موزه نفت یکی از جاهای دیدنی سبزوار به شمار می رود

منبع: همگردی

3

1402/2/29

13:30


سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، موزه نفت یکی از جاهای دیدنی سبزوار به شمار می رود.

موزه نفت سبزوار نخستین موزه صنعت نفت ایران است که در سالهای میانی دهه 1380 در این شهرستان با همت کارکنان شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه راه اندازی شد. با توجه به اینکه این پمپ بنزین یکی از باقدمت ترین جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی بوده، به اولین موزه نفت کشور تبدیل شد. تغییری در نمای بیرونی موزه ایجاد نشد اما نمای داخلی به کلی تغییر کرد. جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در شهر سبزوار در سال 1318 خورشیدی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران خریداری شد و تحت عنوان جایگاه شرکتی مورد بهره برداری قرار گرفت.

جایگاه موصوف از سال 1374 غیر عملیاتی تشخیص داده شد و با پیگیری های بعمل آمده از سوی منطقه و تصویب هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این محل با مساحتی حدود 500 متر مربع با هدف ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف سوخت و به تصویر کشیدن گوشه ای از تلاش خستگی ناپذیر کارکنان صنعت نفت، به موزه نفت تغییر کاربری یافت. سرانجام موزه نفت سبزوار در سال 1382 با حضور مدیر عامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران رسما به بهره برداری رسید.

این موزه که جایگاه پخش بنزین و فرآورده های نفتی بود، ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد. مرکزیت سبزوار در امر ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی در بخشهای وسیعی از شمال شرق کشور از جمله دلایل شکل گیری این موزه بود. در موزه نفت سبزوار بیش از 210 قلم شی شناسایی، ثبت و کدگذاری شده که از جمله آنها میتوان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش نشانی، پالایشگاهی، پمپ های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.

مجموعه موزه نفت سبزوار از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل شده که در بخش بیرونی آن قطعات قدیمی، مکانیکی، ماکت، دکل حفاری، تندیس شهید تندگویان، تلمبه های قدیمی و شیرآلات و…و در بخش داخلی موزه گالری عکس از آغاز فعالیت تاکنون، لوازم اندازه گیری فرآورده، ماکت مربوط به مراحل اکتشاف تا مصرف و نمایشگاه کاریکاتور نفت که در کشور بی نظیر است، به نمایش گذاشته شد.

در حال حاضر، این موزه عنوان اولین موزه صنعت نفت ایران را به خود اختصاص داده که قبل از آغاز طرح موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت راه اندازی شده است. همچنین، این مجموعه با توجه به همکاری خوب منطقه با ارگان ها و ادارات سطح شهرستان خصوصا ارگان های آموزشی و پژوهشی سالانه میزبان حدود بیش از چهار هزار نفر دانشجو، دانش آموز و دیگر علاقمندان است. موزه نفت در بلوار بهار سبزوار واقع شده و امکان بازدید از این موزه هر روز عصر برای علاقمندان به تاریخ و پژوهشگران به صورت رایگان فراهم است.

موزه نفت یکی از جاهای دیدنی سبزوار به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو