تماشا کنید: برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی

منبع: تکراتو

2

1402/6/29

14:30


برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی تصاویر جذابی را بوجود آورد که شاید دیدنش برای شما هم جالب باشد. ظاهراً این کاوشگر به‌سختی جان سالم به در برده است.

تماشا کنید: برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی

برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی تصاویر جذابی را بوجود آورد که شاید دیدنش برای شما هم جالب باشد. ظاهراً این کاوشگر به‌سختی جان سالم به در برده است.

برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی اعلام شد. ناسا تصاویری جالب از لحظه برخورد کاوشگر خود با یک طوفان خورشیدی را در صفحه رسمی خود منتشر کرده که نشان می‌دهد این کاوشگر واقعاً شانس آورده که هنوز سالم است.

بزرگترین سازمان فضایی جهان، مدت زیادی نیست که این کاوشگر را برای تحقیق بر روی خورشید به فضا فرستاده است و شاید فکر کنید که این کاوشگر در شعله‌های خورشید خواهد سوخت؛ اما بدنه پارکر بسیار مقاوم است و به‎ گونه‌ای طراحی شده تا بتواند در برابر تشعشعات خورشید در امان باشد.

بیشتر بخونید: کشف یک سیاره مشابه زمین در فاصله 37 میلیارد کیلومتری از خورشید

برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی را ببینید

ناسا مدتی قبل یک کاوشگر خورشیدی به نام پارکر (Parker) را با هدف انجام تحقیقات گسترده بر روی خورشید و تأثیر تشعشعات آن به فضا فرستاد. از آنجا که این کاوشگر قرار است در نزدیکی این ستاره غول‌پیکر فعالیت داشته باشد، ناسا آن را به شکل ویژه‌ای مقاوم در برابر آسیب‌های محیطی طراحی کرده است.

حالا به نظر می‌رسد که این کاوشگر با اولین فوران خورشیدی از ذرات باردار موسوم به پرتاب جرم تاجی (CME) برخورد کرده و توانسته ویدئوی مربوط به این رویداد را ضبط و به زمین ارسال کند.

به گزارش Scientificamerican، برخورد این CME با زمین که سرعتی معادل سه میلیون مایل در ساعت دارد، منجر به خاموشی بخش قابل توجهی از سطح زمین (در اندازه قاره آمریکا) خواهد شد. بر همین اساس، دانشمندان ترجیح می‌دهند که این رویداد را از روی سطح زمین مورد بررسی قرار دهند.

CMEها شامل حباب‌های بزرگی از ذرات باردار هستند و برخورد آن‌ها با سطح زمین می‌تواند ضمن ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی، بر روی جنبه‌های کلیدی زندگی ما نیز تأثیرگذار باشد.

به عنوان مثال، چنین طغیان‌های بزرگی از CME به راحتی می‌تواند سیستم‌های ماهواره‌ای و ناوبری GPS، شبکه‌های برق و سایر تجهیزات الکترونیکی را مختل کند.

این برخورد در سمتی از خورشید رخ داده که طرف کره زمین قرار دارد. محققان در مقاله‌ای که در مجله علمی Astrophysical به چاپ رسیده، توضیح داده‌اند که برخورد اولین ذرات CME به کاوشگر پارکر از تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۴ شهریور ۱۴۰۱) آغاز شده و تقریباً دو روز کامل به طول انجامیده است.

برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی را ببینید

در آن زمان، کاوشگر پارکر تنها 5.7 میلیون مایل از سطح خورشید فاصله داشته و محققان پس از دریافت اولین اطلاعات از آن شروع به بررسی آنها کرده‌اند.

قوی‌ترین طوفان ژئومغناطیسی ثبت شده تا به امروز، رویداد کارینگتون نام داشته و در سال 1859 رخ داده است. البته در آن زمان زیرساخت‌های الکترونیکی زیادی برای آسیب‌پذیری در برابر این طوفان‌های فضایی وجود نداشت. با این حال، اکنون به نقطه‌ای از تاریخ رسیده‌ایم که تشعشعات خورشید می‌توانند برای زندگی روزمره ما بسیار خطرناک باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص برخورد شدید کاوشگر پارکر ناسا با یک طوفان خورشیدی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو