این رژیم غذایی پیری مغز را حدود ۹ ماه کند می‌کند

منبع: فوت و فن

5

1402/3/26

11:49


پژوهش‌ جدید دانشگاه نقف (Negev) در اسرائیل نشان می‌دهد نشانه‌های پیری سریع مغز که در اثر چاقی نمایان می‌شوند، در افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، کند می‌شود.

این رژیم غذایی پیری مغز را حدود ۹ ماه کند می‌کند

پژوهش‌ جدید دانشگاه نقف (Negev) در اسرائیل نشان می‌دهد نشانه‌های پیری سریع مغز که در اثر چاقی نمایان می‌شوند، در افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، کند می‌شود.

بخش مهم این رژیم غذایی را که ویژه خط ساحلی ایتالیا، یونان، بخش‌هایی از اسپانیا، فرانسه، چند کشور خاورمیانه و شمال آفریقا است، غذاهای تازه، میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، روغن زیتون، غذاهای دریایی و غلات کامل تشکیل می‌دهند و مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده، غذاهای حاوی چربی ناسالم و غذاهای شور و شیرین‌شده در آن محدود است.

نیویورک‌پست با اشاره به این گزارش می‌نویسد به نظر می‌رسد این رژیم غذایی پیری مغز را در مقایسه با سن تقویمی آن، حدود ۹ ماه کند می‌کند.

پژوهشگران ۱۰۲ شرکت‌کننده را برگزیدند و پیش از ایجاد هرگونه تغییر در شیوه زندگی، از آن‌ها اسکن مغزی گرفتند. سپس به مدت ۱۸ ماه، یکی از این سه رژیم غذایی را به این شرکت‌کنندگان دادند: رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از مغزهای خوراکی، ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزونه‌هایی از جمله چای سبز و رژیمی که پیرو دستور غذایی متعادل است.

پژوهشگران علاوه بر آزمون عملکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن، نشانگرهای زیستی خون، رسوب چربی و شاخص توده بدنی را نیز بررسی کردند. سپس تغییرات مغز در طول این مطالعه زیر نظر گرفتند.

آن‌ها توضیح دادند که افراد شرکت‌کننده در این مطالعه به‌طورمیانگین حدود دو کیلو و ۲۵۰ گرم وزن کم کردند و مغزشان به ازای هر یک درصد کاهش وزن، تقریبا ۹ ماه جوان‌تر از سن تقویمی‌‌ آن نشان می‌داد.

افزون بر این، در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را رعایت کردند، کاهش پیری با سطوح پایین‌تر چربی کبد و بهبود پروفایل لیپیدی [آزمایش چربی خون] مرتبط بود.

گیدون لواکوف، نویسنده اصلی این مطالعه و عصب‌شناس دانشگاه بن گوریون اسرائیل در نقف، طی بیانیه‌ای گفت: «مطالعه ما اهمیت سبک زندگی سالم از جمله مصرف کمتر غذاهای فراوری شده، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های الکلی در حفظ سلامت مغز را نشان می‌دهد.»

با این حال، مطالعه اخیر محدودیت‌هایی داشت؛ چون بیشتر شرکت‌کنندگان زن بودند و پژوهشگران برای افرادی که پیرو هیچ رژیم غذایی نبودند، کنترلی در نظر نگرفتند.

در همین حال، پژوهشی دیگر هم آثار مثبت و متعدد پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را نشان داده است. بر اساس نتایج مطالعه‌ای جداگانه که در نشریه قلب (Heart) منتشر شد، زنانی که از رژیم غذایی با پایه گیاهی پیروی می‌کنند، تقریبا ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس قرار دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو