از بهبود خواب تا درمان آسم، فواید درمانی شنا را نادیده نگیرید!

منبع: خبرنما

4

1402/2/23

11:29


شنا یک ورزش بی دردسر و کارآمد است که به سلامت بدن‌ کمک شایانی می‌کند. به گفته متخصصان سلامت حداقل 30 دقیقه شنا یا انجام 20 تا 60 دور شنا می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کلی بدن تاثیر بگذارد. گنجاندن ورزش شنا به روتین فعالیت بدنی‌تان باعث می‌شود از شر بیماری‌های زیادی خلاص شوید. اگر علاقه مند هستید تا بیشتر در مورد فواید درمانی شنا بدانید، حتما به خواندن این مطلب ادامه دهید…

از بهبود خواب تا درمان آسم، فواید درمانی شنا را نادیده نگیرید!

شنا یک ورزش بی دردسر و کارآمد است که به سلامت بدن‌ کمک شایانی می‌کند. به گفته متخصصان سلامت حداقل 30 دقیقه شنا یا انجام 20 تا 60 دور شنا می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کلی بدن تاثیر بگذارد. گنجاندن ورزش شنا به روتین فعالیت بدنی‌تان باعث می‌شود از شر بیماری‌های زیادی خلاص شوید. اگر علاقه مند هستید تا بیشتر در مورد فواید درمانی شنا بدانید، حتما به خواندن این مطلب ادامه دهید.

فواید شنا: کیفیت خواب بهتر

ورزش هوازی باعث بهتر شدن کیفیت خواب می‌شود و شنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که تعریق در حین فعالیت بدنی می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. اگر می‌خواهید بدون عرق ریزی به سلامت قلب و عروق‌تان کمک کنید، حتما تمرینات منظم شنا داشته باشید. با شنا، می‌توانید تمام بدن‌، از جمله ضربان قلب‌تان را آرام کنید، که به مغز کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروید.

تقویت هوش بچه‌ها

مؤسسه تحقیقات آموزشی گریفیث در استرالیا اخیراً مطالعه‌ای را بر روی 7000 کودک زیر 5 سال انجام داده است و آن‌هایی را که به طور منظم شنا می‌کنند را با کسانی که شنا نمی‌کنند مقایسه کرده است. این مطالعه به این نتیجه رسید کودکانی که شنا می‌کنند مهارت‌های حرکتی‌شان بهبود بهتری داشته است.

همچنین توانایی یادگیری زبان و ریاضیات‌شان سریع‌تر شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تمرینات شنا در کودکان آن هم در سنین پایین نه تنها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تکنیک‌های مناسب شنا را بیاموزند و در آن مهارت پیدا کنند، بلکه توانایی‌های شناختی آن‌ها را نیز افزایش می‌یابد.

افزایش ظرفیت ریه ها

شنا یک تمرین بسیار عالی برای تقویت سلامت قلب و عروق است، زیرا قلب نیاز دارد تا اکسیژن را برای تسریع حرکات بدن به عضلات پمپاژ کند. به همین دلیل وقتی در حال شنا هستید، ماهیچه‌های شما به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و باعث می‌شود ضربان قلب شما برای پاسخگویی به این نیاز افزایش یابد.

علاوه بر این، ریه‌های شما سخت‌تر کار می‌کنند تا اکسیژن مورد نیاز بدن برای حفظ فعالیت را تامین کنند و در نتیجه ظرفیت ریه در طول زمان تمرین افزایش می‌یابد. ثبات و پیروی از تمرینات منظم شنا برای بهره‌مندی از مزایای کامل این ورزش خیلی مهم است.

کند کردن روند پیری

اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند جلوی روند پیری را بگیرد اما شنا می‌تواند اثرات مثبت متعددی روی عملکرد بدن آن هم با افزایش سن داشته باشد. شنا به طور منظم می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش توده عضلانی، بالا بردن میزان اکسیژن به جریان خون و بهبود تعادل برای سالمندان کمک کند. علاوه بر این، افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند، ممکن است با انجام شنا به طور منظم، از شر این دردها خلاص شوند.

درمان آسم

افراد مبتلا به آسم ممکن است نتوانند در هوای سرد یا خشک ورزش کنند، زیرا چنین آب و هوایی باعث اسپاسم برونش یا انقباض لوله‎‌های برونش در ریه‌های آن‌ها می‌شود و تنفس را دشوار می‌کند. با این حال، شنا یک ورزش مناسب برای این افراد است. محیط مرطوب استخر به جایگزینی رطوبت از دست رفته در طول تنفس فعال کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد مبتلا به آسم راحت‌تر ورزش کنند.

تقویت و افزایش انرژی کلی بدن

فعالیت بدنی به دلیل تقویت توانایی بدن در طول عمر یعنی افزایش سن و افزایش سطح انرژی مهم است. شنا، به ویژه، می‌تواند برای هر فرد در هر سن و با هر شرایطی، ورزش مناسبی به حساب بیاید. برنامه تمرینی 30 دقیقه شنا، آن هم تنها 3 بار در هفته می‌تواند فواید قابل توجهی برای تقویت سلامت بدن داشته باشد. شنا همچنین می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به افراد کمک کند تا با حداقل تلاش وزن ایده آل‌شان را حفظ کنند.

فواید شنا برای افراد دارای معلولیت و ام اس

افراد دارای ناتوانی حرکتی اغلب گزینه‌های محدودی در ورزش دارند. با این حال، شنا می‌تواند یک انتخاب عالی برای آن‌ها باشد، زیرا به کاهش فشار روی مفاصل و عضلات و در عین حال تقویت آن‌ها کمک می‌کند. شنا همچنین حس استقلال را به این گروه از افراد می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون اتکا به کمک دیگران ورزش کنند.

برای کسانی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستند، شنا می‌تواند به کاهش درد آن‌ها نیز کمک کند. در یک مطالعه 20 هفته‌ای، شرکت کنندگانی که به طور منظم شنا می‌کردند، کاهش قابل توجهی درد را تجربه کرده‌ بودند.

افزایش توده عضلانی

شنا ممکن است معادل وزنه برداری نباشد، اما به عنوان یک فعالیت متعادل آن‌هم بسته به نحوه شنا کردن، باعث درگیر کردن گروه های عضلانی بدن می‌شود. با شنا می‌توانید فشار روی مفاصل را کاهش داده و منجر به کاهش تنش عضلانی، آسیب و استرس متابولیک شوید. برای عضله سازی، بهتر است سبک شنای‌تان را تغییر داده و بهترین و مناسب‌ترین آن را به هدف عضله سازی انتخاب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو