ریسک ابتلا به آلزایمر در افراد سیگاری بیشتر است

منبع: تکراتو

6

1402/2/7

17:31


براساس آخرین مطالعات، محققان متوجه وجود ماده‌ای در دود سیگار و اگزوز خودروها شده‌اند که ریسک ابتلا به آلزایمر و اثرگذاری بر مغز را افزایش خواهد داد.

ریسک ابتلا به آلزایمر در افراد سیگاری بیشتر است

براساس آخرین مطالعات، محققان متوجه وجود ماده‌ای در دود سیگار و اگزوز خودروها شده‌اند که ریسک ابتلا به آلزایمر و اثرگذاری بر مغز را افزایش خواهد داد.

به‌ گزارش سایت Phys، ماده پپتید آمیلوید بتا (AB) که در مغز مبتلایان به آلزایمر پیدا می‌شود، ایزوفرم‌های متنوعی داشته و در ساختار خود حاوی 42 آمینو‌اسید است. از طرفی «هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای» (PAH) یکی از ترکیبات متداول موجود در دود سیگار و اگزوز وسایل نقلیه بوده که عامل آلودگی هوا نیز شناخته می‌شود.

بررسی‌های پیشین حاکی از آن بودند که قرارگیری مکرر ماهی‌ها درکنار یکی از انواع PAH موسوم به «بنزوآلفاپیرن» (B[a]P) باعث افزایش پپتید AB42 در مغز خواهد شد و عملکردهای شناختی، حرکتی و حافظه آن‌ها را با اختلال روبرو می‌سازد. هم‌اکنون نیز پژوهشگران متوجه شده‌اند که این ترکیبات شیمیایی توانایی ایجاد اثر روی ساختارهای مغزی را داشته که ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: آلودگی استخراج بیت کوین معادل 3.5 میلیون خودرو است!

افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر در افراد سیگاری

باوجود اینکه قرارگیری پپتیدهای AB در کنار هم و ایجاد اولیگومرهای آن در حضور انواع PAH همچون «فنانترن»، «پیرن» و B[a]P افزایش خواهد یافت، اما دانشمندان اطلاعاتی از نوع واکنش مولکولی میان پلی‌پپتیدهای AB و PAHها در دست نداشتند. به همین جهت محققان دانشگاه توکیو ژاپن و دانشگاه نظربایف قزاقستان طی پژوهشی در پی بررسی اثر هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای بر ساختار پپتید AB42 بوده‌اند.

بررسی آن‌ها حاکی از آن بود که پلی‌پپتیدهای آمیلوید بتا در روبرویی با انواع PAH واکنش شدیدی بروز خواهند داد و ریسک بیماری آلزایمر را بیشتر می‌کنند. طبق مطالعه محققان ساختار مونومر پپتید AB42 تحت‌تأثیر B[a]P، «نیکوتین» و فنانترن قرار خواهد گرفت و این امر احتمالاً بر پیشروی بیماری آلزایمر تأثیرگذار خواهد بود.

ریسک ابتلا به آلزایمر

این تحقیق نه‌تنها به بررسی اثر آلاینده‌های ارگانیک بر مونومر پپتید AB در سطح مولکولی پرداخته، بلکه حاوی رهنمودهایی جهت درمان بیماری آلزایمر نیز بوده و خواهان توجه بیشتر درباره تأثیر آلودگی هوا بر ابتلا به اختلال‌های آسیب‌زننده به نورون‌های مغزی شده است. نتایج این پژوهش در مجله Frontiers of Environmental Science & Engineering منتشر شده است.

لازم به ذکر است که هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای همچنین از احتراق ناکامل مواد ارگانیک و پخت‌وپز ایجاد خواهد شد. گفته شده است که بالاترین میزان این آلاینده به آشپزخانه‌های چینی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و کشتی‌ها ارتباط پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر در افراد سیگاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو