ایران به دومین تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی جهان بدل شد!

منبع: تکراتو

4

1402/7/5

09:59


یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی موفق شده که تنها داروی درمان سکته مغزی جهان مورد تایید FDA را به‌عنوان دومین کشور از این حیث به تولید برساند.

ایران به دومین تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی جهان بدل شد!

یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی موفق شده که تنها داروی درمان سکته مغزی جهان مورد تایید FDA را به‌عنوان دومین کشور از این حیث به تولید برساند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، داروی «آلتپلاز» یکی از داروهای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد بوده که تا به حال تولید این دارو در انحصار یکی از شرکت‌های آمریکایی قرار داشته، ولی محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌اکنون توانسته این دارو را به تولید برساند.

بیشتر بخوانید: هربار سکته قلبی مغز را شش سال پیرتر می‌کند!

ساخت تنها داروی درمان سکته مغزی جهان

«بابک خوئین»، مدیر عامل این شرکت در جریان رونمایی از تنها داروی درمان سکته مغزی جهان در میان خبرنگاران بیان داشت: «امروز خط تولید این دارو افتتاح شد و در صورت ارائه حمایت‌های بیشتر قادریم فازهای بعدی این خط تولید را راه‌اندازی کنیم.»

وی در ادامه افزود: «در صورت حمایت‌ تا دو سال آینده دو فاز دیگر کارخانه را به اتمام می‌رسانیم و در نهایت قادریم 5 داروی استراتژیک بیولوژیک دیگر را برای بازارهای داخلی و خارجی آماده و تولید کنیم و به نتیجه برسانیم.»

مدیر عامل این شرکت ضمن اشاره به راه‌اندازی خط تولید این دارو در سایت یکی از شرکت‌های دارویی، عنوان داشت: «در حال حاضر ظرفیت تولید این دارو 10 هزار ویال در سال است و برنامه داریم که این ظرفیت را به 50 هزار ویال در سال افزایش دهیم.»

خوئین با اشاره به اینکه دارو تحت عنوان «آلتپلاز» به صورت ویال‌های 50 میلی‌گرمی پودری تولید شده است، اظهار کرد: «در کنار این دارو یک ویال آب مقطر نیز قرار دارد و پکیج آن برای بیمارستان‌ها تهیه شده است.»

تنها داروی درمان سکته مغزی جهان

داروی آلتپلاز یک فعال‌کننده پلاسمینوژن از نوع بافت انسانی نوترکیب بوده که پلاسمینوژن را به‌صورت مستقیم در پلاسمین فعال خواهد کرد و منجر به انحلال لخته فیبرین می‌شود. این دارو جهت درمان ترومبولیتیک در سکته حاد میوکارد (AMI) جهت کاهش مرگ و میر و کاهش بروز نارسایی قلبی، درمان ترومبولیتیک در آمبولی حاد شدید ریه (PE) و درمان ترومبولیتیک در سکته مغزی ایسکمیک حاد تجویز می‌شود.

گفتنی است که این داروی ایرانی به شکل پودر لیوفیلیزه 50 میلی‌گرم ساخته شده که همراه آن یک ویال آب استریل جهت تزریق قرار دارد. این دارو تنها داروی درمان سکته مغزی جهان مورد تایید FDA برای موارد ایسکمیک حاد محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ساخت تنها داروی درمان سکته مغزی جهان در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو