درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد


منبع: نم نمک

3

1402/2/7

01:22


درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد و درمان قی کردن چشم کودک نی نی سایت و درمان قی کردن چشم کودک در سرماخوردگی و قی کردن چشم کودک در سرماخوردگی نی نی سایت و درمان خانگی قی کردن چشم نوزاد و درمان خانگی سرماخوردگی چشم کودکان و درمان خانگی عفونت چشم کودکان و درمان قی چشم در طب سنتی و نام قطره برای قی چشم نوزاد در نم نمک.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

گاهی ممکن است ترشحات چشمی یا قی چشم نوزاد برای والدین کلافه کننده باشد. با وجود مراقبت های بسیار زیادی که گاهی مادر در نظافت و شستشوی چشم های نوزاد انجام می دهد ، ممکن است که باز هم هر روز صبح مقدار زیادی ترشحات غلیظ که به رنگ های زرد یا سبز هستند بر روی چشم نوزاد ایجاد شده باشد. یکی از علت های شایع برای بروز این مشکل ، انسداد مجرای اشکی است که ممکن است در بسیاری از نوزادان اتفاق بیافتد.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

با وجود اینکه ترشحات حاصل از بسته شدن مجرای اشکی در نوزاد ، به مرور زمان از بین می رود ، اما در صورتی که میزان این ترشحات زیاد باشد ، باعث نگرانی و کلافگی در والدین خواهد شد؛ زیرا چند ساعت پس از تمیز کردن چشم ها ، مجدداً بر روی چشم های نوزاد ترشحات ایجاد می شود. در این مقاله از سایت نم نمک قصد داریم به طور کامل درباره قی چشم نوزاد و ترشحات چشم نوزاد به طور کامل صحبت کنیم.

قی چشم نوزاد چیست؟

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

قی چشم نوزاد همان ترشح مخاطی است که به رنگ های زرد و سبز روی چشم نوزاد ایجاد می شود. معمولاً دلیل اصلی این اتفاق ، باریک یا بسته بودن مجاری اشکی است. غشای اشکی چشم یک عضو مهم در بدن است که وظیفه ترشح قی چشم را بر عهده دارد. میبوم ماده ای روغنی است که از چربی پلک ترشح می شود و همراه با ملتحمه یا موسین می تواند قی چشم را ایجاد کند. در نهایت قی چشم می تواند به شکل آبکی و چسبنده تشکیل شود.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

ممکن است نوعی مخاط چشم به رنگ خاکستری یا سبز تشکیل شود که نشان دهنده بروز عفونت در چشم است و علت اصلی بروز این عفونت ، ملتحمه باکتریایی است. نوعی باکتری های گرم مثبت در چشم تجمع پیدا می کنند که باعث بروز عفونت باکتریایی شده و در نهایت منجر به تولید چرک می شود که رنگ این چرک نیز سبز خواهد بود.

مخاط زرد رنگ چشم اکثراً همراه با یک توده ظاهر می شود که علت آن گل مژه است. همچنین احتمال وجود مخاط کروی شکل و سفید رنگ روی سطح چشم نیز وجود دارد که علت آن عفونت کیسه مجرای اشک است؛ بهترین درمان برای این بیماری انتی بیوتیک است.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

تشخیص قی چشم نوزاد توسط والدین

یکی از موضوعاتی که برای والدین اتفاق می افتد ، این است که آنها نمی توانند این نوع ترشحات روی چشم نوزاد را از سایر بیماری های چشمی تشخیص دهند؛ زیرا در بیماری های مختلف مثل بیماری «چشم صورتی» بروز عفونت در چشم ها و ترشح مخاط وجود خواهد داشت. همچنین در 90 درصد مواقع چشم دچار قرمزی و التهاب می شود؛ بنابراین تشخیص علت قی چشم نوزاد از دیگر بیماری ها ، کار راحتی نخواهد بود.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

تنها کسی که می تواند به راحتی مشکل قی چشم را تشخیص دهد ، پزشک است. هر کدام از بیماری های چشمی روش های درمان مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال پمادی که برای بیماری «چشم صورتی» تجویز می شود ، با پماد و آنتی ویروسی که برای ترشح مخاط از چشم تجویز می شود ، کاملاً متفاوت است. به همین دلیل والدین نباید خودسرانه به داروخانه مراجعه کرده و قطره ها یا داروهای رفع التهاب و تورم چشم را دریافت کنند. همچنین گاهی مواد شوینده برای چشم نوزاد خطرناک است و نباید خودسرانه از آنها استفاده شود.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

دلیل تشکیل قی چشم نوزاد

همانطور که گفته شد ، علت اصلی ترشح مخاط چشم نوزاد ، بسته شدن مجرای اشک است. در بخش داخلی پلک بالایی چشم ، غده هایی وجود دارد که باعث تشکیل اشک می شوند. در زمانی که نوزاد در حال گریه کردن نیست ، این غده به صورت پیوسته سطح روی چشم را مرطوب نگه دارد. این غده ها در پلک بالایی چشم قرار گرفته اند و هنگام گریه کردن ، مقدار زیادی اشک از آن ها آزاد شده و از چشم سرازیر می شود و بخش اضافی این اشک وارد بینی می شود. به طور کل علت بسته بودن مجرای اشکی چشم ، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما در هر صورت مشکلی است که در بسیاری از نوزادان وجود دارد. سلول های مرده در محل ورودی مجرای اشکی تجمع می یابند. این سلول ها باعث می شوند مسیر خروج اشک کاملاً بسته شود.

ترشحات چشمی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. اکثراً به دلیل بیماری های مربوط به چشم که باعث تجمع عفونت و آلودگی و باکتری می شوند ، ترشحات چشم به وجود می آیند. حتی اگر برای مدت طولانی چشمان فرزند خود را تمیز کنید ، تجمع آلودگی ها و میکروب ها و به خصوص سلول های مرده در بخش های داخلی چشم می تواند قی چشم نوزاد را ایجاد کند. بیماری «چشم صورتی» ، یکی از علت های ایجاد ترشحات مخاطی بر سطح چشم نوزاد است.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

این بیماری می تواند در عین حال بسیار خطرناک باشد؛ زیرا عفونت شدیدی را روی سطح چشم ایجاد می کند. به گونه ای که چشم ها دائماً قرمز و ملتهب هستند. ورم ملتحمه می تواند باعث ایجاد آلرژی روی سطح چشم نوزاد شده و نوعی مخاط سفید رشته ای را بوجود بیاورد. اما اگر ورم ملتحمه ناشی از تجمع ویروس ها باشد ، در این حالت مخاط ترشح شده کاملاً آبکی و بی رنگ است. بنابراین تجمع ویروس و باکتری می تواند نتایج متفاوتی ایجاد کند.

ماندگاری قی چشم نوزاد

این که ترشحات مخاط موجود روی چشم نوزاد از چه زمانی ماندگار می شود ، به نوع انسداد مجرای اشکی و همچنین روش های درمانی که شما به کار می گیرید ، بستگی دارد. معمولاً این مشکل تا یک سالگی نوزاد همراه او خواهد بود. اگر چه در بسیاری از موارد به صورت خود به خودی مشکل قی چشم نوزاد برطرف می شود؛ اما یکی از مهمترین وظایف والدین این است که ترشحات مخاط چشم را به صورت مکرر از روی چشم نوزاد پاک کنند. ممکن است نوزاد بالای یک سال نیز ترشح مخاط داشته باشد ، در این صورت برای جلوگیری از بروز عفونت ، ممکن است پزشک از قطره یا پماد برای درمان استفاده کند.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

استفاده از ماساژ برای درمان قی چشم نوزاد

با توجه به این که علت اصلی ایجاد قی چشم نوزاد ، انسداد مجرای اشکی است ، باز شدن این مجرا به نوعی یک روش درمانی برای کاهش و جلوگیری از ترشح مخاط زرد یا سبز بر روی چشم نوزاد است. بهترین روش درمان خانگی که تاکنون به والدین پیشنهاد شده است ، روش ماساژ درمانی است که با استفاده از آن می توان مجرای اشکی را کاملاً باز کرد. گاهی ترشح قی چشم به دلیل انسداد مجرای اشکی نیست ، در این شرایط پزشک از روش های دیگری برای درمان استفاده می کند.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

توجه داشته باشید ، انجام ماساژ باید با دقت صورت بگیرد. معمولاً پزشکان روش انجام ماساژ را به والدین آموزش می دهند تا به مجرای اشکی چشم نوزاد فشار زیادی وارد نشود.

برخی مواقع عفونت ، تورم و ترشح مخاط چشم به حدی افزایش می یابد که تنها راه درمان استفاده از روش هایی مثل جراحی خواهد بود. بنابراین در صورت مشاهده قی چشم بیش از حد معمول سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

روش تمیز کردن قی چشم نوزاد

در صورتی که ترشحات مخاط روی چشم نوزاد شما قرار گرفته است ، باید هر بار با مشاهده این ترشحات ، چشم را تمیز کنید؛ زیرا در غیر این صورت ، نوزاد نمی تواند چشمان خود را باز کند. این ترشحات بسیار چسبنده هستند و باعث می شوند پلک ها محکم به یکدیگر چسبیده شوند؛ به گونه ای که امکان بازکردن چشم وجود نداشته باشد. به همین دلیل تمیز نگه داشتن چشم ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

یک روش قدیمی وجود دارد که در آن با استفاده از چای یا شیر چشم را تمیز می کنند؛ اما این روش ، روش چندان استانداردی برای تمیز کردن ترشحات مخاطی چشم نیست. در گذشته معمولاً والدین برای از بین بردن قی چشم نوزاد از چای استفاده می کردند. آنها مقداری پنبه را به چای آغشته کرده و با استفاده از آن ، چشم نوزاد را شستشو می دادند. این یک روش قدیمی برای درمان این مشکل بود که گاهی ممکن است مفید باشد؛ اما یک روش علمی و استاندارد نیست. باید از گاز استریل برای تمیز کردن سطح چشم استفاده کنید. در گذشته معمولاً از پنبه برای پاک کردن ترشحات مخاطی چشم استفاده می شد.؛اما پنبه ممکن است به مخاط چشم چسبیده و آلودگی را پخش کند. بنابراین ابزار مناسبی برای از بین بردن ترشحات نخواهد بود.

درمان قی کردن چشم کودک و نوزاد

سپس مقداری آب را بجوشانید و صبر کنید تا دمای آب کاملاً خنک شود و چشمان نوزاد را با آب بشویید و سپس چشم نوزاد را خشک کنید. گاز استریلی که از داروخانه تهیه کرده اید را وارد آب گرم کنید و روی چشم نوزاد قرار دهید و به آرامی قی چشم را پاک کنید. برای تمیز کردن ترشحات مخاطی چشم نوزاد از سمت داخلی چشم شروع کنید و از بیرون چشم به آرامی این کار را انجام دهید. همچنین سعی کنید فشار زیادی به چشم نوزاد وارد نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو