خبر خوب: واکسن آلزایمر وارد مرحله بررسی سریع شد

خبر خوب: واکسن آلزایمر وارد مرحله بررسی سریع شد


منبع: خبرنما

4

1402/4/17

12:47


واکسن آلزایمر AC Immune: تحقیقات نشان می‌دهد که این واکسن به درمان آلزایمر کمک می‌کند. این واکسن قرار است به بیماران مبتلا به سندرم دون نیز کمک کند. نتایج نشان داده است که واکنس آلزایمر به کاهش تجمع این پلاک‌ها و ایجاد گره‌های تاو کمک می‌کند…

خبر خوب: واکسن آلزایمر وارد مرحله بررسی سریع شد

هنوز خیلی زود است که در مورد زدن واکسن آلزایمر AC Immune حرف بزنیم، اما نگاهی اجمالی به داده‌های فاز b1/2 نشان می‌دهد که واکسن ضد بتا آمیلوئید، در تحقیقات واکنش و پاسخ مثبتی داشته که به محققان و پزشکان اجازه داده تا در آزمایشات‌شان دوزهای بالاتری از آن را هم آزمایش کنند.

واکسن آلزایمر

واکسن آلزایمر

شرکت سوئیسی روز پنجشنبه گزارش داد که ACI-24.060 توانسته به پاسخ آنتی بادی ضد Abeta در اوایل هفته 6 تحقیقات دست پیدا کند، به این معنی که این درمان ممکن است به جلوگیری یا پاک کردن پلاک‌های مغزی که تصور می‌شود باعث کاهش بیماری آلزایمر می‌شوند، کمک کند.

نتایج این تحقیقات از کارآزمایی ABATE بر ایمنی و ایمنی زایی گروه با دوز پایین متمرکز بود. AC Immune گفت که این واکسن به طور کلی تاثیر خوبی دارد و هیچ گونه نگرانی ایمنی در آن وجود ندارد. هرچند این خبر واکنش‌های زیادی در پی داشت اما جزئیات منتشر شده از این تحقیقات خیلی کم است.

تزریق واکسن آلزایمر به بیماران مبتلا به سندرم داون

واکسن آلزایمر

AC Immune اکنون در حال افزایش دوز است و حتی روی بیماران مبتلا به سندرم داون هم آزمایش می‌شود. تجمع پلاک های بتا آمیلوئید در مغز یکی از مشخصه های آلزایمر است. در سن 40 سالگی، اکثر بیماران مبتلا به سندرم داون با تجمع این پلاک‌ها و ایجاد گره‌های تاو رو به رو می‌شوند که یکی دیگر از علائم قرمز آلزایمر است. به گفته AC Immune غربالگری این بیماران از حالا آغاز شده است.

این شرکت انتظار دارد در نیمه دوم سال 2023 داده های ایمنی زایی بیشتری از گروه های تحت مطالعه‌شان منتشر کند. اما سرمایه گذاران باید تا سال 2024 منتظر بمانند تا دریابند که آیا ACI-24.060 واقعاً قادر به کاهش پلاک‌های آمیلوئید است یا خیر؟! که در این رابطه AC Immune قصد دارد با تصویربرداری PET این اندازه گیری را انجام دهد.

این مطالعات داده‌های خیلی مهمی خواهند بود، زیرا داروی آلزایمر Eisai و Biogen’s Leqembi بر اساس توانایی آن در پاکسازی پلاک‌های آمیلوئید خیلی سریع مورد تایید قرار گرفتند. در همین حال محققان در حال انجام یک مطالعه هستند تا نشان دهند که آیا این روش درمانی منجر به بهبود عملکرد شناختی می شود یا خیر! با تایید این موضوع و رفع محدودیت‌ها افراد می‌توانند از این دارو استفاده کنند. FDA با تایید سریع در ماه ژانویه، با حمایت از این تحقیقات دسترسی سریع این دارو به بازار را اعلام کرده است.

AC Immune به تنهایی روی ACI-24.060 کار می‌کند، اما در چندین تحقیقات دیگر هم با Big Pharmas مشارکت دارد. مهم‌تر از همه، این شرکت در حال کار با واحد Genentech Roche بر روی کرنزوماب است که در فاز 2 آزمایشی سال گذشته شکست خورده بود.

واکسن دیگری به نام ACI-35.030 که با واحد داروسازی جانسون و جانسون ساخته می‌شود، پس از تحقیقات داده‌های اولیه، به توسعه بیشتر دست پیدا کرد.

با باز شدن بازارها در روز پنجشنبه، سهام AC Immune بیش از 7 درصد افزایش یافت و به 2.51 دلار رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو