دست کردن در بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد!

منبع: تکراتو

1

1402/9/23

13:58


دستتان را در بینی‌تان نکنید تا آلزایمر نگیرید. اخیرا دانشمندان متوجه شده‌اند که این عادت کثیف اما رها‌کننده که در تنهایی یا بعضا در جمع انجام می‌دهید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

دست کردن در بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد!

دستتان را در بینی‌تان نکنید تا آلزایمر نگیرید. اخیرا دانشمندان متوجه شده‌اند که این عادت کثیف اما رها‌کننده که در تنهایی یا بعضا در جمع انجام می‌دهید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران تصریح ‌کردند که به نظرعفونت با باکتری ممکن است ارتباطی با بیماری آلزایمر داشته باشد. در هنگامی که بافت نازک و حیاتی به نام اپیتلیوم بینی آسیب ببیند، عفونت‌های عصبی می‌توانند شدت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان چیست؟ با آگاهی از خودمان محافظت کنیم

طبق گزارش سان دیلی، پژوهشگران این حوزه درباره‌ی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر گفته‌اند حرکت‌هایی که در دیواره‌‌ی بینی ایجاد می‌شود، به بافت‌های مهم داخلی آسیب می‌رساند وممکن است دسترسی باکتری‌های خطرناک به مغز را آسان‌تر کند. طبیعتا مغز نیز نسبت به این نفوذ واکنش نشان داده و شرایط ایجاد شده توسط بیماری آلزایمر را بازتاب می‌کند. این بیماری نابودکننده، به تدریج بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و حافظه فرد را درگیر می‌کند

تیم پژوهشی که در منطقه کوئینزلند استرالیا مستقر است،  به بررسی و آزمایش باکتری با نام کلامیدیا پنومونیه پرداخت. نتیجه‌ی آزمایش‌ها نشان داد که این میکروب نادر می‌تواند به عنوان یک عامل عفونتی در دستگاه تنفسی، از جمله ذات الریه، عمل کند. این باکتری همچنین در مغز افراد مبتلا به زوال عقل نیز دیده شده و نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال 1998 بر روی 19 فرد مبتلا به زوال عقل شده بودند صحت این گواه است. در این تحقیقات 17 نمونه از 19 نفر این علائم را از خود بروز داده بودند.

در آن زمان، محققان اظهار داشتند که به نظر می‌رسد عفونت با یک باکتری ممکن است با این بیماری ارتباط داشته باشد. زمانی که به بافت نازک پوشش بینی به نام اپیتلیوم بینی آسیب وارد می‌شود، عفونت‌های عصبی با شدت بیشتری شروع به تخریب می‌کنند.

محققان در حین آزمایش بر روی موش، متوجه شدند سلول‌های مغز موش نسبت به رسوب پروتئین‌های آمیلوئید بتا (که نشانگر آلزایمر است) از سوی باکتری‌ها واکنش نشان می‌دهد. انجمن آلزایمر اعلام کرد که یکی از عوامل اساسی در بروز بیماری زوال عقل، تجمع پلاک‌هایی است که در هنگام اتصال قطعات بتا آمیلوئید به یکدیگر، ایجاد می‌شوند.

پروفسور جیمز سنت جان که یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس مرکز نوروبیولوژی و تحقیقات سلول های بنیادی کلم جونز است دراین‌باره گفت: «ما اولین کسی هستیم که نشان دادیم کلامیدیا پنومونیه می تواند مستقیماً از بینی و مغز وارد شود. این باکتری می تواند پاتولوژی هایی را ایجاد کند که شبیه بیماری آلزایمر هستند. ما این اتفاق را در یک مدل موش دیدیم و شواهد به طور بالقوه برای انسان نیز ترسناک است. محققان به سرعت هجوم باکتری‌ها به سیستم عصبی مرکزی موش‌ها اشاره کردند که بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول کشید. بازه زمانی عفونت مرکزی توسط به طور قابل توجهی سریعتر از آنچه قبلا نشان داده شده بود.»

بیشتر بخوانید: 

به نظر شما چه عوامل دیگری خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد؟ لطفا دیدگاه خود را در این خصوص در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو