خانه پروفسور عدل یکی از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود

منبع: همگردی

5

1402/2/23

16:30


سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، خانه پروفسور عدل یکی از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود.

خانه پروفسور عدل تهران در سال 1310 در تهران، خیابان ولیعصر (عج)، روبروی کاخ مرمر ساخته شد. براساس گفته های وکیل مالک و همچنین نوع معماری، این خانه توسط یک معمار روسی ساخته شده است. خانه پروفسور عدل دارای 2700 متر مربع عرصه و حدود 1000 متر مربع زیربنا شامل یک طبقه ساختمان اعیانی با زیرزمین همراه با آپارتمان سرایدار و سینمای خانگی است. خانه پروفسور عدل در تاریخ 11 مرداد سال 1377 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2081 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پروفسور دکتر یحیی عدل در سال 1287 در شهر تبریز چشم به جهان گشود. یوسف خان مکرم الملک پدر یحیی عدل برای مدتی نایب الایاله آذربایجان بود. یحیی عدل تحصیلات دوره متوسطه را در رشته های ریاضی و فلسفه در پاریس ادامه داد و به پایان رساند. مدتها بعد از تحصیل در دانشکده ریاضی، با تشویق عمویش و علاقه خود به دانشکده پزشکی پاریش وارد شد. او موفق گشت در رشته ارولوژی و جراحی عمومی تحصیلاتش را به پایان برساند و پس از اینکه به ایران بازگشت، در دانشکده پزشکی مشغول بکار شد. وی در دانشگاه به عنوان استاد جراحی فعالیت میکرد و پدر جراحی ایران لقب گرفته بود.

یکی از بزرگترین هنرهای دکتر عدل شجاعت بخشیدن به جراحان و تشویق آنها برای روی آوردن به جراحی بود. از جمله مواردی که به شهرت و محبوبیت دکتر عدل افزودند، شامل تکنیک های جدید و پیدایش آنتی بیوتیک ها بودند که توسط وی با موفقیت انجام گرفته بود.

نقشه و طرح خانه دکتر عدل از نوع روسی بوده و دارای 3 ورودی و بخشهای خصوصی چون محل بیتوته مهمان، پذیرایی، مطب، منزل خدمه، سرایدار و راننده است. در سطوح داخلی ساختمان بنای خانه از گچ ساده استفاده شده و سقف ها نیز دارای گچبری هستند. کاشی های خشتی منقوش از تزئینات زیبایی هستند که در بخش شرقی بنا در ازاره دیوار بکار رفته اند. در نمای خارجی ساختمان خانه دکتر عدل نیز از گچ و آجر سفید استفاده شده و بخش رخ بام نیز با گچبری مزین شده است.

خانه پروفسور عدل یکی از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو