معرفی فیلم بی صدا حلزون | خلاصه داستان، بازیگران و تاریخ اکران

منبع: پلازا

5

1402/3/22

03:15


معرفی فیلم بی صدا حلزون | خلاصه داستان، بازیگران و تاریخ اکران

فیلم سینمایی بی صدا حلزون اثر بهرنگ دزفولی‌زاده است که در سال 1398 ساخته شد. فیلم بی صدا حلزون به موضوع ناشنوایان و کم‌شنوایان پرداخته است. حدود 20 سال پیش از رخشان بنی‌اعتماد اثری مشابه این فیلم دیده بودیم. برای معرفی کامل فیلم سینمایی حلزون بی صدا همراه ما بمانید.

فیلم سینمایی بی صدا حلزون به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته از حضور بازیگران مطرحی چون هانیه توسلی و مهران احمدی بهره می‌برد. این فیلم محصول سال 1398 بوده که اولین بار جشنواره فجر 1398 به نمایش در آمد. تاریخ اکران فیلم حلزون بی صدا به خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاد و انتشار این اثر تقریبا سه سال بعد و در تاریخ 25 خرداد صورت گرفت. استقبال متوسطی که از آن صورت گرفت نیز باعث شد فیلم حلزون بی صدا در گیشه نزدیک به 700 میلیون تومان فروش داشته باشد. فیلم ایرانی حلزون بی صدا همچنین حدود یک سال پس از اکران عمومی‌اش، در 18 خرداد 1402 بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ این بار شاهد اکران آنلاین این اثر بودیم و در واقع 4 سال پس از تولید آن، اکنون دانلود فیلم سینمایی حلزون بی صدا از سایت‌های معتبر امکان‌پذیر است. فیلم بی صدا حلزون اولین ساخته بلند بهرنگ دزفولی‌زاده محسوب می‌شود. او یکی از عکاسان چیره‌دست سینمای کشورمان است که پیش از این آثار سینمایی زیادی را عکاسی کرده بود. در ادامه پلازا شما را با خلاصه داستان فیلم، بازیگران و تاریخ اکران آن آشنا می‌کند.

فهرست مطالب:

داستان فیلم بی صدا حلزون

فیلم بی صدا حلزون - فیلم سینمایی بی صدا حلزون

نویسندگی فیلم ایرانی بی صدا حلزون توسط محمدرضا رهگذر انجام شده است. این فیلم به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته مسائل و مشکلات پیرامون ناشنوایان و کم‌شنوایان را به تصویر می‌کشد. بی‌صدا حلزون داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که از همسر خود جدا شده است. او برای اینکه بتواند عمل کاشت حلزون فرزندش را انجام بدهد باید مقدار زیادی پول جمع کند. اما در این بین همسر سابق او با این عمل مخالف است.

در خلاصه فیلم بی صدا حلزون آورده‌اند که:

این فیلم داستان زنی کم‌شنوا را نشان می‌دهد که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.

در فیلم ایرانی بی صدا حلزون شاهد زندگی زن و شوهر کم‌شنوا به نام الهام و سعید هستید. این زوج از هم جدا شده ‌ند و بر سر عمل کاشت حلزون فرزندشان اختلاف پیدا کرده‌اند. فرزند این زوج هم که با مشکل ناشنوایی دست و پنجه نرم می‌کند، به والدین خود وابستگی زیادی پیدا کرده است. از همین رو سعید فکر میک‌ند اگر فرزندش شنوایی خود را به دست آورد، خودش بسیار تنها می‌شود. این موضوع باعث شده تا به مخالفت با همسرش بپردازد.

بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان فیلم، در خصوص فیلمنامه عنوان کرد:

فیلمنامه بی‌صدا حلزون کاملا زندگی افراد ناشنوا را به تصویر کشیده است. در این فیلمنامه به اهمیت بخش میانی گوش (حلزون) پرداخته‌ایم که در شنوایی تاثیر به‌سزایی دارد. داستان فیلم سینمایی بی‌صدا حلزون در دل یک خانواده ناشنوا بازگو می‌شود. این کار بسیار سخت بود. ما در کنار چند تن از بازیگران کم‌شنوا، بازیگران مطرح و شناخته شده سینما را داشتیم. همکاری با این عزیزان مستلزم تمرینات فراوان بر اساس فیلمنامه بود.

بازیگران فیلم بی صدا حلزون

بی‌صدا حلزون با ترکیبی از بازیگران مطرح سینما و چند تن از بازیگران کم‌شنوا جلوی دوربین رفته است. بازیگران شناخته شده کشورمان برای بازی در نقش افراد کم‌شنوا تلاش بسیاری کردند. آنها برای اینکه نقش خود را به درستی ایفا کنند با تمرینات بسیار زیاد سعی داشتند تا زبان اشاره را بدون نقص اجرا کنند.

هانیه توسلی، محسن کیایی، مهران احمدی و پدرام شریفی از هنرپیشه‌های بی صدا حلزون در نقش اصلی هستند. در ادامه مروری بر بیوگرافی این بازیگران خواهیم داشت:

هانیه توسلی در نقش الهام در فیلم سینمایی ایرانی بی‌صدا حلزون

هانیه توسلی؛ بازیگر نقش الهام در فیلم سینمایی ایرانی بی‌صدا حلزون

  • سن: 44 سال
  • آثار مطرح: وفا، شمس‌العماره، میوه ممنوعه، گیسو، قلب یخی، زندگی خصوصی، خط ویژه، هفت ماهگی، نقطه کور، ایده اصلی، جهان با من برقص، ما همه با هم هستیم

«هانیه توسلی» بازیگر زن مطرح کشورمان است که تا کنون جوایز زیادی کسب کرد. او فعالیت هنری را ابتدا با تئاتر آغاز کرد و به عنوان دستیار در سینما حضور داشت. اولین کار تصویر او سال 1379 و بازی در سریال «غریبه» بود اما سریال خاطره‌انگیز میوه ممنوعه در سال 1396 او را شهرت رساند. هانیه توسلی پس از بازی در چند سریال به یکی از بازیگران موفق سینما تبدیل شد. او در فیلم سینمایی بی صدا حلزون نقش الهام یک زن کم‌شنوا را بازی می‌کند.

هانیه توسلی در خصوص نقشش در بی‌صدا حلزون می‌گوید:

من نقش زن کم‌شنوایی را بازی می‌کنم که با زبان اشاره حرف می‌زند. بنابراین باید این زبان را یاد می‌گرفتم و روی صدایم کار می‌کردم. دو ماه قبل از شروع کار، تمرین‌های سختی را آغاز کردم و تجربیات مفیدی به دست آوردم.

محسن کیایی در نقش سعید در بی‌صدا حلزون ایرانی

محسن کیایی؛ بازیگر نقش سعید در بی‌صدا حلزون ایرانی

  • سن: 41 سال
  • آثار مطرح: کشیک قلب، پرده‌نشین، راه در رو، مهمانان ویژه، هم‌گناه، ساخت ایران2، خط ویژه، عصر یخبندان، بارکد، آستیگمات، در وجه حامل، لونه زنبور، دینامیت

«محسن کیایی» از بازیگران و نویسندگان شناخته شده سینما، و تلویزیون کشورمان است. او و برادرش مصطفی کیایی هر دو در سینما فعالیت دارند. او در زمینه بازیگری تحصیل کرده و اولین اثر سینمایی‌اش فیلم «بعد از ظهر سگی سگی» به کارگردانی برادرش بود. در سال 1390 با بازی در سریال کمدی سعید آقاخانی قاب تلویزیون را تجربه کرد. محسن کیایی علاوه‌بر بازیگری به عنوان نویسنده در اکثر آثار برادرش حضور دارد. او در فیلم سینمایی ایرانی بی‌صدا حلزون به ایفای نقش سعید، مردی ناشنوا پرداخته است.

مهران احمدی در نقش امیر در فیلم بی‌صدا حلزون

مهران احمدی؛ بازیگر نقش امیر در فیلم بی‌صدا حلزون

  • سن: 49 سال
  • آثار مطرح: تا ثریا، پایتخت2 و 3 و 6، آوای باران، زعفرانی، ساخت ایران2، می‌خواهم زنده بمانم، شیار 143، من دیوانه نیستم، مصادره، زیرنظر، مطرب، کوسه، ابلق

«مهران احمدی» یکی‌دیگر از بازیگران توانمند تلویزیون و سینمای کشورمان است. او فعالیت هنری خود را در سال 1385 با فیلم «آدم» به کارگردانی رضا کاهانی آغاز کرد. سپس با بازی در سریال «آوای باران» به شهرت زیادی دست یافت. اما درخشش بی‌نطیر او در پایتخت 2 و 3 باعث شد تا استعداد مهران احمدی در طنز به همگان ثابت شود. مهران احمدی در فیلم بی‌صدا حلزون نقش امیر صاحب کار الهام را بازی می‌کند. امیر فرد درستکاری است که بدون چشم‌داشت و سوء‌ نیت قصد کمک به الهام را دارد.

پدرام شریفی در فیلم بی صدا حلزون

پدرام شریفی؛ بازیگر فیلم بی صدا حلزون

  • سن: 35 سال
  • آثار مطرح: بادیگارد، سیانور، متولد 65، شبی که ماه کامل شد، بی همه چیز، سرباز، می‌خواهم زنده بمانم، هم‌گناه

«پدرام شریفی» بازیگر جوان و تازه‌کار کشورمان است که به خوبی توانست خود را در این زمینه به همگان اثبات کند. او فعالیت هنری را با تئاتر آغاز کرد. اولین اثر تصویری پدرام شریفی را باید فیلم سینمایی «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری دانست. او با بازی در فیلم «متولد 65» نزد مخاطبینش شناخته شد. اما فیلم سینمایی «بادیگارد» بود که باعث شهرت پدرام شریفی شد.

او شانس همکاری با کارگردانان بزرگی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، رسول صدرعاملی و بهروز شعیبی را دارد. پدرام شریفی در فیلم سینمایی بی صدا حلزون نقش برادر سعید را بازی می‌کند. مهرشاد برادرزاده‌اش به او علاقه زیادی دارد تا جایی‌که از دست عصبانیت‌های پدر به عمویش پناه می‌برد.

سایر بازیگران فیلم سینمایی ایرانی بی‌صدا حلزون عبارتند از:

  • علیرضا جلالی‌تبار
  • بهنوش بختیاری
  • الهه حسینی
  • شیرین ولی‌پور
  • بیژن بافکار
  • مجتبی شکری

عوامل پشت صحنه فیلم بی‌صدا حلزون

فیلم سینمایی بی صدا حلزون/فیلم ایرانی بی صدا حلزون/دانلود فیلم بی صدا حلزون

فیلم بی صدا حلزون محصول سال 1398 است. این فیلم پیش از شیوع ویروس کرونا ساخته شد اما اکران آن به دلیل شدت گرفتن بیماری با تاخیر مواجه شد. عوامل پرتلاش این فیلم که تلاش‌های شبانه‌روزی آنها را نمی‌توان نادیده گرفت عبارتند از:

  • کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده
  • تهیه کننده: مرتضی شایسته
  • نویسنده: محمدرضا رهگذر
  • مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان‌پناه
  • برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: ایمان غیرتمند
  • منشی صحنه: شیدا باسمه‌چی
  • مدیر تصویربرداری: مهدی ابراهیم‌زاده
  • صداگذار: فرامرز ابوالصدق
  • مدیر تولید: مجتبی متولی
  • طراح گریم: سودابه خسروی
  • طراح صحنه و لباس: افسانه صمدزاده
  • حمید اسحاقی
  • تدوین: سپیده عبدالوهاب
  • عکاس: مریم مجد
  • نادر محمدی

نقد فیلم بی صدا حلزون ؛ اولین اثر بلند بهرنگ دزفولی‌زاده

فیلم بی صدا حلزون/فیلم سینمایی بی صدا حلزون/نقد فیلم بی صدا حلزون

فیلم سینمایی بی صدا حلزون در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم توانست در بخش نگاه نو موفق ظاهر شود. در این بین انتقادات زیادی در خصوص داستان فیلم و نحوه کارگردانی آن وجود دارد. نقدهای مثبت فیلم را می‌توان در خصوص بازی بازیگران بی‌صدا حلزون دانست. در ادامه به نقل از سایت دوات آنلاین نقدهای فیلم بی‌صدا حلزون را مشاهده می‌کنید:

مریم اویسی / فارس:

این فیلم قشری از جامعه را به تصویر می‌کشد که مشکلات منحصربه‌فرد خودشان را دارند. کارگردان اثر به خوبی تلاش کرده تا مخاطبان را با این مشکلات روبه‌رو کند. هانیه توسلی بازی قابل قبول و خوبی را ارائه داده است. او به خوبی رفتار یک فرد کم‌شنوا را درک کرده و به ایفای نقش می‌پردازد. اصواتی که هنگام ادای کلمات از دهانش بیرون می‌آیند به خوبی ویژگی این افراد را نشان می‌دهد. بازی محسن کیایی به عنوان یک مرد ناشنوا هم تاثیرگذار بود. او با نگاهی خشمگینانه و بدبین، دنیای افراد ناشنوا را نشان می‌دهد.

در ادامه بازی پدرام شریفی را می‌بینم که روی کارهای برادرش سعید ماله می‌کشد. همچنین میانجی‌گری او بین برادر و همسر سابقش باعث می‌شود تا نقاط مثبت این نقش دیده شود که پدرام شریفی به خوبی از پس آن برآمد.

محسن کیایی را بیشتر در نقش‌های کمدی دیده بودیم. در این فیلم کمی تاثیر نقش‌های کمدی در او دیده می‌شد. با این حال نمی‌توان سکانس‌های تاثیر گذار او در مواجهه با فرزندش را نادیده گرفت. واکنش سعید بخاطر دور شدن فرزندش پس از شنوایی باعث می‌شد تا مخاطب با دید مهربانانه‌تری نسبت به او قضاوت داشته باشد.

مهران احمدی بازیگر توانمندی است اما در این فیلم نقاط ضعف دارد. دلیل دیده شدن این نقاط ضعف، را می‌توان نشان دادن اغراق‌آمیز محبت او نسبت به کارمندش دانست. او فرد درستی است اما در انتها اشتباه بزرگی خواهد داشت که در بازی او این تغییر مشاهده نمی‌شود.

سارا مسعودی / آنا:

در این فیلم بازی‌های باورپذیری را مشاهده می‌کنیم. هانیه توسلی و محسن کیایی به خوبی از پس نقش کم‌شنوا و ناشنوا برآمده‌اند. اما روند فیلم کمی کند است و می‌توان گفت حوصله مخاطب سر می‌رود. میزان فراز و فرود فیلم کم است. درواقع بی‌صدا حلزون را می‌توان دارای یک خط داستانی مشخص دانست. با این حال من این فیلم را یک فیلم خوب می‌دانم.

محسن جعفری‌راد /سینما سینما:

فیلم دزفولی‌زاده موضوع جذاب و بکری دارد. این موضوع به راحتی می‌تواند داستان ارائه بدهد و خیلی خوب از پس آن برآمده است. برخی افراد معتقدند فیلم ریتم کندی دارد. اما باید بدانید که موضوع خاص فیلم، این ریتم کند را می‌طلبد. خط داستانی مشخص و کامل این فیلم باعث شده تا دیگر کمبودهای آن به چشم نیاید. چون در سال‌های اخیر تعداد فیلم‌هایی که خورده داستان‌های زیادی دارند اما به سرانجام نمی‌رسند بسیار فراوان بوده است. یکی از خوبی‌های بی‌صدا حلزون این است که همچون خیلی از فیلم‌های دیگر از آثار روستایی کپی نشده و داستان اورجینالی دارد.

سخن پایانی

فیلم سینمایی بی صدا حلزون به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده یک سال پس از اکران عمومی‌اش، به صورت آنلاین در دسترس بینندگان قرار گرفته. تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده مرتضی شایسته بود. موضوع فیلم بی صدا حلزون درباره مشکلات و مسائل زندگی ناشنوایان و کم‌شنوایان است. بازی درخشان هانیه توسلی در نقش یک زن کم‌شنوا و محسن کیایی در نقش یک مرد ناشنوا این فیلم را به یک اثر منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. ما در این مقاله خلاصه داستان، بازیگران و تاریخ اکران فیلم بی صدا حلزون را با شما به اشتراک گذاشتیم. به نظر شما ساخت فیلم سینمایی با موضوعات خاص همچون ناشنوایی با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های پلازا با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو