گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت از بهبود وضعیت شبکه بدون استناد به آمار و ارقام!

منبع: تکراتو

6

1402/2/5

18:31


شرکت ارتباطات زیرساخت بدون ارائه آمار و ارقام خاصی خبر از بهبود وضعیت شبکه در ایران در طول سالی که گذشت داده است.

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت از بهبود وضعیت شبکه بدون استناد به آمار و ارقام!

شرکت ارتباطات زیرساخت بدون ارائه آمار و ارقام خاصی خبر از بهبود وضعیت شبکه در ایران در طول سالی که گذشت داده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت در جدیدترین گزارش سالانه خود اعلام کرده است که هم‌اکنون با بهبود وضعیت شبکه مواجه هستیم. این گزارش درصورتی منتشر شده که آمار و ارقام در آن لحاظ نشده و با توجه به اینکه همه کاربران درحال تجربه این شبکه هستند، می‌توان گفت که وضعیت شبکه فعلی بسیار کندتر و سردرگم‌تر از قبل شده و روزبه‌روز نیز بدتر می‌شود.

نکته دیگری که از گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت می‌توان دریافت این است که این گزارش مربوط به سال گذشته 1401 است و در این سال وقایع مهمی نظیر اعتراضات سراسری در ایران رخ داد که همین اعتراضات منجربه فیلترینگ اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرکاربر اینستاگرام و واتس‌اپ شد.

همه تجربه استفاده از شبکه اینترنت در سال گذشته را داریم و می‌دانیم که بدترین سال از لحاظ اختلال در شبکه بوده است. حال آنکه شرکت ارتباطات زیرساخت مسئله را وارونه بازگو کرده و می‌گوید وضعیت شبکه در سال 1401 بهبود داشته است.

بیشتر بخوانید: مخالفت صریح وزیر ارتباطات با رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ

از نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، سال 1401 با بهبود وضعیت شبکه مواجه بودیم

شرکت ارتباطات زیرساخت که به صورت انحصاری، شبکه مادر مخابراتی کشور را در اختیار دارد، در گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد در سال گذشته ظرفیت فعال اینترنت کشور ۵۰ درصد افزایش یافته اما اشاره‌ای به پهنای باند اینترنت کشور و ترافیک نشده است.

«استقرار سامانه DDOS داخلی بر بستر IGW» یکی از اقدامات شرکت زیرساخت در سال گذشته اعلام شده است. در این سال، قطعی اینترنت به صورت سراسری رخ داد که وزیر ارتباطات آن را ناشی از حمله به شبکه اعلام کرد.

در زمینه افزایش ترافیک داخلی که در سال گذشته با فیلتر شدن پرکاربردترین اپلیکیشن‌های بین‌المللی مانور تبلیغاتی فراوانی روی آن داده شد، گزارش زیرساخت به فعال‌سازی نقاط IXP در 5 استان جدید و برنامه‌ریزی برای حضور در 3 استان دیگر اشاره کرده است. این در حالی است که سایت IXP تهران که مهم‌ترین مرکز تبادل ترافیک کشور است، از پاییز سال گذشته در درسترس نیست.

از نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، سال 1401 با بهبود وضعیت شبکه مواجه بودیم

رکوردشکنی ترافیک IXP به بیش از ۴.۲ ترابیت بر ثانیه و کل ترافیک داخل به ۶.۵ ترابیت بر ثانیه از دیگر دستاوردهای زیرساخت در سال گذشته است که بر اساس آنچه وزیر ارتباطات پیشتر اعلام کرده بود، به روزهای برگزاری جام جهانی فوتبال بازمی‌گردد.

شبکه ملی اطلاعات در چه وضعیتی است؟

با توجه به تاکید دولت و وزارت ارتباطات بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات، در گزارش زیرساخت آمده است در دوره دولت سیزدهم، میزان توسعه این شبکه ۶۰ درصد بوده که نقش شرکت زیرساخت «بیش از ۶۸ درصد» است.

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت شبکه IP نسبت به ابتدای دولت سیزدهم (تا پایان ۱۴۰۲) و «عقد بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شرکت ارتباطات زیرساخت به لحاظ معادل ریالی» از دیگر اقدامات این شرکت عنوان شده است.

همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت شبکه انتقال نسبت به ابتدای دولت سیزدهم (تا پایان ۱۴۰۲)، افزایش ظرفیت ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از توانمندی داخل (بهره‌برداری ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) و افزایش ظرفیت ۱۵ ترابیت بر ثانیه شبکه موجود (از شهریور ۱۴۰۰ تا انتهای ۱۴۰۲) نیز از دستاوردهای این شرکت برشمرده شده که هرچند تحقق بسیاری از آنها به انتهای سال جاری موکول شده، باز هم مشخص نیست از چه میزان به چقدر رسیده است.

از نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، سال 1401 با بهبود وضعیت شبکه مواجه بودیم

در گزارش زیرساخت به افزایش شبکه فیبرنوری، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و توسعه مراکز داده نیز اشاره شده اما باز هم آمارهای کمی اعلام نشده است. همچنین از شناسایی املاک مازاد شرکت زیرساخت و اخذ مصوبه فروش از هیات مدیره و مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سخن به میان آمده اما مشخص نیست آیا این املاک به فروش رفته‌اند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بهبود وضعیت شبکه از نظر شرکت ارتباطات زیرساخت چیست؟ آیا با وجود وقایع سال 1401 می‌توان این گزارش را صحیح دانست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو