بیماری ایکس چیست؟ باید برای شیوع بعدی به زودی آماده شویم

منبع: فوت و فن

4

1402/3/22

11:51


متخصصان کووید هشدار داده‌اند که ممکن است بیماری ایکس منجر به وباهای مرگبارتری شود.

بیماری ایکس چیست؟ باید برای شیوع بعدی به زودی آماده شویم

متخصصان کووید هشدار داده‌اند که ممکن است بیماری ایکس منجر به وباهای مرگبارتری شود.

سازمان بهداشت جهانی لیست کوتاهی از “بیماری‌های اولویت” را در اختیار دارد که ممکن است عامل وباهای مرگبار بعدی باشند.

بیشتر این بیماری‌ها برای ما قبلاً شناخته شده‌اند – ابولا، سارس و زیکا جزو آنها هستند – اما مورد آخر با نام وحشتناک “بیماری ایکس” درج شده است.

عبارت “بیماری ایکس” به عنوان یک نمونه استفاده می‌شود تا یک بیماری را که به عنوان عامل عفونت انسان شناخته نشده است را توصیف کند. و به عنوان یک عامل بیماری جدید – آیا این یک ویروس، باکتری، قارچ یا عامل دیگر است – احتمالاً هیچ واکسنی وجود ندارد یا تعدادی از آنها، اگر وجود داشته باشد.

“این موضوع مربوط به داستان‌های علمی تخیلی نیست”، دکتر ریچارد هاچتت، عضو ائتلاف نوآوری برای آمادگی برای واکسیناسیون در برابر واگیری‌ها، به تلگراف گفت. “این یک سناریو است که برای آن باید آماده باشیم. این بیماری ایکس است.”

اگر “بیماری ایکس” جدیدی منتشر شود، احتمالاً هیچ واکسن یا درمانی در دسترس نخواهد بود.

سازمان بهداشت جهانی عبارت “بیماری ایکس” را در سال 2018 ابداع کرد.

یک سال بعد، هنگامی که کووید-19 در چین شروع به شیوع کرد، جهان شاهد یک وبا مرگبار ناشی از یک ویروس جدید – بیماری ایکس به وجود آمد.

“دسته‌ی تازه‌ای از موارد آنفولانزای مرغی H5N1 در کامبوج فقط یک نمونه است”

چاترجی افزود

بعضی از متخصصان بهداشت عمومی باور دارند که بیماری ایکس بعدی ممکن است زئونوتیک باشد، به این معنی که ابتدا از حیوانات وحشی یا خانگی منشاء گرفته و سپس به انسان‌ها منتقل شود.

ابولا، اچ‌آی‌وی/ایدز و کووید-19 از جمله بیماری‌های زئونوتیک بودند.

با این حال، منابع دیگری برای بیماری‌ها وجود دارند و تروریسم زیستی می‌تواند علت وبا بعدی باشد.

نویسندگان یک مقاله سال 2021 در مجله کنترل عفونت و بیمارستانی از این موضوع خبر می‌دهند: “امکان عبور عامل‌های بیماری از طریق تصادفات آزمایشگاهی یا به عنوان عمل تروریستی نمی‌تواند نادیده گرفته شود”

“آزادسازی چنین عواملی، به عنوان نتیجه‌ای از تصادفات آزمایشگاهی یا به عنوان عملی از تروریسم زیستی، ممکن است منجر به بیماری ایکس وحشتناکی شود و به عنوان یک خطر جهانی فاجعه‌بار توصیف شده است”.

یک منبع دیگر می‌تواند ویروس‌های “زامبی” باشد که برای قرن‌ها در زمین‌های منجمد یا زمین‌های منجمد دیگر بسته شده‌اند، اما توسط یک آب و هوای گرمتر آزاد می‌شوند.

دیگر بیماری‌های اولویتی که در لیست سازمان بهداشت جهانی قرار دارند، شامل ویروس ماربورگ، تب خونریزی کریمه-کنگو، تب لاسا، نیپا و بیماری‌های هنیپاویروسی، تب دره ریفت و سندرم تنفسی خاورمیانه است.

برای جلوگیری و مقابله با شیوع بیماری ایکس، متخصصان پزشکی در سراسر جهان درخواست افزایش منابع مالی برای حمایت از نظارت و تحقیق در مورد عوامل وباهای بالقوه را دارند.

“وبا‌ی کووید-19 نخستین وبا نبود که خسارتی به جهان وارد کرد و آخرین نیز نخواهد بود”، نویسندگان مقاله کنترل عفونت و بیمارستانی می‌نویسند. “بنابراین، ما باید برای شیوع بعدی به زودی آماده شویم”.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو