طوفان‌های خورشیدی شدید شاید به آخرالزمان اینترنتی منجر شوند!

منبع: تکراتو

4

1402/3/25

18:32


پدیده آخرالزمان اینترنتی می‌تواند در آینده بر اثر بادهای خورشیدی رقم بخورد که در اثر آن خطر قطع شدن اینترنت کل جهان برای ماه‌ها یا سال‌ها وجود دارد.

طوفان‌های خورشیدی شدید شاید به آخرالزمان اینترنتی منجر شوند!

پدیده آخرالزمان اینترنتی می‌تواند در آینده بر اثر بادهای خورشیدی رقم بخورد که در اثر آن خطر قطع شدن اینترنت کل جهان برای ماه‌ها یا سال‌ها وجود دارد.

خورشید بیشتر جریان‌های شدید ناشی از پلاسما را به‌صورت بادهای خورشیدی به طرف زمین ارسال می‌کند که این جریانات با اثرگذاری روی میدان مغناطیسی زمین، می‌توانند یک آخرالزمان اینترنتی را ایجاد کنند و برای مدت‌ها اینترنت کل جهان را به‌صورت کامل قطع کنند؛ به‌نظر این یک خطر جدی بوده و اتفاق افتادن آن آنچنان هم دور از تصور نیست.

به منظور بررسی و تحقیق درباره چگونگی پیدایش بادهای خورشیدی، ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر به یک ماموریت جدید اعزام کرده تا از تاثیر این پدیده روی میدان مغناطیسی زمین که خود می‌تواند باعث شکل‌گیری آخرالزمان اینترنتی و قطعی کامل اینترنت کل جهان برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها شود، اطلاعاتی به‌دست آورد. به همین جهت، دانشمندان ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر را جهت نزدیک شدن تا فاصله 6.5 میلیون کیلومتری خورشید طراحی و به تولید رسانده‌اند؛ این در واقع نزدیک‌ترین فاصله‌ای به خورشید بوده که تا به امروز یک فضاپیما یا کاوشگر تجربه می‌کند.

براساس مطالعات صورت گرفته، بادهای خورشیدی از طریق فرایند اتصال مجدد مغناطیسی تولید خواهند شد. طی این فرایند زمانی که میدان‌های مغناطیسی با جهت مخالف از کنار یکدیگر به داخل و خارج از سطح خورشید حرکت می‌کنند، میدان‌های مغناطیسی شکسته و سپس دوباره به یکدیگر اتصال می‌یابند و ذره‌های باردار را از خورشید دور می‌سازند.

جیمز دریک، استاد دانشگاه مریلند به عنوان یکی از دانشمندان این بررسی اعلام کرده است: «در صورتی که دو میدان مغناطیسی در جهت مخالف وجود داشته باشد، آنها همدیگر را از بین می‌برند و انرژی مغناطیسی آزاد می‌کنند که منجر به تولید ذرات پرانرژی می‌شود.»

بیشتر بخوانید: چین با هدف بررسی پوسته زمین یکی از عمیق‌ترین چاه‌های جهان را حفر می‌کند

خطر وقوع آخرالزمان اینترنتی

کاوشگر پارکر طی ماموریت جدید خود از میان فواره‌هایی از مواد بسیار پرانرژی با الگوی مشخص و ثابت که به میدان مغناطیسی زمین ارتباط دارد، عبور کرده و دانشمندان هم با بهره‌گیری از داده‌های آن موفق شده‌اند تا با ردیابی منشا بادهای خورشیدی تا سطح خورشید با موفقیت عملیات را اجرا کند.

هم‌اکنون دانشمندان ناسا با ماموریت جدید کاوشگر پارکر قصد دارند تا مانع از وقوع پدیده آخرالزمان اینترنتی شوند که در اثر طوفان‌های خورشیدی ایجاد می‌شود. طبق اطلاعات حیاتی که این کاوشگر در مورد طوفان‌های خورشیدی دست یافته، این خطر قریب‌الوقوع ما را تهدید می‌کند که شاید برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها بدون اینترنت زندگی کنیم. در همین راستا دانشمندان ناسا سخت در تلاش هستند تا آثار طوفان‌های خورشیدی را کمتر کنند و از ورود آسیب به شبکه‌های ارتباطی و قطع کل اینترنت جهانی جلوگیری کنند.

آخرالزمان اینترنتی

لازم به ذکر است که کاوشگر خورشیدی پارکر در سال 2018 از طرف ناسا جهت کاوش در جو خورشید به فضا پرتاب شد. البته این ماموریت بسیار سخت خواهد بود، زیرا دمای سطح خورشید تا بیش از 5500 درجه سانتی‌گراد هم افزایش خواهد یافت و دمای اتمسفر آن تا 300 برابر گرم‌تر نیز می‌شود. این کاوشگر تا به امروز پانزده بار به نزدیکی خورشید رفته و در اول تیرماه سال جاری راهی ماموریت بعدی خود می‌شود. هر ماموریت این کاوشگر تقریبا دوازده روز طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خطر آخرالزمان اینترنتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو