وضعیت اضطراری جهانی بهداشتی کووید-۱۹ به پایان رسیده است

منبع: فوت و فن

6

1402/2/17

16:21


واکسن کووید-۱۹ یکی از عوامل موثر در کاهش شیوع بیماری کرونا است. از اواخر سال ۲۰۲۰، انواع مختلفی از این واکسن در سراسر جهان تولید و توزیع شده است.

وضعیت اضطراری جهانی بهداشتی کووید-۱۹ به پایان رسیده است

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که Covid-19 دیگر به عنوان “فوریت جهانی بهداشتی” تلقی نمی‌شود. این بیانیه یک قدم بزرگ در راستای پایان دادن به شیوع ویروس است و سه سال پس از اعلام سطح بالاترین هشدار در مورد این ویروس صادر شده است. مقامات گفته‌اند که نرخ مرگ و میر ویروس از یک قله بیش از 100،000 نفر در هفته در ژانویه 2021 به 3،500 نفر در تاریخ 24 آوریل کاهش یافته است. رئیس WHO گفته است که حداقل هفت میلیون نفر در این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

‘امید بزرگ’

اما دکتر تدروس ادنوم غبریسوس گفت که شاید تعداد واقعی مرگ و میر به 20 میلیون نفر نزدیک‌تر باشد، که تقریباً سه برابر بیشتر از تخمین رسمی است و او هشدار داد که ویروس همچنان یک تهدید قابل توجه است.

دکتر تدروس گفت: “دیروز، کمیته اضطراری برای بیست و پنجمین بار دوره جلسه خود را برگزار کرد و به من توصیه کرد که باید پایانی به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی مرتبط با موضوع کرونا بگذارم. من این توصیه را قبول کردم. بنابراین با امید بزرگی که دارم، Covid-19 را به عنوان یک اضطرار بهداشتی جهانی خاتمه داده ام”.

وی افزود که تصمیم به دقت و با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها گرفته شده است. با این حال، او هشدار داد که برداشتن بالاترین سطح هشدار نشان دهنده این نیست که خطر به پایان رسیده است و گفت که وضعیت اضطراری می‌تواند در صورت تغییر وضعیت مجدداً اعمال شود.

“بدترین چیزی که هر کشوری می‌تواند در حال حاضر انجام دهد، استفاده از این خبر به عنوان دلیلی برای کاهش دادن نگه‌داری خود، از بین بردن سیستم‌هایی که ایجاد کرده است یا ارسال پیامی به مردمش است که Covid-19 چیزی نیست که نگرانی برای آن باشند،”

سازمان بهداشت جهانی در ژانویه 2020 اولین بار Covid-19 را به عنوان یک اضطرار بهداشت عمومی جهانی (PHEIC) اعلام کرد. این نشان دهنده نیاز به اقدامات هماهنگ جهانی بود تا افراد را در برابر ویروس جدید محافظت کنند.

از این پس، به کشورهای مختلف بستگی دارد که بهترین روش مدیریت کرونا را به کار بگیرند.

واکسن‌ها یکی از نقاط عطف مهم در شیوع بیماری کرونا بودند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۱۳ میلیارد دوز واکسن تزریق شده‌اند که بسیاری از مردم را از بیماری و مرگ جدی حفاظت کرده‌اند.

اما در کشورهای زیادی واکسن به بیشتر نیازمندان نرسیده است.

بیش از ۷۶۵ میلیون مورد ابتلا به کووید در سراسر جهان ثبت شده است.

آمریکا و انگلیس، همانند بسیاری از کشورهای دیگر، قبلاً درباره “زندگی با ویروس” صحبت کرده‌اند و بسیاری از قوانین آزمایش و مخلوط کردن اجتماعی را کاهش داده‌اند.

دکتر مایک رایان، از برنامه اورژانس بهداشتی WHO، گفت که اضطراب ممکن است به پایان رسیده باشد، اما تهدید هنوز وجود دارد.

او گفت: “به طور کامل انتظار داریم که این ویروس همچنان منتقل شود و این تاریخچه وباها است”.

وی اضافه کرد: “دهه‌ها طول کشید تا علائم نهایی ویروس وبای ۱۹۱۸ ناپدید شود. در بیشتر موارد، وباها درست زمانی به پایان می‌رسند که وبای بعدی شروع می‌شود”.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو