تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین ؛ افشاگری یک نماینده مجلس

منبع: تکراتو

1

1402/9/23

16:03


یک نماینده مجلس از قصد دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1403 افشاگری کرد. با توجه به این خبر احتمال افزایش نرخ انرژی در سال آینده قوت گرفت.

تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین ؛ افشاگری یک نماینده مجلس

یک نماینده مجلس از قصد دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1403 افشاگری کرد. با توجه به این خبر احتمال افزایش نرخ انرژی در سال آینده قوت گرفت.

محسن زنگنه، نماینده مجلس و رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه ضمن اشاره به صحبت‌های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص تصمیم دولت برای گرانی انرژی، دست به یک افشاگری در شبکه اجتماعی ایکس دست زد که در آن به تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین 1403 اشاره کرده است.

وی متنی از بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم تقدیمی را در صفحه رسمی خود به همراه فایل ویدئویی گفت‌وگوی تلویزیونی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بارگذاری کرده است که نشان می‌دهد قیمت بنزین 1403 ممکن است افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: قیمت بنزین در کشورهای مختلف ؛‌‌ ارزانترین و گرانترین بنزین در کدام کشورها عرضه می‌شود؟

دولت تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفته است

روز گذشته خبری منتشر کردیم با این مضمون که افزایش قیمت بنزین در سال 1403 منتفی است. این خبر از آنجا نشأت می‌گیرد که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اشاره کرد که رفع ناترازی انرژی به افزایش و گرانی بنزین دامن خواهد زد. وی صراحتاً گفت که دولت برنامه‌ای برای افزایش بهای بنزین در سال آینده ندارد.

وی افزود:

رفع ناترازی انرژی به معنای بالابردن قیمت انرژی نیست. پشت فرمایشات آقایان این است که قیمت انرژی را بالا ببریم، قیمت بنزین را بالا ببریم که مردم کمتر مصرف کنند، قیمت برق را بالا ببریم که مردم کمتر مصرف کنند.

داوود منظور ادامه داد: «ما معتقدیم ابتدا باید اصلاحات غیرقیمتی را انجام بدهیم. ۵۰ برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که در سال آینده در چهارچوب برنامه و تکالیفی که ما در فصل بهینه‌سازی مصرف انرژی آمده، اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین از نظر ما اولویت با اصلاحات فرایندی و غیرقیمتی است، اگر لازم باشد جایی قیمت تغییر کند، حتماً باید منافع آن به خود مردم برگردد.»

پیش از نیز معاون رئیس جمهور گفته بود که هیچ تصمیمی برای بالا بردن قیمت بنزین گرفته نشده است.

حالا می‌بینیم که در بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه تقدیمی مجلس که توسط زنگنه افشا شده، دولت موطف است با بکارگیری سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی نسبت به صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به گونه‌ای عمل کند که در پایان این برنامه با درنظر گرفتن الزامات رشد اقتصادی هدف برنامه، میزان مصرف کل انرژی کشور در سطح مصرف سال 1401 حفظ شود. دولت مجاز است نسبت به اصلاح ساختار واحد متولی حوزه‌ بهره‌وری انرژی در دو وزارتخانه نفت و نیرو با توصیف شورای عالی اداری اقدام نماید.

نماینده مردم عزیز تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس با اشاره به این بند گفت:

آیا سیاست‌های قیمتی چیزی جز افزایش قیمت بنزین بود؟ و مجلس این بند را حذف کرد.

دولت تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفته است

به منظور تأمین نیاز مردم به بنزین، باید کیفیت آن را پایین بیاوریم!

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌ زیست مجلس گفت: «با توجه به افزایش گازوئیل و بنزین در کشور باید اکتان آن را پایین آوریم تا بتوانیم سوخت مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.»

علیرضا نظری در این رابطه توضیح داد: مسئولین وزارت نفت گزارشی از روند و میزان تولید فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل، بنزین و رعایت استانداردهای لازم در این تولیدات ارائه داده‌اند. براساس گزارش‌های ارائه‌شده، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، به‌ناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می‌شود تا بتوانند از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش دهند.

بیشنر بخوانید:

نظر شما درخصوص افشاگری رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه از برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین چیست؟ به نظر شما قیمت بنزین در سال 1403 افزایش می‌یابد؟ لطفاً نقطه نظرات خود را با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو