تاریخچه برند نایک و رازهای شهرت و موفقیت این برند

تاریخچه برند نایک و رازهای شهرت و موفقیت این برند


منبع: آرگا

6

1402/3/25

01:42


در این مطلب قرار است شما را با تاریخچه نایک آشنا کنیم. در واقع این مطلب به شما در مورد فراز و نشیب های این برند معروف خواهد گفت و شما می توانید در مورد این برند معروف جهانی اطلاعاتی کسب کنید.

برند NIKE یکی از معروف ترین برند های جهانی می باشد و شما می توانید با خرید کردن از این برند جنس های بسیار خوب و مرغوبی را خریداری کنید. در نظر داشته باشید که این برند یکی از غول های صنعت پوشاک و کفش می باشد و در ادامه تاریخچه نایک را برایتان بررسی می کنیم.

برند خوش نام نایک

تاریخچه نایک برند معروف جهانی

یکی از بزرگ ترین برند های معروف در دنیا نایک می باشد. در واقع این برند کفش و لباس های خاصی را در دنیا عرضه کرده است که می توان گفت با همین کار ها توانسته است یکی از بزرگ ترین بخش های این صنعت را از آن خود بکند. در ادامه اطلاعاتی در این مورد به شما خواهیم داد تا بتوانید آگاهی خود را در این زمینه از اطلاعات عمومی افزایش دهید.

بنیانگذار نایک

در واقع این برند در سال ۱۹۶۴ با همکاری فیل نایت و بیل بوئرمن ایجاد می شود و باید بدانید که فیل نایت در سال ۱۹۳۸ در پورتلند و بوئرمن در سال ۱۹۱۱ به دنیا آمده است. این دو قبل از این که با یک دیگر همکار شوند در دانشگاه تحصیلات خود را به اتمام رسانده بودند و هر دو عاشق رشته ورزش بودند.

بوئر من یکی از مربیان مهمی در جامعه آن زمان بود و دوست داشت که بتواند کفش دونده هایی که تعلیم داده بود را بهینه سازد. این فرد بعد از این که اطلاعاتی در این زمینه پیدا کرده بود سعی داشت با تغییر مدل های کفش دونده های خود مشکل کفش ها را از بین ببرد. فیل نایت اولین دونده ای بود که کفش های بوئرمن را به پا کرده و با آن ها به مسابقه رفته بود. در واقع این کفش ها شانس برنده شدن این فرد را به حداکثر رسانده بود و این فرد توانست در سال ۱۹۶۰ مدال طلا را کسب نماید.

نایت بعد از این که از کارخانه ای دار ژاپن که مسئول کفش سازی بود دیدن کرد از کیفیت کار های ان ها حیرت زده شد و قراردادی با ان ها امضا کرد تا این کفش ها با همان کیفیت به ژاپن فرستاده شود. بوئرمن از این ایده نایت حمایت کرد و با همکاری یکدیگر این برند را در سال ۱۹۶۴ با نام Blue Ribbon Sports تاسیس کردند.

نایت کفش های تولیدی خود را در پشت ماشین خود به فروش می رساند و زمانی که متوجه شد تقاضا برای این کفش ها به شدت زیاد شده است زیرا کفش های وارداتی او کیفیت بالا تر و قیمت کم تری از برند های معروف آن زمان همانند برند آدیداس و برند پوما داشت.

برند معروف نایک

در سال ۱۹۶۵ بوئرمن طرح جدیدی را به شرکت ژاپنی پیشنهاد داد و در این طرح بالشتک های داخلی درون کفش دوخته می شدند و لاستیک ها و یا اسفنجهای نرمی در بخش جلویی کفش ها و بالای پاشنه ها قرار می گرفتند. این طرح نیز یکی از بزرگ ترین طرح های این فرد بود و در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد و به دلیل زیبایی و راحتی که داشت مورد استقبال افراد بسیار زیادی قرار گرفت. ژاپنی ها به هم خورد و او ادعا کرد که این افراد به دنبال انحصاری کردن این طرح بودند و به دنبال راهی می گشتند تا بتوانند برند نایت را از بین برند. این قطع همکاری در سال ۱۹۷۱ انجام شد و هر دو شکت توانستند کفش ها را با هر نامی که دوست داشتند وارد بازار نمایند. بعد از این قطع همکاری این برند نیاز به یک لوگو مخصوص خود داشت.

لوگو برند نایک

برای طراحی لوگو از یک دانشجو به نام کارولین دیوس کمک گرفته شد و این فرد نیز با دستمزدی حدود ۲ دلار در ساعت و مجموعا ۳۵ دلار این لوگو را طراحی نمود و لوگوی این برند از بال های فرشته یونانی الهام گرفته شده است. در واقع در سال ۱۹۸۳ با شکوفا تر شدن این برند مهمانی ترتیب داده شد و فیل نایت ۵۰۰ سهام از شرکت خود را به طراح لوگو داد و امروزه سهام ین بخش حدودا ۱ میلیارد دلار آمریکا می باشد.

توسعه نایک

در تاریخچه برند نایک باید از توسعه ان نیز یاد شود. این شرکت در تاریخ ۳۰ می در سال ۱۹۷۱ موفقیت خود را ادامه داد و این کار را با فروش کفش آغاز کرد و بعد طراحی های ابتکاری بوئرمن منجر به توسعه آن شد. توسعه و ابتکار بوئرمن در طراحی کفش ها بسیار زیاد می باشد و او یک روز که منتظر صبحانه خود بود حواسش به شیار های روی وافل ها افتاد و سعی کرد کفش های وافل ترینر را تولید نماید. در واقع این مدل از کفش ها در مدت زمان بسیار کوتاهی شکوفا شدند و توانست موفقیت این شرکت را چندین و چند برابر نماید.

تاریخچه نایک

از این زمان به بعد این شرکت تنها در حال رشد بوده است و توانسته با تبلیغات هوشمندانه ای که داشته است خود را قوی تر کرده و در سال ۱۹۸۸ جمله ای معروف در تبلیغات این شرکت استفاده کرد و آن هم just do it بود. این جمله از آخرین سخنان یک قاتل آمریکایی به اسم گری گیلمور قبل از تیر باران شدن الهام گرفته شد.

بهره گیری از سلبریتی ها

شرکت نایک با با مشاهیر ورزشی گره خورده است و سعی کرده است در زندگی کماری خود از آن ها الهام بگیرد. ان افراد توانسته اند با ورزشکاران بزرگی همانند لیرون جیمز، کوبی برایانت و تایگر وود به عنوان یک ورزشکار الهام گرفته و مسیر حرفه ای شدنش را طی کرده است. این کار برای این برند بسیار خوب بوده است و توانسته مسیر حرفه ای بودنش را سریع تر نماید.

معروف ترین مدل نایک

نایک مدل های زیادی از کفش ها و لباس ها را وارد بازار کرده است ولی معروف ترین این مدل ها ایر مکس می باشد. در واقع این مدل دارای معروفیت بسیار زیادی در سر تا سر دنیا می باشد. بیش ترین دلیل معروفیت این مدل از کفش ها طراحی در بخش پاشنه بوده که دارای کیسه هوای بسیار بزرگی است و از بیرون نیز قابل مشاهده می باشد.

نایک و محیط زیست

نایک و طبیعت

این شرکت هنوز راه بسیار زیادی دارد تا بتواند با محیط زیست دوست شود زیرا از مواد بسیار خطرناکی در زنجیره تولید کفش های خود استفاده می کند و این مواد می تواند علاوه بر طبیعت مصرف کننده ها و افرادی که در کارخانه کار می کنند را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

بخش تاریک این برند

برند نایک دارای بخش تاریک بسیار زیادی می باشد و باید بدانید که کارخانه های بسیار زیادی را در یک سری از کشور ها همانند چین، هند، ویتنام و اندونزی راه اندازی کرده است و تنها دلیل این کار پیدا کردن سرمایه به هر قیمت می باشد. در واقع این کار بدین معنا می باشد که این شرکت در شرکت ها از افراد بیگاری می کشد و حقوق زیادی به آن ها نمی دهد و باید بدانید که این مورد تنها شرکتی نمی باشد که بدین صورت عمل می کند و اکثر برند های معروف اینچنین می باشند.

امروزه بسیاری از برند ها از فرهنگ مد پایدار استفاده می کنند و این فرهنگ بدین معنا می باشد که باید کارگران در کارخانه ها نیز از لباس های خوبی برخوردار باشند و حقوق آن ها تامین شود در غیر این صورت برخورد های قانونی صورت خواهد گرفت.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد برند دیوید جونز و برند تام فورد نیز اطلاعاتی بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو