیعی در منافذ پوست شکل می‌گیرد و درمان آن بسیار مهم است. چای سبز به پاک کردن برخی از ضایعات و آلودگی‌های جمع شده در جوش‌های سر باز کمک می‌کند. همچنین، مصرف چای سبز و استفاده از عصاره آن روی پوست می‌تواند به کاهش تولید سبوم پوست، جمعیت پروپیونی باکتریوم آکنه و التهاب پوستی کمک کند.

با این حال، شواهد علمی موجود درباره این ادعا محدود است و لازم است که برای درمان جوش‌های سر باز و بیماری‌های پوستی، با پزشک متخصص مشورت کنید. با مصرف عصاره پلی‌فنولی چای سبز به مدت ۸ هفته، ۷۹ و ۸۹ درصد کاهش در جوش‌های سر سفید و جوش‌های سر سیاه نیز گزارش شده است.

 

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب از جمله روش‌های خانگی و گیاهی درمان جوش است. اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب می‌توانند به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش و درمان جای جوش‌ها کمک کنند. برای این منظور، پیشنهاد می‌شود یک واحد سرکه سیب را با سه واحد آب مخلوط کرده و روی پوست تمیز بمالید. سپس پس از گذشت ۵ تا ۲۰ ثانیه، پوست خود را با آب بشویید. برای درمان خانگی اسکار جوش، این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید

 

آب خیار

 

استفاده از آب خیار، یکی از روش‌های درمان خانگی جای جوش است که می‌تواند بهبود ظاهر و بافت پوست را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. آب خیار به عنوان یک تونر پوستی قوی عمل کرده و با کاهش التهاب‌های پوستی، زخم‌ها و بافت پوست را بهبود بخشد.

 

درمان جای جوش صورت با یخ

درمان جوش صورت با یخ به‌عنوان یک روش سنتی برای کاهش التهاب، قرمزی و درد جوش‌های چرکی و قرمز استفاده می‌شود. با ایجاد سرما و کاهش جریان خون در ناحیه مورد نظر، از شدت التهاب جوش کاهش می‌یابد. همچنین، یخ با کاهش جریان خون در ناحیه جوش، آن را بی‌حس کرده و به طور موقتی درد آن را کاهش می‌دهد. اما استفاده از یخ روی پوست برای درمان جوش نکات مهمی دارد که باید رعایت شود، از جمله پیشگیری از سرمازدگی پوست یا ایجاد کهیر سرما. بنابراین، بهتر است هیچ‌گاه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

 

درمان جای جوش با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی جای جوش است. برای استفاده از آن، سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را به مدت یک شب روی پوست خود بگذارید. میزان زیاد پروتئین در تخم مرغ باعث بهبود بافت‌های سلولی شده و به روند درمان جای جوش کمک می‌کند.

.

جای جوش صورت را چگونه از بین ببریم؟ راه حل فوری و آسان اینجاست

درمان جای جوش با روغن گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی، به عنوان یک راهکار طبیعی برای رفع جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از محصولات طبیعی و مومی است که از دانه‌های درختچه جوجوبا به دست می‌آید. این روغن حاوی مواد مومی است که به ترمیم و بهبود پوست کمک می‌کند. از جمله خواص آن، تسریع در بهبود زخم‌ها و آکنه‌ها، کاهش التهاب پوست و کمک به درمان ضایعات پوستی است.

روش استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آکنه‌ها و جوش‌های پوستی به این صورت است که اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک خاک رس مخلوط کرده و روی پوست آسیب دیده بمالید. در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد، می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی پوست مالش دهید.

 

روغن آرگان و جای جوش

روغن آرگان به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال، به عنوان یکی از بهترین روش های درمان جای جوش شناخته شده است. با استفاده از روغن آرگان، علاوه بر بهبود بافت های پوستی، قرمزی و التهاب را کاهش داده و باعث رطوبت رسانی به پوست می شود. همچنین مصرف روغن آرگان در درمان جوش‌های آکنه‌ای به دلیل تنظیم ترشح چربی پوست نیز مفید است.

بهترین روش استفاده از روغن آرگان، ماساژ دادن به آرامی روی ناحیه مورد نظر است. اما لازم است در هنگام استفاده از روغن آرگان دقت کافی داشته باشید و از مقدار مناسب آن استفاده کنید، زیرا مصرف بیش از حد روغن آرگان ممکن است به جای بهبودی و خواص آن، باعث افزایش چربی پوست و تشدید جوش‌ها شود. (خرید روغن آرگان اصل )

 

روغن ماکادمیا

روغن ماکادامیا برای پوستی که به جوش مبتلا است مناسب است زیرا منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و سبک، غیر چرب و به سرعت جذب می‌شود. خصوصیات ضد التهابی اسیدهای چرب آن همچنین برای کاهش التهاب جوش‌های جدید و همچنین بهبود و ترمیم جوش‌های قدیمی بسیار موثر است.

 

روغن هسته انگور

شما همچنین می‌توانید از روغن هسته انگور برای کمک به کاهش ظاهر اسکار جوش استفاده کنید.

روغن هسته انگور غنی از ویتامین E است که به‌نظر می‌رسد در کمک به درمان اسکارها مؤثر باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است با دو بار استفاده روزانه از روغن، نتایج را در مدت دو هفته مشاهده کنید.

همچنین مهم است که بدانید که اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور ممکن است به سرعت عبور زخم‌ها از فاز التهابی کمک کند. این می‌تواند خطر ایجاد زخم را کاهش دهد.

 

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم برای رفع جای جوش بسیار مؤثر است. این روغن حاوی ویتامین های E و A است که باعث بهبود بافت پوست و ترمیم زخم‌های جوش می‌شود. همچنین اسیدهای چرب اساسی در این روغن مانند اسید لینولئیک باعث کاهش التهابات پوست می‌شود و کمک می‌کند تا جای جوش‌های پوستی کمتر قابل مشاهده باشند. بهترین روش استفاده از این روغن، ماساژ دادن آن بر روی پوست مبتلا به جوش است.

 

روغن آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا می‌تواند در رفع جای جوش‌ها و آسیب‌های پوستی مفید باشد. این روغن به خاطر خاصیت ضد التهابی، آنتی‌باکتریال و آبرسانی که دارد، به عنوان یک ماده طبیعی واقعاً مؤثر در محو کردن نشانه‌های پوستی مختلف شناخته شده است. همچنین روغن آلوئه ورا به عنوان یک ماده التیام بخش مؤثر است و می‌تواند به تسریع روند بهبودی و بازسازی پوست کمک کند. برای استفاده از این روغن، می‌توانید مقداری از آن را روی نواحی مورد نظر پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.

پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله خشکی لب را جدی بگیرید و بهترین روغن گیاهی برای سفت شدن پوست صورت را هم مطالعه نمایید.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی نیز امروزه می‌تواند راهکار نسبتاً خوبی برای از بین بردن جای جوش‌ها باشد. توجه داشته باشید که این نوع لایه برداری مانند ماسک‌های صورت نیست، چرا که لایه بردارهای شیمیایی از اسیدهای قوی تشکیل شده‌اند که یک لایه نازک از پوست شما را از بین می‌برند و به این ترتیب، جای جوش‌ها نیز از بین می‌رود.

البته برخی از لایه بردارهای شیمیایی ملایم‌تر هستند که می‌توان از آنها برای لکه‌ها و جای جوش‌های بسیار سطحی استفاده کرد. امروزه لایه بردارهای شیمیایی مختلفی وجود دارند که شما با مشورت گرفتن از متخصصین این حوزه می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

 

نتیجه گیری

در نتیجه، برای رفع جای جوش‌های پوستی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله روش‌هایی که می‌تواند مفید باشد می‌توان به استفاده از ماسک‌های صورت خانگی، استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان، روغن جوانه گندم، روغن آلوئه ورا و روغن کنجد، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی، و استفاده از محصولات آماده به صورت کرم و ژل اشاره کرد. همچنین مصرف مواد غذایی سالم و ورزش منظم نیز می‌تواند به بهبود و رفع جای جوش‌های پوستی کمک کند. با این حال، قبل از استفاده از هر روشی بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو