اگر قصد دارید تا با نحوه کاشت انگور آشنا شوید لطفا تا پایان این مطلب سلام دنیا همراه ما باشید. ما در این مطلب توضیح کاملی درباره روش کاشت انگور، قلمه زدن انگور، اماده سازی زمین برای کاشت انگور، شرایط رشد انگور و هر چیزی که باید در این زمینه بدانید از جمله شرایط نگهداری، فاصله کاشت درخت انگور، عمق چاله برای کاشت نهال انگور، روش پرورش انگور در گلدان و باغچه و روش قلمه زدن انگور در آب، و در فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

روش کاشت انگور

درختان انگور به دو روش کلی غیر جنسی و جنسی تکثیر می شود که هر کدام از این دو روش  باز به چندین روش مختلف تقسیم می‌شوند. از جمله روش‌های غیر جنسی کاشت نهال انگور شامل قلمه زدن، خواباندن، پیوند اسکنه‌ایو تکثیر به کمک جوانه است.چهار روش ذکر شده به غیر از روش آخر کاشت نهال در فصل پاییز انجام می شود. روش جنسی تکثیر انگور شامل روش کاشت دانه و کشت نهال در کنار جوی یا پشته است .این روش یک روش کاشت سنتی و موثر برای کاشت انگور به حساب می آید.

کاشت درخت انگور از دانه

در این روش کاشت ابتدا دانه در گلدان‌ کاشته می‌شود.برای این منظور خاک گلدان برای ریشه زدن دانه باید مرطوب، کود خورده و کاملاً آماده باشد. بعد از اینکه دانه رشد کرد و به نهال تبدیل  شد، کاشت آن در خاک بسیار راحت خواهد بود؛ زیرا که انگور ادامه مراحل رشد خود را در محیط جدیدش از سر می گیرد در حقیقت دچار شوک تغییر مکان نخواهد شد.

کاشت درخت انگور از دانه

کاشت درخت انگور از نهال

اگر بخواهید نهال انگور را در خاک بکارید ابتدا باید خاک را به صورت پشته و جوب شخم بزنید و بعد نهال‌ها را بر روی پشته‌ها در کنار جوب بکارید.چاله‌هایی به عمق 50 سانتی‌متر در پشته‌ها حفر کنید و بعد نهال‌هایی که از طریق گلدان‌ها و یا قلمه و یا خواباندن بدست آوردید را در درون این چاله‌ها قرار دهید.

روش خواباندن انگور

در روش خواباندن شاخه‌های دراز یکساله و یا امسال را در پاییز زیر خاک می روند و به آنها فرصت داده می شود تا ریشه بدهد و حتی هر کدام از جوانه هایش به گیاه تازه‌ای تبدیل شوند. برای استفاده از این روش باید همیشه قوی ترین شاخه ‌های یکساله را انتخاب کنید. روش خوابانیدن یک روش بسیار موثر برای کاشت انگور است زیرا بهتر نتیجه می‌دهد و گیاه بدست آمده زودتر به بار می‌نشیند.

روش کاشت انگور در باغ

معمولا اکثر انگورهایی که برای کاشت و پرورش در باغ انتخاب می شوند، خاصیت خود باروری دارند. اما برای اطمینان حتما بپرسید که آیا برای گیاه مورد نظرتان نیاز گرده افشانی دارید یا خیر.

  • قبل از شروع مراحل کاشت انگور، ریشه ها را برای 2 تا 3 ساعت در آب خیس کنید. بعد از آن زمان کاشت می رسد! در این مرحله باید همه ساقه های توخالی به جز قوی ترین ها را جدا کنید.
  • اقدام مهم دیگر قبل از کاشت بررسی ریشه های انگور است. در صورتی که ریشه های مرده وجود داشته باشد، قبل از کاشت آنها را اصلاح کنید.
  • برای کاشت انگورها فاصله 8/1 تا 04/3 متر از نهال دیگر لازم است.با این کار  فضای کافی برای پرورش انگور خواهید داشت.
  • برای کاشت گونه انگور موسکادین، باید بین هر تاک حدود 8/4 متر فاصله رعایت شود.
  • برای کاشت در زمین حفره ای به عمق و عرض 30 سانتی متر ایجاد کنید. مقداری از خاک سطحی را داخل حفره بریزید و پایه را روی آن بگذارید.
  • اطراف پایه را با کمک خاک بپوشانید طوری که تنها مقدار کمی از جوانه آن از خاک بیرون باشد، و باقی خاک را در اطراف آن پخش کنید.

روش کاشت انگور در باغ

بهترین روش کاشت انگور

بهترین روش در بین روش‌های مختلف کاشت انگور، کاشت نهال انگور است؛ چراکه این روش درصد موفقیت بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.برای این منظور بهتر است نهال‌های یک ساله را انتخاب کنید و در زمان خرید به سالم و فاقد آفت و بیماری بودن نهال توجه کنید.


حتما بخوانید:روش کاشت و نگهداری گل همیشه بهار


فاصله کاشت درخت انگور

همانطور که اشاره شد در باغ‌های انگور بعد از آماده سازی زمین با کودهای مناسب و شخم زمین به صورت پشته و جوب، نهال‌ها بر روی پشته‌ها با فاصله 120 تا 150 سانتی متر از یکدیگر کاشته می شوند و برای اینکه مسیر رشد طولی نهال انگور تا ارتفاع سیم به صورت عمودی باشد نوک نهال‌ها را به سیم افقی که از قبل آماده شده اند گره می زنند.

فاصله کاشت درخت انگور

عمق چاله برای کاشت نهال انگور

همانطور که گفته شد چاله ها برای کاشت نهال انگور باید عمق 50 سانتی‌متر باشند.

شرایط رشد و پرورش انگور 

نور مناسب کاشت انگور 

درخت انگور برای رشد به نور زیاد آفتاب احتیاج دارد و در صورتی که این مقدار نور برای برگ های او تامین نشود این باعث پوسیدگی و ایجاد لکه بر روی برگ‌های آن خواهد شد.در حقیقت انگور نباید در محیط زیر سایه درختان کاشته شود.

خاک مناسب کاشت انگور 

خاک‌های عمیق با زهکشی مناسب،مطلوب ترین خاک برای رشد درخت انگور محسوب می شود. درخت انگور توانایی رشد در اکثر خاک‌ها را دارد و می تواند محدودیت های خاک ها مثل شوری و قلیایی نسبی را به خوبی تحمل کند.با این حال سعی کنید تا حد امکان از خاک های سنگین فاقد زهکشی و خاک های همراه با نمک فراوان در کاشت این گیاه اجتناب کنید.به طور کلی، خاک ماسه‌ای عمیق، با زهکشی خوب، PH خنثی تا کمی اسیدی خاک مناسبی برای برای کاشت نهال انگور محسوب می شوذ زیرا رطوبت را سریع‌تر دفع می کند.

شرایط رشد انگور: خاک مناسب

آبیاری مناسب پرورش انگور 

آبیاری درخت انگور معمولا به روش جوی پشته ایی و غرقابی انجام می شود. برای این کار زمین را در اسفند ماه شخم می‌زنند و با نهرکن یا بیل مکانیکی جوی به عمق 80 سانت تا 1 متر حفر  می‌کنند. در روش جوی پشته ایی باید چاله‌هایی در فاصله ی یک ونیم متر از دو طرف پشته تهییه شود. آبیاری این درخت انگور از خرداد تا آخر شهریور ماه و یا نیمه ی مهرماه ادامه دارد.میزان نیاز آب درخت انگور به نوع خاک و شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

دما مناسب کاشت انگور 

درخت انگور به 2 تا 3 ماه سرما در زمستان احتیاج دارد.در طول 2 تا 3 ماه برای نیاز سرمایی به دمایی بین 7 تا 10 درجه سانتی‌گراد نیاز است. درخت انگور سرما را به خوبی تحمل می کند و  تا دمای 18- درجه سانتیگراد در برابر سرما مقاومت دارد.لازم به ذکر است که دمای پایین تر از این مقدار باعث خشک شدن شاخه انگور می شود.

شرایط رشد انگور: دما

کوددهی مناسب پرورش انگور

بعد از کاشت درخت انگور، چاله که نهال را در آن کاشته اید با ترکیب کود و خاک مناسب پر کنید.برای کوددهی باغ‌های انگور از اوره برای کوددهی برگی با هدف از بین بردن آفات برگی درخت استفاده می شود.در کنار اوره از کودهای پتاسیم، منیزیم و کلسیم نیز استفاده می‌شود زیرا اینها کودهایی هستند که درختان نگور به شدت به آنها وابسته هستند و تاثیر به سزایی در باردهی محصول انگور خواهند داشت.


حتما بخوانید:شرایط نگهداری از گل سانسوریا یا زبان مادر شوهر در خانه


آماده سازی زمین برای کاشت انگور

به طور کلی انگور در باغ ها بصورت داربستی، سنتی یا خزنده و فرم پاچراغی یا گوبله احداث می شود.با توجه به فرم احداث باغ انگور می توانید زمین را برای کاشت انگور آماده کنید.از آنجایی که رشد درختان انگور به صورت رونده است. بنابراین قبل از احداث باغ یا تاکستان باید ساخت داربست را در نظر بگیرید. زیرا انگورها برای رشد به یک پشتیبانی احتیاج دارند. تا بتوانند به صورت هدفمند رشد کنند. این روش در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز موثر عمل میکند.استفاده از خاک پروفیل در تعیین میزان نفوذ پذیری خاک مورد نیاز است.

در ادامه با استفاده از بیل مکانیکی و یا کارگر، کانال‌هایی با عمق 1.5 متر در خاک حفر نموده و حفره ها را با خاک مناسب پر کنید. برای اطلاع از جنس و PH و شوری و وجود عناصر معدنی و… در خاک و آب از روش آزمون آب و خاک استفاده کنید.قبل از احداث باغ اصلاحات فیزیکی و شیمیایی لازم و ضروری است.این اقدامات؛ شرایط فیزیکی موجود در خاک از نظر عدم وجود لایه‌های سخت و ترکیب قسمت‌های مختلف و ایجاد خاکی یکدست را بهبود می بخشد.علاوه بر این برای تامین بهتر عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد درختان افزودن کودهای دامی و سبز برای تقویت خاک را نیز در نظر بگیرید.علاوه بر آن ph خاک و شوری EC خاک را نیز باید اصلاح شود.به طور کلی برای کاشت انگور باید اطمینان حاصل کنید که خاک های اطراف گیاهان انگور عمیق، سست و دارای زهکشی خوبی هستند. انگور به ماندابی حساس است، به همین دلیل زهکشی خوب کاملا ضروری است.

اماده سازی زمین برای کاشت انگور

بهترین زمان قلمه زدن انگور چه زمانی است

بهترین زمان قلمه زدن انگور فصل پاییز یا اواخر زمستان است.در واقع زمان برداشت این قلمه‌ها بعد از برگ ریزان و قبل از سبزشدن جوانه‌های گیاه مادری در زمستان و از شاخه‌های فصل جاری است.


حتما بخوانید: بهترین گل های آپارتمانی مقاوم، محبوب و سایه دوست


نحوه قلمه زدن انگور در آب

برای ریشه دار کردن قلمه انگور آنها را در آب قرار می دهند و بعداز ریشه زدن آنها را به گلدان منتقل می کنند.برای ریشه دار کردن قلمه انگور در آب مراحل زیر را دنبال کنید.

  • یک چاقوی تیز بردارید و همه جوانه‌ها، به جز دو جوانه بالای هر قسمت قلمه را از قلمه انگور جدا کنید.چرا که اگر جوانه‌ها،برجستگی‌های نوک تیز،بعد از کاشت روی قلمه بمانند، می‌توانند باعث ایجاد شاخه‌های زیرزمینی نامطلوب شوند.
  • قسمت انتهایی پایه هر برش را برای چند ثانیه در یک پودر هورمون ریشه زا فرو ببرید. این پودر به تحریک رشد ریشه کمک می‌کند.
  • حالا باید قلمه‌ها را در یک لیوان یا بطری بلند بگذارید. مقدار آب خنک باید به اندازه ای باشد که انتهای قلمه برش خورده کاملاً با آب پوشیده شود.
  • قلمه‌های انگور حدود شش هفته یا تا زمانی که ریشه‌های زیادی به طول 2.5 سانتی متر ایجاد شود،در آب باشند. در طی این مدت آب ظرف باید مرتباً با آب تازه تعویض شود. اجازه ندهید آب ظرف کثیف شود.
  • بعد از ریشه دار شدن قلمه آنها را در یک گلدان با مخلوط سه قسمت شن و ماسه درشت یا پرلیت و یک قسمت از پیت ماس بکارید.

نحوه قلمه زدن انگور در آب

روش قلمه زدن انگور در بهار

همانطور که گفته شد بهترین زمان برای جدا کردن قلمه‌ها فصل پاییز است و قلمه‌های جدا شده در فصل بهار کاشته می شوند.اما اگر بخواهید در فصل بهار قلمه بگیرید باید از شاخه‌ های یک ساله و همراه چند سانتیمتر از شاخه 2 ساله (کلید) استفاده کنید.

قلمه زدن انگور در تابستان

زمان قلمه زدن انگور در پاییز و کاشت آن فصل بهار است و در فصل زمستان و ماه مرداد درخت های انگور میوه می دهند.


حتما بخوانید: شرایط نگهداری و روش تکثیر گیاه برگ انجیری


قلمه زدن انگور در پاییز

برای قلمه زدن انگور در پاییز،شاخه‌های سال جاری که مقداری هم شاخه دو ساله داشته باشد را جدا می کنند. قسمت دو ساله در کاشت انگور “کلید” نام دارد. طول قلمه ها 60 تا 80 سانتی متر باید باشد. بعد از اینکه قلمه ها بریده شدند باید تافصل بهار آنها را در زیر ماسه‌های نرم، مرطوب و نسبتاً سرد قرار دهید.در زمان بهار که زمان درخت کاری انگورها است قبل از کاشت آنها را ابتدا به مدت 48 ساعت در داخل آب خیس می کنند،طوری که کاملاً در آب غرق باشند بعد آن‌ها را بکارید. قلمه ها را در فصل پاییز و زمستان یعنی در آذر یا دی ماه بریده می شوند و درسرمای 4 درجه و هوای مرطوب تا فصل بهار نگه داری می شوند. وقتی هوا گرم شد قلمه ها را از سردخانه خارج کنید و بکارید.

  • برای قلمه زدن درخت انگور باید قلمه هایی که  خصوصیات زیر را دارند را انتخاب کنید:
  • قلمه هایی که از پاییز یا اواخر زمستان از پایه مادر بریده شده اند را انتخاب کنید.
  • شاخه های قلمه باید کاملا رسیده، سالم و بدون آفت باشند.
  • فاصله بین گره های قلمه باید متوسط در نظر گرفته شود.
  • پوست قلمه هایی که انتخاب کردید باید شفاف و فاقد لکه های تیره یا سیاه رنگی باشد.

قلمه زدن انگور در پاییز

قلمه زدن انگور در خاک

معمولا برای جدا کردن قلمه ها در فصل پاییز باید قلمه های 40 الی 80 سانتی متری را از شاخه‌های دو ساله درخت جدا شود و بعد آنها را درون یک گلدان یا خاک گلخانه در دما و رطوبت مناسب نگه داشته شود.با رسیدن فصل بهار که زمان کاشت درخت انگور است، قبل از کاشت ابتدا آن را در آب خیس کنید و بعد در خاک جدید بکارید. استفاده از  شاخه 2 ساله انگور که «کلید» نامیده می‌شود بازدهی خوبی برای قلمه زدن دارد.


حتما بخوانید:راهنمای کامل پرورش درخت بونسای برای مبتدیان


قلمه زدن انگور به روش ماماروف 

  • در روش ماماروف قلمه هایی که در اواخر زمستان بریده می شوند را به صورت دسته های 50  عددی در یک محلول قارچ کش عمومی فرو می برند و بعد در داخل چاله ای که حداقل 70 سانتیمتر عمق دارد بصورت سرو ته (قطبیت معکوس)قرار می دهند.طوری که نوک قلمه ها داخل چاله و ته قلمه رو به بالا باشد. برای زهکشی قلمه ها بهتر است در انتهای چاله به ارتفاع 10سانتیمتر از ماسه پر شود.بعد چاله با ماسه بادی با خاک اره تا ارتفاع 10الی 20 سانتیمتر بالای قلمه ها پر شوند.
  • هر چند روز یکبار سطح پوششی قلمه ها را آبیاری می کنند طوری که سطح پوشش همیشه مرطوب باشد.اگر هوا سرد شود باید روی پوشش قلمه ها یا روی چاله را با نایلون پوشیده شود.
  • در اوایل بهار زمانی که هوا گرم شد با وجود رطوبت و اکسیژن کافی در مقطع برش قلمه ها بافت کالوس به سرعت ایجاد شده و ریشه های ترد،نرم و سفید رنگ تولید می گردد.در این زمان،قلمه ها از چاله خارج می کنند و در خزانه های هوای آزاد می کارند.
  • در زمان کشت این نوع قلمه مراقب باشید که ریشه های حساس تازه ایجاد شده خیلی آسیب نبینند.

قلمه زدن انگور به روش ماماروف 

درخت انگور بعد از چند سال میوه میدهد

در صورتی که خاک مناسب،آبیاری مشخص برای درختان انگور رعایت شود معمولا نهال انگور از یک سال بعد از کاشت میوه دهی را شروع می کنند.

کاشت انگور در گلدان

یکی از روش های کاشت و پرورش انگور کاشت در گلدان است! برای این منظور باید گلدان محکم و بزرگ را انتخاب کنید تا بتواند به خوبی وزن انگورهای که کامل رشد کرده را تحمل کند.ابتدا یک گلدان با حجم 56 تا 75 لیتر،عمق آن 40 تا 45 سانتی متر و عرض آن 45 تا 60 سانتی متر خریداری کنید. هر چه انگور بیشتر رشد کند مکن است به گلدان بزرگ تری برای انتقال انگور به آن نیاز داشته باشید.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد نحوه کاشت و قلمه زدن انگور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانید حتی در خانه قلمه ها را در گلدان بکارید و از محصولات درخت خود استفاده کنید.