در سال جاری 2 میلیارد بنزین وارد کشور شده است!

منبع: تکراتو

3

1402/7/28

14:23


برخی خبرگزاری‌ها طی روزهای اخیر از واردات 2 میلیارد بنزین طی امسال به کشور خبر داده‌اند که این امر در سایه عدم تخصیص ارز به واردات خودرو رقم خورده است‌.

در سال جاری 2 میلیارد بنزین وارد کشور شده است!

برخی خبرگزاری‌ها طی روزهای اخیر از واردات 2 میلیارد بنزین طی امسال به کشور خبر داده‌اند که این امر در سایه عدم تخصیص ارز به واردات خودرو رقم خورده است‌.

طی روزهای گذشته خبرگزاری‌های اقتصادی داخلی، به خبری مبنی‌بر واردات 2 میلیارد بنزین به کشور پرداختند. این اخبار به نقل از زهرا فلاحی کارشناس انرژی عنوان شده است. البته مسئولان دولتی بارها طی گفتگوهای خود موضوع واردات بنزین را انکار کرده‌اند، با همه این تفاسیر به‌نظر ناترازی در تولید و مصرف بنزین باید از یک طریق حل شده باشد. واردات بنزین هم یکی از راهکارهای رفع این معضل است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


واردات 2 میلیارد بنزین به کشور در سال جاری

هم‌اکنون بیشتر کشورهای جهان سخت مشغول ایجاد تنوع در سبد انرژی هستند تا مشتریان بتوانند خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبریدی،‌ الکتریکی یا هیدروژنی را خریداری کنند. همچنین در تعدادی از کشورها مانند ترکیه و اسپانیا، امکان سفارش خودروهای دوگانه سوز با سوخت بنزین و گاز مایع (LPG) وجود دارد. این امر در حالی است که بیشتر تمرکز مسئولان و کارشناسان بازار ایران،‌ بر توزیع گاز طبیعی یا CNG به‌عنوان سوخت جایگزین است.

بنابر اعلام فلاحی، اتکای بازار خودرو ایران به سوخت بنزین،‌ منجر به ایجاد چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی شده است. به‌نظر عدم تنوع در سبد سوختی باعث شده تا نوسانات قیمت نفت بر رویه تولید و توزیع سوخت در کشور اثر بگذارد. البته راهکار جایگزین پیشنهاد شده از سوی فلاحی یک شیوه قدیمی است. استفاده از گاز طبیعی یا CNG به عنوان سوخت جایگزین، بحثی بوده که از دو دهه قبل مطرح شده است. لذا این کارشناس انرژی هیچ راهکار جدیدی را جهت حل موضوع مصرف بنزین در کشور ارائه نداده است.

2 میلیارد بنزین

به‌میان آمدن موضوع استفاده از گاز CNG در ابتدای دهه 1380 خورشیدی در ابتدا مدنظر مردم قرار گرفت. رانندگان ایرانی در این زمینه قادر بودند تا از سوخت گاز طبیعی در کنار بنزین بهره ببرند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. از طرف دیگر نیاز دولت به واردات بنزین هم با کاهش مصرف کمرنگ‌تر شد. با این وجود پس از مدتی، معایب استفاده از گاز طبیعی بر مزایای آن برتری پیدا کرد. این موضوع بیشتر به عدم سازگاری موتور خودروهای داخلی با سوخت گاز طبیعی بازمی‌گشت و به همین جهت میزان استهلاک خودروها افزایش پیدا کرد. در نتیجه مشتریان تصمیم گرفتند تا هزینه‌های بیشتر بنزین را پرداخت کنند. خودروسازان هم به سرعت بسیار اندکی در تولید خودروهای پایه گازسوز قدم برمی‌داشتند.

درحال‌حاضر که حدود دو دهه از جنبش دوگانه سوز کردن خودروها گذشته، دیگر نمی‌توان با تکیه بر سوخت CNG‌ به مدیریت مصرف بنزین پرداخت. بازار خودرو جهان هم‌اکنون استفاده از خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی را مدنظر قرار داده است. لذا راهکار بلندمدت مدیریت مصرف سوخت، واردات انبوه خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی به کشور است. واضح است که حتی نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده با تولیدات فعلی خودروسازان هم تاثیر فراوانی بر کاهش مصرف سوخت در کشور می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ورود 2 میلیارد بنزین به کشور در سال جاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو