فواید جوانسازی پوست و انواع روش های زیباسازی چهره

منبع: تاپ ناز

4

1402/3/23

13:53


جوانسازی پوست به کلیه روش های درمانی پزشکی یا خانگی گفته می شود که در زیبایی و شفافیت ظاهری پوست شما تاثیر گذارند. پوست هر انسانی دائما در معرض آسیب هایی چون زخم ها، آکنه و جوش ها، آفتاب سوختگی و افتادگی پوست بر اساس کهولت سن می باشد، بنابراین برای هر انسانی لازم است که به خوبی پوست خود را محافظت کرده و از روش های قابل قبول بهره ببرد. در ابتدای صحبت بهتر است که چند روش جوانسازی پوست را بدانید، تا به راحتی بتوانید پوست شادابی داشته باشید.

فواید جوانسازی پوست

راهکار های ساده برای جوانسازی پوست

جوانسازی پوست غالبا در کلینیک های تخصصی پوست توسط دکتر ها انجام میگیرد، اما جالب است بدانید راهکار های کم هزینه و مناسب تری هم برای رسیدگی به پوست وجود دارد که با انجام دادن این راهکار های ساده در خانه و به صورت عادت روزانه، در جوانسازی پوست شما بسیار موثری خواهد بود. در ادامه پنج تا از بهترین راهکار های ساده را برای شما آماده کرده ایم که دانستن این موارد به شما کمک شایانی می کند.

استفاده از ژل یا فوم شست و شو

آرایش کردن امروزه میان آقایان و خانم ها امری طبیعی و جزوی از عادات شده است. پس از اینکه روزتان تمام شد برای اینکه آرایش و کثیفی های پوست صورت خود را تمیز کنید، به ژل یا فوم های شست و شو قطعا نیاز پیدا خواهید کرد. ژل و فوم های شست و شو، شوینده های سبکی هستند که به پوست شما آسیبی نمی رسانند و می توانید این محصولات را با توجه به نوع پوست خود چرب، خشک و یا مرطوب خریداری کنید.

مطلب مشابه: روش هایفوتراپی برای جوانسازی پوست صورت و گردن

فواید جوانسازی پوست

پرهیز از نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکی با پیری زودرس و چروک شدن پوست، تاثیر مستقیمی دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این نوشیدنی ها تا بعد از یک روز اثراتی چون کم آبی و خشکی پوست را به همراه خواهد داشت. یک هفته پس از مصرف نوشیدنی های الکلی پوست شروع به ترمیم بافت ها و کم آبی می کند و این روند تا یک سال ادامه دارد. البته شروع این ترمیم با توجه به ترک کردن مصرف این نوشیدنی ها دارد و نباید به صورت مقطعی ترک و یا دوباره استفاده کنید.

آب بنوشید

برای اینکه پوست شاداب و مرطوب داشته باشید، آب خوردن را حتما در طول روز چند بار به میزان مناسب تکرار کنید. بهتر است علاوه بر نوشیدن آب، از کرم های مرطوب کننده هم کمک بگیرید تا پوست بهتری داشته باشید. چروک شدن یا تیره شدن پوست از تأثیرات مستقیم کم آبی پوست شما می باشد.

استفاده از عینک آفتابی

خطوط پنجه کلاغی و اخم های اطراف چشم بر اثر آسیب دیدن پوست های نازک اطراف چشم بوجود می آیند. این تفکر که عینک آفتابی فقط از چشم ها مراقبت میکند را به کلی دور انداخته و بدانید که با استفاده از عینک آفتابی می توانید به راحتی از پوست های نازک اطراف چشم خود مراقبت کنید.

کرم ضد آفتاب

اشعه مضر خورشید همیشه همراه شما بوده و ضرر های جبران ناپذیری را به پوست شما وارد می کند. با استفاده از کرم ضد آفتاب از بروز پیری پوست صورت خود جلوگیری کنید. کرم ضد آفتاب را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید و پس از استعمال بر پوست صورت با خیال راحت از خانه بیرون بروید. حتما این نکته را فراموش نکنید که از برند ها یا کرم هایی استفاده کنید که SPF آنها بالای ۳۰ باشد.

فواید جوانسازی پوست

داشتن روتین پوستی مناسب امری ضروری

همانطور که قبل هم صحبت کردیم، امروزه آقایان و خانم ها همه به پوست خود اهمیت می دهند. اگر زیاد بیرون می‌روید، آرایش دارید و همیشه در معرض آلودگی های پوستی قرار می گیرید، بهتر است که روتین پوستی مناسبی برای پوست صورت خود داشته باشید تا پوست شما در مقابله با این مضرات در امان باشند. در ادامه به دو روتین پوستی مناسب برای آقایان و خانم ها خواهیم پرداخت.

روتین پوستی مناسب خانم ها

برای خانم هایی که به صورت مداوم آرایش بر صورت دارند، و همین دلیل باعث افزایش آلودگی های پوستی و ضرر رسیدن به پوست آنها می شود. بهتر است روتین ساده ای را برای هر بار آرایش کردن داشته باشند. یک روتین پوستی ساده از قرار زیر می باشد. ابتدا باید شیر پاک کن در میان لوازم آرایشی خود داشته باشید، شیر پاک کن یا دستمال مرطوب را برای پاک و تمیز شدن صورت وسیله ای الزامی بدانید. از طرفی با استفاده از این دو مورد به درمان آکنه های پوستی و تنظیم پی اچ پوست خود کمک می کنید. سرم ویتامین سی از آلودگی هایی که ناشی از آفتاب و هوا بوده جلوگیری کرده و در جوانسازی پوست بسیار تاثیر گذار است، فقط کافی است چند قطره از این سرم را بر پوست خود ریخته و ماساژ دهید. کرم دور چشم از مهمترین روتین ها بوده، بنابراین اصلا به فکر فراموشی و حذف آن نباشید. برای استفاده از این کرم بهتر است از انگشت حلقه خود برای پخش کردن آن کمک بگیرید تا فشار زیادی به اطراف چشم خود وارد نکنید. در آخرین مرحله می توانید از کرم آبرسان و مرطوب کننده برای شاداب شدن پوست خود استفاده کنید.

روتین پوستی مناسب آقایان

آقایان برای اینکه پوست بهتری داشته باشند بهتر است به نکاتی توجه داشته باشند. آقایان ممکن است نتوانند مثل خانم ها از کرم های مختلف استفاده کنند، پس داشتن یک روتین پوستی مناسب برای آنها بسیار لازم است. آقایان حتما کرم دور چشم داشته باشند و از آنجا که پوست دور چشم از بقیه قسمت ها ظریف و نازک تر می باشد، بهتر است با یک مالش آهسته و منظم این قسمت را شاداب تر کنند. برای تغذیه کردن پوست خود حتما کرم آبرسان با توجه به نوع پوست خود تهیه کرده و پوست خود را مرطوب کنید. کرم های ضد آفتاب با SFP بالای ۳۰ بسیار مناسب افراد بوده و اگر علاقه ای به کرم های رنگی ندارید، می توانید از کرم های ضد آفتاب بدون رنگ استفاده کنید. اما قبل از هر چیز بدانید شست و شوی پوست صورت از مهمترین نکات جوانسازی پوست است. شستن صورت با یک شوینده متناسب با پوست صورتتان تاثیر زیادی بر جوانسازی صورتتان خواهد داشت.

فواید جوانسازی پوست

روش های جوانسازی پوست

بالاتر به تعدادی راهکار ساده در رابطه با جوانسازی پوست اشاره داشتیم. اما بهتر است که با روش های جدید و موثر تری هم آشنایی داشته باشید و بدانید که جوانسازی پوست چه فوایدی و به چه روشی انجام می‌گیرد. چند روش جدید که امروزه کاربرد زیادی در جوانسازی پوست دارند را برای شما آورده ایم.

تزریق ژل و چربی

تزریق ژل و چربی برای پر کردن منافذ، چین و چروک به تنهایی و یا همراه با بوتاکس صورت می گیرد. تزریق کردن چربی و ژل یکی از موثرترین راهکارها برای جوانسازی پوست بوده و به زیبایی پوست شما کمک زیادی می کند. ساختار ژلی که به پوست تزریق می شود از هیدروکسی آپاتیت کلسیم یا پلی لاکتیک اسید و اسید هیالورونیک می باشد، اما چربی تزریقی به پوست شما مستقیما از چربی پوست خودتان استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس را امروزه بیش از هر چیزی می شنوید. با تزریق بوتاکس در ناحیه مورد نظر، ماهیچه ها و عضلات آن قسمت به صورت موقت فلج می شوند و باعث از حرکت افتادن عضلات قسمت تزریق شده توسط سمی به نام بوتولونیوم خواهد شد. افراد بسیاری برای از بین بردن خط لب، خط پیشانی و خط اخم به سراغ تزریق بوتاکس می روند و با حذف این خطوط از حرکت ماهیچه ها جلوگیری کرده و پوست خود را برای مدتی معین جوان تر و شاداب تر می کنند.

میکرونیدلینگ پوست

میکرونیدلینگ کار آمد و موثر تر از دیگر روش ها می باشد و البته دردناک تر از بقیه روش های جوانسازی پوست است. در این روش منافذ پوست شما توسط دستگاه یا به صورت دستی باز می شود. وقتی منافذ پوستی صورت باز شد، با استفاده از سرم ویتامین C، اسید هیالورونیک و یا کلاژن سازی پوست شما را ماساژ می دهند. از این روش اغلب برای درمان آکنه، رفع چروک صورت و جوانسازی پوست بهره می گیرند.

مزوتراپی پوست

گوشت بدن متشکل از چند لایه بوده و در این روش با لایه میانی گوشت سروکار دارد. مزوتراپی پوست روشی کمتر خطر بوده و با تزریق کردن هیالورونیک اسید به بافت های میانی سبب آبدار  شدن و تغذیه پوست شما می شود. با انتخاب روش مزوتراپی پوست شاهد درخشش و شادابی پوست خود خواهید بود.

کربوکسی تراپی

در روش کربوکسی تراپی گاز دی اکسید کربن در دوز های متفاوت به قسمت های مختلف بدن تزریق می شود. البته که این گاز به صورت معمول در بدن ما وجود دارد، با این تزریق گاز موجود در بدنمان را وادار به واکنش می کنیم. یعنی در واقع به گاز کربن دی اکسید بدن پیام می دهیم که در قسمت تزریق شده کمبود گاز وجود دارد و از این طریق گاز بیشتری برای قسمت مشخص شده فرستاده می شود. با افزایش کربن دی اکسید در قسمت تزریق شده، بدن متوجه خواهد شد که اکسیژن بیشتری لازم است و بنابراین با فرستادن اکسیژن در روند گردش خون هم افزایش خواهیم داشت. با افزایش گردش خون و اکسیژن در این قسمت، کلاژن های بیشتری تولید می شوند که بر زیبایی و جوانسازی پوست بسیار تأثیرگذار است.

هایفوتراپی

در روش هایفوتراپی از امواج فرا صوت برای تحریک و تولید بیشتر کلاژن استفاده می شود. با این کار کلاژن بافت های آسیب دیده را ترمیم کرده و از خاصیت کشسانی پوست صورت محافظت می کند. هایفوتراپی باعث می شود که در طولانی مدت شاهد چین و چروک و افتادگی در صورتمان نباشیم. با انجام این روش جوانسازی، رعایت مراقبت های بعد از آن را باید جدی بگیرید.

آر اف فرکشنال

آر اف فرکشنال یکی از جدیدترین و کم ضرر ترین روش های مقابله با پیری پوست و جوانسازی پوست می باشد. در این روش کلاژن را با توجه به حرارت و بالا بردن دمای پوست تحریک می‌کنند. در آر اف فرکشنال انرژی و امواج رادیویی RF را از طریق سوراخ کردن پوست توسط سوزن و نیدل هایی با روکش طلا، به بافت های زیرین پوست انتقال می دهند. با این انتقال، زیر پوست دما افزایش پیدا کرده و ساختار پوست شما تغذیه می شود. از مزایای این روش به کوتاه بودن مدت زمان بهبودی و به حداقل رسیدن درد و عوارض جانبی آن می توان اشاره کرد.

مطلب مشابه: نحوه جوانسازی دور چشم + روش های زیباسازی پوست دور چشم

درم ابریژن

درم ابریژن در قسمت انتهایی خود چرخی دوار دارد که با چرخش روی سطح پوست، لایه برداری انجام میدهد. درم ابریژن کاربرد های زیادی مثل از بین بردن اثرات خالکوبی، جراحات عمیق پوستی، چین و چروک و  درمان آفتاب سوختگی دارد. این روش اغلب برای پوست های خاص مورد استفاده است، دقیقا برعکس روش میکرودرم ابریژن که برای هر پوستی ایمن و بدون ضرر بود. به همین دلیل اکثرا برای افرادی که دارای عوارضی چون ایجاد حالتی شبیه یه جوش، عفونت ها، ایجاد زخم و بزرگ شدن حفرات بر سطح پوست هستند، انجام می‌گیرد.

میکرودرم ابریژن

برای لایه برداری پوست به میکرودرم ابریژن توجه خاصی می شود. این روش نوعی درم ابریژن بوده که عوارض کمتری نسبت به آن دارد. در این روش دکتر پوست با مالش دادن کریستال های کوچکی بر سطح پوست شما، شروع به لایه برداری می کند. این روش به افرادی که دارای سرطان پوست یا ملانوما، جای جوش، بافت غیر طبیعی و لکه های پوستی بر سطح پوست خود هستند توصیه می شود. از مزایای این روش جوانسازی پوست می توان به نداشتن عوارض جانبی و ایمن بودن نسبت به هر پوستی را اشاره داشت. نکته قابل توجه ای که باید قبل از انجام این روش بدانید این است بعد از میکرودرم ابریژن ممکن است در پوست خود کبودی، احساس سوزش، قرمز شدن پوست و ورم کردن را شاهد باشید.

کلام آخر

این روز ها شاهد فعالیت آرایشگاه ها و کلینیک های معتبر و غیر معتبر زیادی در شهر های خود هستیم. هر مکان و هر شهری آلودگی هایی را از طریق آب و هوا به پوست ما تحمیل میکنند. با اینکه جوانسازی پوست یکی از پر طرفدارترین امر ها می باشد، ولی توجه داشته باشید که هر مکان و هر تجهیزاتی را که مربوط به این قسمت می باشند را امتحان نکنید و به پزشک متخصص مربوط به این موضوع مراجعه کنید. روش های زیادی برای جوانسازی پوست هم به صورت خانگی به شکل ماسک ها و هم در مطب پزشکان با استفاده از دستگاه های پیشرفته موجود است که بهتر است با خواندن مطالب و مقالات مربوط به هر کدام، آگاهانه آن روش را انتخاب کنید تا به پوست خود آسیبی وارد نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو