آشنایی با بزرگترین زنجیره‌های فست فود در جهان

آشنایی با بزرگترین زنجیره‌های فست فود در جهان


منبع: فوت و فن

4

1402/2/31

15:34


فست فود یک رسم گسترده و باستانی است. هنگامی که در سفر هستید یا روز از دستتان رفته و به دنبال یک گزینه سریع برای شام، ناهار و یا عصرانه هستید، فست فود غالباً انتخاب اول شما است.

آشنایی با بزرگترین زنجیره‌های فست فود در جهان

فست فود یک رسم گسترده و باستانی است. هنگامی که در سفر هستید یا روز از دستتان رفته و به دنبال یک گزینه سریع برای شام، ناهار و یا عصرانه هستید، فست فود غالباً انتخاب اول شما است.

عملیات زنجیره‌ای با حضور جهانی قابل توجه، بیشترین شرکت‌های رستوران در جهان را تشکیل می‌دهند. با حفظ رشد پایدار و سودآور در طولانی مدت، بسیاری از کسب‌وکارها خود را در وضعیتی قرار داده‌اند که قادر به برخورد با رکودهای اقتصادی باشند. برخی از این کسب‌وکارها شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که کنترل زیرمجموعه‌های مختلفی را در دست دارند.
با استفاده از سیستم فرانچایز، آن‌ها توانستند کسب‌وکار خود را تقریباً هر کشوری گسترش دهند و فست فود را به عنوان یک نوع غذای پذیرفته شده در جهان تبدیل کنند.

بنابراین، فروشگاه‌های فست فود -زنجیره‌ای- در حال حاضر محبوب‌ترین و پربازدیدترین رستوران‌ها در سراسر جهان هستند.

بزرگترین زنجیره فست فود در جهان 2023

۱. مک‌دونالدز – McDonald’s

McDonald’s

McDonald’s

مک‌دونالدز می‌تواند به عنوان یکی از عوامل کلیدی در جهانی شدن صنعت فست فود در بسیاری از روش‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. موریس و ریچارد مک‌دونالد، برادران آمریکایی، در سال 1940 اولین شعبه مک‌دونالدز را در سان برناردینو، کالیفرنیا تاسیس کردند. کسب‌وکارمدیرانه ری کروک در سال 1948 به این سازمان پیوست و تحت رهبری او، مک‌دونالدز از یک فرانچایز کوچک برگر کالیفرنیا به یک مگابرند بین‌المللی فست فودی تبدیل شد. این شرکت سریعاً در سراسر آمریکای شمالی گسترش یافت و محصولات و خدماتی نوآورانه را معرفی کرد که اکنون بخشی ضروری در هر رستوران فست فود معاصر هستند. در نهایت، مک‌دونالدز تقریباً به هر کشوری در جهان رسید و به عنوان نماد واقعی جهانی شدن فست فود زنجیره‌ای شناخته شد. امروزه، در سراسر جهان حدود 38,700 مکان فرانچایز برای شرکت مک‌دونالدز وجود دارد. در حال حاضر، شیکاگو، ایلینویس به عنوان مقر این شرکت عمل می‌کند. مک‌دونالدز نه تنها بیشترین رستوران فست فود را دارد، بلکه سودآورترین کسب‌وکار فست فود را نیز دارد. یکی از مشهورترین نشان‌های تجاری بشر، لوگوی کلاسیک “M” است.

۲. ساب‌وی – Subway

Subway

Subway

دوستان فرد دلوکا و پیتر بک در سال 1965 در بریجپورت، کنتیکت (آمریکا) اولین شعبه ساب‌وی را تأسیس کردند. اولین نام این رستوران پیتز سوپر سابمارین بود که در سال 1968 به ساب‌وی تغییر نام یافت. این کسب‌وکار ساندویچی به سرعت در سراسر ساحل شرقی آمریکا گسترش یافت و تا اواخر دهه 1970 همچنین به ساحل غربی رسید، که منجر به تشکیل فرانچایزها در سراسر کشور شد. پس از تأسیس شعب در کانادا، ساب‌وی به سرعت خارج از آمریکای شمالی گسترش یافت و در حال حاضر حدود 36,800 مکان در سراسر جهان دارد. این شرکت چند میلیاردی، با مقری در میلفورد، کنتیکت، هنوز توسط یک خانواده اداره می‌شود. خانواده دلوکا تنها صاحب آن است.

۳. استارباکس – Starbucks

Starbucks

Starbucks

استارباکس در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و این کمپانی بزرگترین زنجیره فست فود با سومین تعداد فروشگاه در سراسر جهان است. از نظر فنی، استارباکس قهوه و نوشیدنی‌های قهوه را به فروش می‌رساند و به طور اصلی فست فود نیست. با این حال، این هنوز به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره‌های رستوران فست فود در جهان شناخته می‌شود. سه آمریکایی به نام‌های جری بالدوین، گوردون بوکر و زِو سیگل، دوستانی بودند که  استارباکس را تأسیس کردند. این سه نفر در ابتدا قصد داشتند دانه‌های قهوه با کیفیت بالا را به فروش برسانند، اما در نهایت شروع به تولید و بازاریابی قهوه خود کردند. استارباکس که در شهر سیاتل واشینگتن تأسیس شد و هنوز هم مقر آن در آنجا قرار دارد، به سرعت به یک شبکه معروف از فروشگاه‌های قهوه در ساحل غربی آمریکا تبدیل شد.
سه بنیانگذار استارباکس در سال 1987 شرکت را به هاوارد شولتز، مدیرعامل سابق خود، فروختند. شولتز همزمان در داخل و خارج از کشور به طور فزاینده‌ای زنجیره قهوه فروشی را گسترش داد. استارباکس به این شکل صنعت قهوه و فرهنگ نوشیدن قهوه را تغییر داد. در حال حاضر، در سراسر جهان حدود 33,800 مکان فرانچایز استارباکس وجود دارد.

۴. کی‌اف‌سی – KFC

KFC

KFC

کنتاکی فراید چیکن به اختصار به آن کی‌اف‌سی می‌گویند. هارلند ساندرز، آمریکایی، در سال 1930 کی‌اف‌سی را  در شهر کوچکی به نام نورث کوربین در کنتاکی تأسیس کرد. ساندرز در گذشته در ارتش آمریکا خدمت کرده بود. اگرچه او سرهنگ نبود، اما “سرهنگ ساندرز” به عنوان نام مستعار او، به او کمک کرد تا شهرت جهانی کسب کند.

لوگوی کی‌اف‌سی ممکن است تنها لوگویی در جهان باشد که تصویر بنیانگذار شرکت را نشان می‌دهد. خود ساندرز به عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین نماینده امپراطوری رستوران مرغ خود در نظر گرفته می‌شود. حتی پس از درگذشت ساندرز در سال 1980، برند کی‌اف‌سی به خوبی پیشرفت کرد و به خارج از کنتاکی و ایالات متحده گسترش یافت. در حال حاضر، کی‌اف‌سی توسط یام! برندز، یک شرکت فست فودی مستقر در کنتاکی با مقری در لوئیزویل، در سراسر جهان حدود 24,100 رستوران دارد.

۵. پیتزا هات – Pizza Hut

Pizza Hut

Pizza Hut

در سال 1958، برادران آمریکایی دن و فرانک دارنی یک پیتزاپزی در ویچیتا، کانزاس تأسیس کردند. پیتزا هات توانست به سرعت در سراسر کشور گسترش یابد. زنجیره‌ای که توسط برادران دارنی در سال 1977 به پپسیکو فروخته شد و به عنوان نتیجه، پیتزا هات وارد بازارهای جدید جهانی شد. در حال حاضر، حدود 18,700 مکان فرانچایز پیتزا هات در سراسر جهان وجود دارد، این رستوران بزرگ‌ترین سازنده و بازاریاب پیتزا در جهان است. این شرکت و صنعت فست فود در حال حاضر مقر آن را در پلانو، تگزاس است. این شرکت یک شعبه از “یام! برندز” است که در سال 1997 به طور مستقل از پپسیکو جدا شد، همانطور که کی‌اف‌سی نیز اینگونه است.

۶. برگر کینگ – Burger King

Burger King

Burger King

با نزدیک به 20,000 مکان، برگر کینگ یکی دیگر از رستوران‌های معروف برگر در سطح جهان است. نام این برند به طور جهانی با برگرهای آهسته پخت و حلقه‌های پیاز مرتبط است.

با وجود اینکه می‌توانید در سفر به کشور دیگر در برگر کینگ غذا بخورید، باید آماده باشید که منوی کوچک و انواع مختلف غذاها را تجربه کنید.

۷. پیتزای دومینوز – Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

دومین سرویس بزرگ تحویل پیتزا در ایالات متحده، دومینوز است. پیتزا هات در رتبه اول قرار دارد. این شرکت در سراسر جهان بیش از ۱۰٬۰۰۰ مکان فعال دارد. بر اساس مکان فروشگاه، دومینوز پیتزاهایی با انواع خمیرها ارائه می‌دهد. منوی دومینوز همچنین شامل ساندویچ‌های درون‌فروشگاهی، پاستا و کاسه‌های نان می‌شود.

برای نوشیدنی‌ها، محصولات کوکاکولا در دومینوز در دسترس هستند. با وجود هزاران مکان در سراسر ایالات متحده، رانندگان تحویل پیتزای دومینوز هفتگی میلیون‌ها کیلومتر را ثبت می‌کنند. پرترددترین روز برای دومینوز، روز سوپربول یا شنبه سوپربول است که شرکت میلیون‌ها پیتزا را ارسال می‌کند.

۸. دانکین دوناتس – Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts

دانکین دوناتس در سراسر جهان بیش از ۱۱٬۰۰۰ مکان فعال دارد و در ۳ کشور فعالیت می‌کند. این شرکت در زمینه ارائه محصولات پخت و پز و سرویس قهوه فعالیت می‌کند. ارائه‌های اصلی این شرکت شامل ساندویچ‌ها، محصولات پخت و پز، نوشیدنی‌های گرم و سرد و نوشابه‌ها می‌شود.

در شهر کوئینسی در ایالت ماساچوست، اولین فروشگاه دانکین دونات در سال ۱۹۵۰ باز شد. از سال ۲۰۰۶، این شرکت از عبارت “آمریکایی‌ها با دانکین حرکت می‌کنند” استفاده می‌کند. از سال ۲۰۱۲، دانکین دونات از شرکت پپسی‌کو به شرکت کوکاکولا منتقل شده و قهوه را در هزاران نوع مختلف ارائه می‌دهد.

۹. دِری کوین – Dairy Queen

Dairy Queen

Dairy Queen

در سراسر جهان، ۶٬۰۰۰ مکان فعال دارای سرویس دِری کوین وجود دارد. علاوه بر ایالات متحده، دِری کوین در ۱۸ کشور دیگر نیز فعالیت می‌کند. تگزاس با ۶۰۰ مکان دِری کوین، بیشترین تعداد فروشگاه را در ایالات متحده داراست.

جان فریمونت مکالو و در سال ۱۹۴۰ دِری کوین را تأسیس کرد. اولین فروشگاه دِری کوین در شهر جولیت، پایتخت ایلینویز، بازگشایی شد. محصول اصلی دِری کوین بستنی سرو شده است و این مورد در لوگوی شرکت نیز قرار دارد. به علاوه، رستوران‌های دِری کوین نیز هات داگ، محصولات یخ‌زده، مرغ سوخاری پردازش شده و همبرگر فروش می‌کنند.

۱۰. پیتزا پاپا جانز – Papa John’s Pizza

Papa John’s Pizza

Papa John’s Pizza

پاپا جانز، چهارمین سرویس تحویل پیتزا در ایالات متحده است و در ۳۴ کشور جهان فعالیت می‌کند. ۳۲۰۰ از ۴۰۰۰ رستوران پاپا جانز در ایالات متحده واقع شده‌اند. در سال ۱۹۸۴، اولین مکان پیتزا پاپا جانز در ایالت ایندیانا با تأسیس جان اسناتر بازگشایی شد. سرویس پیتزای پاپا جانز با شعار “مواد بهتر، پیتزا بهتر” تبلیغ می‌شود.

پاپا جانز اولین زنجیره پیتزا در ایالات متحده بود که در سال ۲۰۰۲ سفارش آنلاین را ارائه داد. در حال حاضر، پاپا جانز بیش از ۲۰۵٬۰۰۰ نفر را استخدام کرده و درآمد خالصی بالغ بر ۱٫۴ میلیارد دلار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو