رقمی فوق‌العاده در پیش بینی فروش خودروهای برقی

منبع: فوت و فن

4

1402/2/10

10:31


فروش خودروهای برقی امسال «۳۵ درصد جهش خواهد کرد» سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش تازه خود تحت عنوان «چشم انداز ۲۰۲۳ اتومبیل‌های برقی» که روز چهارشنبه منتشر کرد گفت که چین هم اکنون بزرگترین بازار این نوع خودروها در جهان است.

رقمی فوق‌العاده در پیش بینی فروش خودروهای برقی

فروش خودروهای برقی امسال «۳۵ درصد جهش خواهد کرد»

سازمان بین‌المللی انرژی (EIA) در گزارش تازه خود تحت عنوان «چشم انداز ۲۰۲۳ اتومبیل‌های برقی» که روز چهارشنبه منتشر کرد گفت که چین هم اکنون بزرگترین بازار این نوع خودروها در جهان است.

این کشور ۶۰ درصد فروش خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده است. به علاوه در سال گذشته میلادی ۳۵ درصد خودروهای برقی صادر شده در جهان از چین بود که ۱۰ درصد نسبت به ۲۰۲۱ افزایش داشت.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تا پایان دهه جاری چین – با ۴۰ درصد از سهم کل فروش – همچنان بزرگترین بازار این خودروها خواهد بود و بعد از آن اروپا با ۲۵ درصد و آمریکا با ۲۰ درصد در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.

اروپا دومین بازار بزرگ این اتومبیل‌ها بود، به طوری که در سال ۲۰۲۲ رشدی ۱۵ درصدی را در زمینه فروش تجربه کرد – یعنی بیش از یک پنجم اتومبیل‌های خریداری شده در اروپا برقی بود.

سومین بازار بزرگ جهان آمریکا بود که فروش این اتومبیل‌ها سال قبل در آن ۵۵ درصد جهش کرد.

براساس این گزارش فروش این خودروها در خارج از این سه بازار عمدتا کم بود، اما در سال ۲۰۲۲ در هند، تایلند و اندونزی رشد کرد. همچنین بیش از نیمی از سه‌چرخه‌هایی که در سال ۲۰۲۲ در هند ثبت شد برقی بودند.

فاتح بیرول، مدیرعامل این آژانس، گفت که دولت‌ها به دلایل مختلف از جمله کمک به محیط زیست و کاهش اتکا به نفت روی اتومبیل‌های برقی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او گفت که روند برقی شدن خودروها باعث کاهش مصرف نفت به میزان روزانه ۵ میلیون بشکه تا ۲۰۳۰ خواهد شد.

این سازمان می‌گوید شمار مدل‌های الکتریکی موجود در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۰ نوع رسید که دو برابر گزینه‌های موجود در سال ۲۰۱۸ بود.

در این گزارش آمده است که ظرفیت تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ – براساس اعلامیه شرکت‌ها – برای برآورده کردن تقاضا کافی خواهد بود. این سازمان تعهد دولت‌ها برای کاهش دی اکسید کربن را مبنای رشد تقاضا قرار داده است.

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ میزان فروش این خودروها به ۳۵ درصد برسد که ده درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی این سازمان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو