کاهش سن سکته مغزی در ایران نگران کننده است

منبع: تکراتو

2

1402/9/25

00:14


یک دکتر مغز و اعصاب از کاهش سن سکته مغزی در ایران خبر داده و گفته می‌توان با شناسایی عوامل آن، از بروز این سکته جلوگیری کرد.

کاهش سن سکته مغزی در ایران نگران کننده است

یک دکتر مغز و اعصاب از کاهش سن سکته مغزی در ایران خبر داده و گفته می‌توان با شناسایی عوامل آن، از بروز این سکته جلوگیری کرد.

پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران از ۲۲ آذرماه در هتل قلب شروع شده و تا ۲۴ آذرماه ادامه دارد.حسین پاکدامن، رئیس انجمن نورولوژی ایران، در افتتاحیه این کنگره گفت که با فیزیوتراپی و انجام فعالیت می‌توان بیماری را که دچار سکته مغزی شده به زندگی بازگرداند.

وی در ادامه ذکر کرد که در کشورمان سکته مغزی از ۳.۲ به ۱۱.۶ رسیده و سن سکته مغزی نیز در ایران پایین آمده است. اما چه عواملی در این راستا تاثیر دارد؟


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاهش سن سکته مغزی در ایران نگران کننده است

پاکدامن معتقد است عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا و … باید مورد بررسی قرار بگیرند چرا که باعث بروز سکته مغزی می‌شوند. او اظهار کرده است:

«۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری بوده و افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشنی در موبایل خود، از بروز سکته مغزی پیشگیری کنند.»

دکتر شریفی پور که دانشیار نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس پانزدهمین کنگره سکته مغزی ایران است، درباره راه‌های پیشگیری از سکته مغزی بیان کرد: «سکته مغزی در اثر دو دسته اتفاق می‌افتد؛ عوامل خطر قابل اصلاح و عوامل خطر غیرقابل اصلاح. عوامل خطر قابل اصلاح برای ما بسیار مهم است زیرا می‌توان با اصلاح آنان، از بروز سکته مغزی کاست، این عوامل شامل فشار خون، دیابت، چاقی، بی‌تحرکی، مصرف سیگار و دخانیات، بیماری قلبی است. عوامل غیرقابل اصلاح مانند سن، جنس مرد و سابقه فامیلی است.»

کاهش سن سکته مغزی در ایران نگران کننده است

دبیر علمی این کنگره با نام لیلا افشار هزارخانی اظهار کرد که یکی از راه‌ های موثر در جلوگیری از سکته مغزی ، شناسایی عوامل و اصلاح سبک زندگی از طریق آگاهی دادن به افراد با کمک رسانه‌ها است. وی اظهار کرد:

«بازتوانی به مانند درمان سکته مغزی دارای زمان مشخصی است که باید مورد توجه باشد سه ماه اول تا یک سال ابتدایی بهترین دوره برای بیماران در جهت شناسایی و کمک به درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی است.»

کریمی، دبیر انجمن سکته مغزی ایران نیز به این موضوع اشاره کرده که دوستان فیلم ساز با تهیه مستند درباره موضوعات مرتبط با سکته مغزی توانسته‌اند کمک شایانی به پزشکان و مردم کنند.

در حاشیه این رویداد، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که «همه باهم علیه سکته مغزی» شعار کنگره امسال بوده و عوملی چون سبک زندگی پرخطر و قرار گرفتن در فضایی که پر از درد و اذیت شدن است می‌توانند در بروز این سکته موثر باشند. او در ادامه ضمن اشاره به زندگی هانیه یوسفیان، مستندساز ایرانی، که یک بیمار سکته مغزی بهبود یافته است، گفت: «او می‌تواند اولین سفیر هنرمند ما باشد چراکه وی مسیر خاصی را در زندگی خود طی کرده است.»

در نهایت، لازم به ذکر است که از دو استاد ارزشمند کشور ترکیه در رشته رادیولوژی و نورو رادیولوژی در این کنگره تقدیر و تشکر شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد کاهش سن سکته مغزی در ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو