باستان شناسان در ارمنستان بقایای یک نانوایی 3000 ساله را کشف کردند

منبع: همگردی

4

1402/3/13

13:37


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، باستان شناسان در ارمنستان بقایای یک نانوایی 3000 ساله را کشف کردند.

چندی پیش یک تیم باستان شناس لهستانی ارمنی هنگام کار در یک سایت باستان شناسی در شهر متسامور، در غرب ارمنستان موفق به کشف انبوهی از یک ماده پودری سفید رنگ مرموز شد که در داخل ویرانه های یک ساختمان 3000 ساله در ارمنستان بود.

در نهایت، با شناسایی آرد و حفاری چندین کوره، تیم باستان شناسان متوجه شد که این سازه باستانی زمانی به عنوان یک نانوایی بزرگ عمل میکرد. گفته می شود گرد و غبار آرد باستانی در سرتاسر خرابه های پوشیده از خاک، از جمله روی چندین کوره پاشیده شده بود.

کریستوف یاکوبیاک (استاد باستان شناسی در دانشگاه ورشو و سرپرست کاوش) گفت: در نگاه اول این پودر سفید رنگ (آرد) مانند خاکستر به نظر می رسید. ما می دانستیم که این ماده ای ارگانیک است و حدود چهار تا پنج کیسه از مواد را جمع آوری کردیم. پس از انجام تجزیه و تحلیل شیمیایی، تیم تشخیص داد که این ماده آرد گندم است که برای پخت نان استفاده می شود. آنها تخمین زدند که در دوره ای تقریباً 3.5 تن آرد در داخل ساختمانی حدود 82 فوت (25 در 25 متر) ذخیره میشد که شامل دو ردیف از 18 ستون چوبی و سقفی با تیرهای چوبی بود. محققان تخمین می زنند که این نانوایی بین قرنهای 11 و 9 قبل از میلاد در اوایل عصر آهن فعال بوده است.

جاکوبیاک گفت: این یکی از قدیمی ترین سازه های شناخته شده در نوع خود در متسامور است. از آنجایی که سقف سازه در هنگام آتش سوزی فرو ریخته، همه همچون سپر بر روی آنچه باقی مانده عمل کرده و توانسته از آردهای باستانی محافظت کند. قبل از اینکه این ساختمان تبدیل به نانوایی شود، احتمالاً برای برگزاری مراسم یا جلسات استفاده میشد و سپس به انبار تبدیل شده است.

باستان شناسان در ارمنستان بقایای یک نانوایی 3000 ساله را کشف کردند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو