موارد مصرف پنیر گودا، انتخابی ایده آل برای میز مزه

منبع: آرگا

4

1402/3/28

20:27


پنیر گودا (Gouda cheese) یکی از محبوب‌ترین پنیرهای هلندی در جهان است. این پنیر نسبتاً شور است و رنگ آن کرم مایل به زرد است. بافت پنیر گودا نیمه‌سفت و شکننده است. این پنیر با افزایش سن سفت‌تر و شکننده‌تر می شود. پنیر گودا نسبت به پنیر چدار خامه‌ای‌تر و نرم‌تر است. اما از پنیر گودا در کجا می‌توان استفاده کرد؟ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

موارد مصرف پنیر گودا، انتخابی ایده آل برای میز مزه

گودا چیست؟

گودا، پنیری خوش‌طعم و محبوب در جهان است که خاستگاه آن، مناطق جنوبی هلند دارد. این پنیر نیمه‌سخت معمولاً از شیر گاو تهیه می‌شود و طعمی نسبتاً شور دارد. رنگ پنیر گودا کرم مایل به زرد است.

انواع پنیر گودا از نظر سن

این پنیر هلندی بر اساس سن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

  • گودای جوان یا جدید: ۴ هفته‌ای
  • گودای بالغ جوان: ۸ تا ۱۰ هفته‌ای
  • گودای بالغ: ۱۶ تا ۱۸ هفته‌ای
  • گودای بالغ اکسترا: ۷ تا ۸ ماه
  • گودای پیر یا کاملاً بالغ: ۱۰ تا ۱۲ ماه
  • گودای خیلی پیر یا خیلی مسن: بیش از ۱۲ ماه

انواع پنیر گودا از نظر نوع

پنیرهای گودا به شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. یکی از برندهای لبنی ایرانی که این محصول را عرضه می‌کند، کالین است. برای مثال لبنیات کالین پنیر گودا  را به ۳ شکل زیر ارائه می‌کند:

  • پنیر گودای طبیعی
  • پنیر گودای ورقه‌ای
  • دیپ پنیر گودا

هر کدام از این پنیرها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. در ادامه به موارد مصرف پنیر گودا به شکل‌های مختلف می‌پردازیم.

موارد مصرف پنیر گودای طبیعی

پنیر گودای طبیعی یکی از انواع پنیرهای پرطرفدار در بین افرادی است که به دورهمی علاقه دارند. این پنیر روی سینی مزه بسیار جذاب و لذیذ است. علاوه بر این، از پنیر گودای طبیعی می‌توان در انواع ساندویچ و به صورت برش‌های مکعبی داخل سالاد نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان پنیر گودای طبیعی را به صورت رنده شده روی سالاد استفاده کرد.

موارد مصرف پنیر گودای ورقه‌ای

پنیر گودای ورقه‌ای بهترین انتخاب برای استفاده در انواع برگرها است و طعم برگر را لذیذ و دوست‌داشتنی می‌کند.

موارد مصرف دیپ پنیر گودا

دیپ‌ها پنیرهای مایع و نرمی هستند که می‌توانید انواع مواد غذایی از جمله کراکر و انواع سبزیجات را داخل آن‌ها فرو ببرید تا طعمی لذیذتر پیدا کنند. دیپ‌های پنیری را قطعاً در رستوران و در کنار سیب‌زمینی سرخ کرده یا مرغ سوخاری دیده‌اید. دیپ پنیر گودا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در کنار فست‌فودها است. از دیپ پنیر گودا داخل سینی مزه نیز استفاده می‌شود.

موارد مصرف پنیر گودا، انتخابی ایده آل برای میز مزه

پنیر گودا چه طعمی دارد؟

پنیرهای جوان‌تر و تازه‌تر گودا طعم و بافتی ملایم، نرم و تقریباً شیرین دارند. این نوع گودا در ساندویچ یا کراکر بهترین انتخاب هستند. پنیرهای قدیمی‌تر گودا سفت‌تر هستند و طعم قوی‌تری دارد و رنگ آن تیره‌تر است. طعم پنیر گودای بالغ، کره‌ای و آجیلی است. گودای بالغ برای استفاده به عنوان مزه در مهمانی‌ها بهترین انتخاب است.

نحوه نگهداری از پنیر گودا چگونه است؟

پنیر یک موجود زنده است و باید در نگهداری آن دقت کنید. بهتر است پنیر گودا را در یک کاغذ روغنی بپیچید و سپس آن را در پلاستیک قرار دهید. پنیر را در یخچال و به دور از یخ زدن نگه دارید. یخ زدن بافت پنیر را تغییر می‌دهد.

تفاوت بین چدار و گودا چیست؟

پنیر چدار (Cheddar) و پنیر گودا (Gouda) هر دو از انواع پنیرهای محبوب هستند، اما تفاوت‌هایی درباره مکان تولید، روش تهیه و ویژگی‌های طعم و بافت آنها وجود دارد. تفاوت‌های پنیر چدار و گودا  عبارتند از:

  1. خواستگاه: پنیر چدار ابتدا در منطقه چدار در انگلستان به وجود آمد و پنیر اصلی این کشور است. اما پنیر گودا نام خود را از شهر گودا در هلند می‌گیرد و بیشترین تولید آن نیز در هلند صورت می‌گیرد.
  2. روش تهیه: پنیر چدار و پنیر گودا به روش‌های مشابهی تولید می‌شوند، اما فرایند تهیه و مدت زمان تولید آن‌ها تفاوت دارد. پنیر چدار معمولاً از شیر گاو تهیه می‌شود. در مقابل، پنیر گودا می‌تواند از شیر گاو، بز یا گوسفند تهیه شود و فرآیند تهیه آن متفاوت است.
  3. ویژگی‌های طعم و بافت: پنیر چدار دارای طعم قوی‌تر و تندتری است. این پنیر معمولاً پخته می‌شود و طعم پختگی و قدرت مزه‌دهی بیشتری دارد. پنیر گودا نیز دارای طعم ملایمتر و شیرینتری است و می‌تواند در دسته پنیرهای نیمه پخته و نرم قرار بگیرد.

بهترین پنیر گودا را از کجا بخریم؟

خوشبختانه پنیر گودا توسط برندهای ایرانی تولید می‌شود که بعضی از آن‌ها توانسته‌اند طعمی مشابه طعم اصلی این پنیر هلندی را ایجاد کنند. یکی از برندهایی که پنیر گودا را با طعم اصیل و با کیفیت بالا ارائه کرده است، برند کالین است. لبنیات کالین انواع پنیرها از جمله پنیر گودا، پنیر چدار، پنیر پستو، پنیر گورگونزولا، پنیر پارمسان و دیگر انواع پنیرهای طبیعی و پنیر صبحانه را با کیفیت بالا تولید می‌کند.

اگر قصد خرید محصولات کالین را دارید، می‌توانید به وبسایت کالین calindairy.com سر بزنید و خرید پنیر را به صورت آنلاین تجربه کنید (ویژه تهران). همچنین می‌‌توانید محصولات کالین را به صورت حضوری از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو