همه چیز درباره سرطان پوست | علل، انواع و روش های درمانی

منبع: اوما

5

1402/2/2

02:45


همه چیز درباره سرطان پوست | علل، انواع و روش های درمانی

 

سرطان پوست زمانی رخ می دهد که سلول های پوستی به طور غیر طبیعی و خارج از کنترل رشد کنند. این نوع سرطان یکی از شایع ترین نوع سرطان ها است که سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل تغذیه نامناسب، سبک زندگی غیر استاندارد و مواردی از این قبیل به آن مبتلا می شوند. البته باید بدانید که سرطان پوست قابل درمان است؛ اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، می تواند تا حد زیادی سلامت شما را به صورت غیر قابل جبران به خطر بیندازد. در این مقاله می‌خواهیم به علل، علائم اصلی، انواع و روش های درمانی سرطان پوست بپردازیم. 

علل بروز سرطان پوست چیست؟ 

یکی از مهمترین عواملی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش است که از خورشید ساطع می شوند. به طور کلی اشعه ماورا بنفش DNA سلول های پوستی را تخریب میکند و به همین واسطه سرطان بروز داده میشود. به عنوان دیگر علل اصلی ابتلا به سرطان پوست می توانیم به ضعیف بودن سیستم ایمنی، قرار گرفتن در معرض مستقیم برخی مواد شیمیایی، داشتن پوست روشن و سابقه خانوادگی و ارثی اشاره کنیم. 

علائم سرطان پوست 

شایع ترین علامت این سرطان تغییر در ظاهر پوست است که می‌تواند با ایجاد خال و زخم بروز داده شود. 

به عنوان علائم اصلی سرطان پوست می توان به موارد زیر اشاره کنیم: 

 

  • زخم های که برای مدت طولانی خوب نمیشوند 
  • پوسته پوسته شدن و خونریزی بخش های مختلف پوست  
  • احساس خارش در بخش هایی از پوست 
  • زبر و سخت شدن بخشی از پوست 
  • ایجاد خال های روی پوست که از لحاظ رنگ، شکل و اندازه تغییر می کنند 

به طور کلی در صورت مشاهده علائم ذکر شده به صورت همزمان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. البته باید توجه داشته باشید که همه علائم ضعیف شده جزوه علائم سرطان پوست به حساب نمی آیند و ممکن است شما بیماری های رایج و سطحی پوستی دچار شده باشید. در نتیجه یک متخصص پوست و مو می تواند مشکل اصلی شما را تشخیص دهد. 

برای دریافت مشاوره آنلاین پوست و مو اینجا کلیک کنید.

 

انواع سرطان پوست 

به طور کلی سرطان پوست به سه نوع کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم تقسیم بندی می شود که در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. 

کارسینوم سلول بازال: 

کارسینوم سلول بازال یکی از شایعترین نوع سرطان های پوستی است که در ۸۰ درصد مواقع بروز و تشخیص داده میشود. این نوع سرطان معمولا در مناطقی از پوست که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند به وجود می آید. به همین واسطه در نقاط صورت و گردن بیشتر شاهد بروز این نوع سرطان هستیم که ابتدا به صورت برآمدگی مومی شکل یا لکه های صورتی و پوسته دار به نظر می رسد و با گذشت زمان بیشتر و بدتر میشود. 

کارسینوم سلول سنگفرشی: 

این نوع سرطان حدود ۱۶ درصد از انواع سرطان های پوستی را شامل می‌شود و همانند کارسینوم سلول بازال، بیشتر در مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار دارند مانند صورت، گوش و دست بروز داده میشود. این نوع سرطان معمولاً در مراحل اولیه به شکل یک برآمدگی سفت، قرمز و پوسته پوسته به نظر می رسد. 

ملانوم: 

ملانوما یا ملانوم جزو دیگر انواع سرطان های پوستی به حساب می آید که نسبت به دو مورد قبلی بسیار خطرناک تر است. ملانوما می‌تواند به سرعت به سایر قسمت های پوست سرایت کند و به همین واسطه سبب مرگ فرد بیمار بشود. این نوع سرطان معمولاً ابتدا به صورت یک خال یا لکه تیره با ظاهر و شکلی نامنظم بر روی پوست ایجاد می شود. همچنین ملانوما می تواند به شکل یک زائده قرمز و گوشتی هم بروز داده شود. 

روش های درمان سرطان پوست 

به طور کلی انتخاب روش درمانی مناسب به نوع، شرایط بیمار همچنین مرحله سرطان پوست بستگی دارد. در ادامه برخی روش های درمانی شاخص سرطان پوست را ذکر میکنیم. 

جراحی: 

جراحی رایج ترین روش درمانی برای از بین بردن سرطان پوست به حساب می آید. در روش جراحی بافت سرطانی از پوست جدا میشود و در برخی موارد امکان دارد برای بهبود کامل نیاز به پیوند پوست یا جراحی ترمیمی هم باشد. 

پرتودرمانی: 

در این روش از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست استفاده می شود. این روش درمانی معمولاً به عنوان مکمل در کنار روش جراحی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما در شرایطی به تنهایی هم می تواند یک گزینه درمانی به حساب بیاید. 

شیمی درمانی: 

در روش شیمی درمانی هم برای درمان سرطان پوست داروهای شیمیایی استفاده می شود که عوارض جانبی را هم به همراه دارند. معمولا شیمی درمانی برای سرطان های پوست پیشرفته گزینه مناسبی به حساب می آید. 

سرما درمانی:  

در این روش با استفاده از نیتروژن مایع بافت سرطانی ذوب شده و از بین میرود. 

پیشگیری از سرطان پوست 

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین عوامل بروز سرطان پوست اشعه های مضر خورشید هستند. به همین واسطه باید تا سر حد امکان از این اشعه های خورشیدی دور بمانید. در این راستا رعایت نکات زیر اهمیت زیادی دارد: 

 

  • در هنگام قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید برای مدت طولانی بهتر است از کلاه و پیراهن آستین بلند استفاده کنید 
  • از کرم‌های ضدآفتاب با ضریب محافظت 30 یا بالاتر استفاده کنید 
  • در ساعات اوج گرما و مخصوصا در فصل تابستان بیشتر در سایه بمانید 
  • از سولاریوم پرهیز کنید 
  • هر چند وقت یکبار در طول سال برای چکاپ کلی به یک متخصص پوست مراجعه کنید. 

 

همه چیز درباره سرطان پوست | علل، انواع و روش های درمانی

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پوست 

به طور کلی داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند شما را از ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها از جمله سرطان پوست حفظ کند. برای جلوگیری از بروز سرطان پوست به واسطه داشتن تغذیه استاندارد و سالم به نکات زیر توجه داشته باشید: 

 

ویتامین D برای بدن و پوست ضروری است. پس از آن در رژیم غذایی خود مصرف ماهی، زرده تخم مرغ و لبنیات را در اولویت قرار دهید. 

وجود ویتامین C و E و کاروتنوئیدهای کافی در بدن هم خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. به همین واسطه باید به حد کافی مرکبات و سبزیجات برگ دار مصرف کنید. 

اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی و مغزیجات یافت می شوند، به واسطه خاصیت ضد التهابی خود از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت میکند. 

پیشنهاد میکنیم حتما با دریافت مشاوره از یک متخصص تغذیه، رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. 

جمع بندی 

همانطور که گفتیم سرطان پوست مانند دیگر سرطان ها می تواند سلامت شما را تا حد زیادی به خطر بیندازد و همین واسطه نیاز است تا به موقع تشخیص داده شود و همچنین با داشتن تغذیه مناسب و رعایت یکسری نکات اصلی از بروز آن جلوگیری شود. 

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، برای کسب اطلاعات کافی از سلامت خود و همچنین تشخیص به موقع سرطان و شروع روند درمانی در صورت بروز، می توانید از مشاوره آنلاین پزشکی وبسایت https://medist.ir/ استفاده کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو