فرق جوش و بواسیر (هموروئید) چیست؟

منبع: وقت مد

4

1402/2/7

13:51


راهنمای مطالعه1 هموروئید چیست؟1.1 هموروئید خارجی ترومبوز1.2 هموروئید داخلی2 چگونه بفهمیم هموروئید است یا جوش؟3 آیا هموروئید می‌تواند شبیه جوش باشد؟4 چه چیز دیگری می تواند باعث ایجاد جوش در نزدیکی مقعد شود؟5 عوامل خطر برای هموروئید6 نحوه درمان هموروئید بواسیر یا هموروئید وریدهای پرولاپس و بیرون زده در ناحیه پری مقعد هستند. هموروئید داخلی …

بواسیر یا هموروئید وریدهای پرولاپس و بیرون زده در ناحیه پری مقعد هستند. هموروئید داخلی پرولاپس ممکن است به دلیل نگرانی در جریان خون نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.

گاهی اوقات افراد ممکن است جوش‌ها و سایر شرایط اطراف ناحیه پری مقعد را با هموروئید اشتباه بگیرند. این پست مروری جامع از تفاوت‌های بین جوش‌ها و هموروئید، علل آن، عوامل خطر و درمان احتمالی ارائه می‌دهد.

رپ33تس

هموروئید چیست؟

هموروئید وریدهای متورم رکتوم یا مقعد هستند که می توانند در داخل یا اطراف مقعد ایجاد شوند. مواردی وجود دارد که یک لخته خون در داخل این بواسیر در راست روده یا مقعد شما ایجاد می‌شود و تورم و ناراحتی زیاد ایجاد می‌کند. اگر تورم حساس یا دردناک باشد، به احتمال زیاد هموروئید است.

اغلب، هموروئید به صورت رگ‌های خونی برآمده و بزرگ شده در اطراف راست روده و مقعد ظاهر می‌شود. رکتوم بخش انتهایی روده بزرگ است که به سمت مقعد و قسمت بیرونی آن باز می‌شود. بافت‌های اطراف مقعد بزرگ و دیواره‌ها نازک می‌شوند که ممکن است منجر به خونریزی شود.

وقتی فشار و کشش ادامه یابد، عروق آسیب دیده ممکن است بیرون بزنند. سپس می‌توانید هموروئید داخلی و خارجی را تجربه کنید. پوست اطراف بواسیر نیز ممکن است حساس شود زیرا در نزدیکی مقعد تشکیل می شود. این ضایعات معمولاً بدون درد هستند، اما زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند و تشکیل لخته های خونی (ترومبوز) شوند، می توانند بسیار دردناک باشند.

هموروئید خارجی ترومبوز

هموروئید خارجی ترومبوز شده می‌تواند باعث درد شدید شود. لخته‌های خون در قسمت بیرونی هموروئید در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و توده دردناکی را تشکیل می دهد که به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممکن است در عرض 48 ساعت بدتر شود. برخی از افراد با گذشت زمان، تسکین را تجربه می کنند، در حالی که در صورت پارگی پوست، هموروئید ممکن است خونریزی کند.

هموروئید داخلی

هموروئید داخلی اغلب در داخل مقعد، زیر پوشش دیواره رخ می‌دهد. برخی از شایع‌ترین علائم عبارتند از بیرون زدگی در حین حرکت روده و خونریزی بدون درد. هموروئیدهای داخلی نیز در صورت افتادگی ممکن است باعث درد قابل توجهی شوند.

چگونه بفهمیم هموروئید است یا جوش؟

جوش‌های ناحیه پری مقعدی شبیه جوش‌هایی است که افراد در سایر قسمت‌های بدن از جمله صورت تجربه می‌کنند. فولیکولیت اصطلاحی برای جوش هایی است که روی صورت، پشت و سینه ایجاد می شود.

آیا هموروئید می‌تواند شبیه جوش باشد؟

بیشتر جوش‌های سر سفید، رنگی مشابه پوست دارند، اما برخی ممکن است کمی روشن‌تر باشند و زمانی ایجاد شوند که باکتری‌ها و مواد زائد منافذ را مسدود می‌کنند و در نتیجه برجستگی ایجاد می‌شود. اگر متورم، ملتهب یا زبر به نظر می‌رسد، ممکن است پاپول هایی در ناحیه مقعد داشته باشید.

برخی از افراد دچار جوش های چرکی با مرکز سفید یا زرد می‌شوند. توصیه می‌کنیم جوش‌ها را از بین نبرید زیرا می‌توانند پوست را پاره کنند و باعث زخم یا عفونت شوند. اغلب، جوش های ناحیه مقعد دردناک نیستند. با این حال، ممکن است هنگام دفع مدفوع، سوزش را تجربه کنید.

چه چیز دیگری می تواند باعث ایجاد جوش در نزدیکی مقعد شود؟

فولیکولیت می‌تواند هر قسمت از بدن دارای مو را درگیر کند و می تواند به صورت پاپول یا پوسچول در اطراف فولیکول مو ظاهر شود. برخی از دلایلی که ممکن است منجر به ایجاد جوش در اطراف مقعد شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترومای موضعی، از جمله اصلاح

تراشیدن نواحی مودار می‌تواند عفونت فولیکول مو را تسهیل کند، احتمالاً با شکستن سد پوستی و گسترش باکتری‌ها.

استروئیدهای موضعی

استروئیدهای موضعی مورد استفاده برای کاهش خارش همراه با هموروئید ممکن است مستعد فولیکولیت باشند.

انسداد و عرق کردن

همچنین ممکن است رطوبت و عرق در زیر پوست شما در اطراف زیر بغل، مقعد یا هر جای دیگری گیر کند و احتمال ایجاد جوش را افزایش دهد.

عوامل خطر برای هموروئید

با افزایش سن، احتمال ابتلا به هموروئید افزایش می‌یابد، زیرا بافت‌هایی که از رگ‌های مقعدی حمایت می‌کنند، کشیده و ضعیف می‌شوند. این ممکن است در طول بارداری و بعد از آن نیز اتفاق بیفتد، زیرا کودک فشار بیشتری بر ناحیه مقعد شما وارد می‌کند. سایر عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدفوع سفت
  • یبوست
  • اسهال
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • سالخورده
  • بیماری التهابی روده (IBD)

نحوه درمان هموروئید

پیشرفت‌های فناوری در زمینه پزشکی نشان می‌دهد که پزشکان می‌توانند برخی از انواع هموروئید را از طریق روش‌های کمتر دردناک درمان کنند. در زیر مروری بر رویکردهای فعلی درمان هموروئید ارائه شده است.

درمان بواسیر با لیزر

روش های نوین و بسیار پیشرفته‌ای در علم پزشکی به وجود آمده است که مقوله درمان بواسیر و بسیاری از بیماری‌ها را به طور کل دگرگون کرده است. در روش لیزر بواسیر با تاباندن اشعه یکپارچه لیزر co2 زائده‌های هموروئیدی را حذف می‌کنند و این درمان با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود.

در این درمان نه خبری از بستری است و نه خبری از بیهوشی عمومی و عوارض آن. زمان هم قطعا با اهمیت است و شما باید در سریع ترین زمان ممکن دوره درمان نقاهت خود را بگذرانید.

مدرن ترین روشی که امروزه در دنیا برای درمان قطعی بواسیر بدون عمل جراحی کاربرد دارد تکنولوژی لیزر درمانی است. شاید بپرسید برای انجام چنین کاری بهترین پزشک چه کسی است و به کجا باید مراجعه کرد؟

رپ34تس

درمان هموروئید با لیزر

کلینیک درمان لیزر یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز درمان هموروئید با لیزر در تهران است و با بکارگیری پرسنل مجرب و پزشک متخصص توانسته بیش از هزاران درمان موفق را در کارنامه خود ثبت کند.

درمان جراحی

اگر درد غیرقابل تحملی را در اثر یک هموروئید ترومبوز شده تجربه کنید، پزشک ممکن است برداشتن لخته یا هموروئید را از طریق یک برش کوچک توصیه کند. این روش در بیمارستان تحت بی حسی موضعی یا در مطب پزشک انجام می شود.

هموروئیدکتومی

این روش جراحی برای برداشتن بافت اضافی است که باعث بیرون زدگی و خونریزی می شود. برای هموروئید خارجی و داخلی تحت بیهوشی با استفاده از بخیه بهترین کار را دارد. برخی از بیماران بسته به شدت بیماری ممکن است نیاز به بستری شدن و استراحت داشته باشند. هموروئیدکتومی زمانی مناسب است که:

  • شما خونریزی مزمن را تجربه می‌کنید
  • کاهش هموروئید بیرون زده غیرممکن است
  • ثابت می‌شود که بستن باند لاستیکی به عنوان یک گزینه درمانی برای هموروئید داخلی بی اثر است
  • هموروئید خارجی دائماً با لخته پر می‌شود

خود درمانی

از یک جراح کولون و رکتوم بخواهید علائم شما را قبل از خوددرمانی ارزیابی کند. پزشک معاینه کامل انجام می‌دهد و روش درمانی مناسب را توصیه می‌کند. برخی افراد بدون جراحی از علائم خفیف تسکین خواهند یافت. تورم و درد حدود دو تا هفت روز پس از درمان غیر جراحی کاهش می یابد، در حالی که توده سفت در عرض شش هفته کاهش می‌یابد. درمان شامل:

  • مصرف مکمل های فیبر بدون نسخه و تغییر رژیم غذایی غنی از فیبر برای نرم کردن مدفوع، حدود 25 تا 35 گرم فیبر در روز
  • کاهش فشار روی ناحیه مقعد با اجتناب از فشار زیاد برای جلوگیری از بیرون زدگی
  • گذراندن متوسط ​​1 تا 2 دقیقه در توالت برای جلوگیری از زور زدن و بیرون زدگی بیش از حد
  • نوشیدن آب فراوان برای جلوگیری از بیرون زدگی و مدفوع سفت
  • حمام سیتز (حمام وان گرم) به مدت 10 تا 20 دقیقه چندین بار در روز برای کمک به روند بهبودی

هشداد تبلیغات

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو