نشانه های عشق دروغین و نحوه تشخیص و برخورد با آن

نشانه های عشق دروغین و نحوه تشخیص و برخورد با آن


منبع: آرگا

3

1402/3/28

20:27


همان طور که می دانید روابط همیشه با پایان خوب و خوشی همراه نیستند. ممکن است تصور کنید که عشق زندگی خود را یافته اید و فکر کنید که همه چیز خوب و عالی پیش می رود و حتی ممکن است تصور کنید که قرار است تا ابد خوب باقی بماند. گاهی اوقات واقعا این گونه است و گاهی بر خلاف تصور ما این گونه نخواهد بود. در بسیاری مواقع افرادی که به عنوان شریک زندگی خود انتخاب می کنیم، یکسان باقی نمی مانند. اگرچه عشق واقعی انسان را سرشار از احساس می کند و دلتان می خواهد تا ابد در کنار کسی که عاشقش هستید، زندگی کنید. اما گاهی باید بسیار مراقب باشید؛ چرا که ممکن است دچار عشق دروغین و غیر واقعی شده باشید. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم شما را با نشانه های عشق دروغین بیشتر آشنا کنیم. بنابراین توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

نشانه های عشق دروغین و تشخیص آن از عشق واقعی یکی از مهم ترین دغدغه های این روزهای جوانان است. اما آیا واقعا راهی برای شناخت عشق حقیقی و تشخیص آن از عشق دروغین وجود دارد؟ اگرچه افکار و نیت انسان ها در درونی ترین لایه های ذهن آن ها پوشیده شده است و ممکن است با دیدن رفتار آن ها موفق به درک این مسائل نشویم، با این حال ظاهر تا حدودی می تواند باطن افراد را برملا کند. بنابراین شاید بهترین راه تشخیص عشق واقعی از عشق دروغین، مشاهده رفتار و احساسات طرف مقابل باشد. فردی که واقعا شما را دوست داشته باشد، باید ویژگی هایی داشته باشد که ثابت کند عشق او، یک عشق حقیقی است.

به طور مثال اگر فردی به شما اهمیت بدهد، خودخواه نبوده و خوشحالی شما برایش در اولویت خواهد بود. اما کسی که عاشق حقیقی نباشد، همیشه در حال توجیه رفتار خود است و دلیل هر رفتار خود را موجه نشان می دهد. متأسفانه در حال حاضر به دلیل دلهره هایی که نسبت روابط وجود دارد، به راحتی نمی توان به احساسات شریک زندگی اعتماد کرد. خوشبختانه چند نشانه وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید آیا شریک زندگی شما، واقعا شما را دوست دارد یا این که تنها در اندیشه منافع خود است. در ادامه مطلب مهم ترین علائم و نشانه های عشق دروغین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نگاهی به علائم عشق دروغین

گاهی اوقات می توان علائم عشق دروغین را در رفتار طرف مقابل جستجو کرد. کسی که عاشق واقعی شما باشد، به شما احترام می گذارد، شما برایش کافی هستید. در همه حال از بودن با شما لذت می برد. پیشرفت شما او را خوشحال می کند. همیشه در برابر اشتباهات شما صبور است. مشکلات شما را به خوبی می فهمد و برایتان از خود گذشتگی می کند.

در مقابل فردی که با عشق دروغین خود قصد نزدیک شدن به شما را دارد، کاملا به شما بی توجه است و حرمت شما را نگه نمی دارد. از پیشرفت شما خوشحال نمی شود و دوست دارد شما را به عنوان زیر دست خود در نظر بگیرد. همیشه بهانه ای برای رشد و پیشرفت شما می آورد. یک عاشق دروغین تحمل اشتباه کردن شما را ندارد و همیشه در حال ایراد گرفتن از شما و مقایسه تان با دیگران است. اگرچه این علائم را می توان در رفتار افراد مشاهده کرد، اما بهتر است از یک مشاوره خوب نیز در این زمینه مشورت بگیرید.

شناسایی علائم عشق دروغین

چه عواملی باعث شکل گیری عشق دروغین می شود؟

عوامل شکل گیری عشق دروغین را می توانید از رابطه فرد با خانواده خود در همان سنین بلوغ که مفهوم عشق برای شخص شکل می گیرد، جستجو کنید. در بیشتر موارد افراد برای دریافت چیزهایی که ندارند، وارد روابط دروغین می شوند. گاهی برای فرار از شرایط بدی که در خانه وجود دارد، تن به عشق های غیر حقیقی می دهند. گاهی نیز از سر زیاده خواهی های فردی و رسیدن به موقعیت های بهتر، شهرت، ثروت و شهوت، خواهان برقراری روابطی دروغین هستند.

در مواردی دیده می شود که فرد به خاطر شخصیت ضد اجتماعی که دارد، شما را فریب داده و وارد ارتباط با شما می شود. اما به محض این که شما دچار وابستگی شدید، به رابطه خاتمه می دهد. گاهی اوقات بسیاری از افراد از تنهایی و تنها بودن واهمه دارند؛ به همین خاطر وارد ارتباط می شوند و خود را به دروغ عاشق حقیقی معرفی می کنند.

مهم ترین نشانه های عشق دروغین را بشناسید!

در ادامه به نشانه هایی اشاره خواهیم کرد که به شما ثابت می کند شریک زندگی تان همانند یک گزینه با شما رفتار می کند.

۱. شما اولویت زندگی او نیستید

یکی از مهم ترین نشانه های عشق دروغین این است که فرد به شما هیچ اهمیتی نمی دهد. هرچند ممکن است گاهی به شما اهمیت داده و برای شما وقت بگذارد یا هنگامی که شرایط مناسب است به شما اهمیت دهد، اما در بیشتر مواقع در کنار شما نیست. شما این توقع را ندارید که هر زمان با او تماس می گیرید، فورا کارهایش را رها کند و در کنار شما باشد، اما این که او در مواقع مهم و زمانی که می تواند در کنار شما باشد، بسیار خوشایند و لذت بخش است.

هنگامی که وارد ارتباط با فردی می شوید، ناخودآگاه به یکی از مهم ترین اولویت ها در لیست یکدیگر تبدیل می شوید. این موارد می تواند شرکت در جشن تولد یکدیگر، لذت بردن از یکدیگر در مواقع شادی و بودن در کنار هم در مواقع سختی را شامل شود. اما اگر آن شخص در این قبیل لحظات شما هیچ جایی ندارد، بهتر است در مورد تصمیمات مهم زندگی خود تجدیدنظر کنید.

۲. به شما توجه نمی کند

گذشته از این که شما گزینه شماره یک او در لیست اولویت هایش نیستید، او توجه چندانی هم به شما ندارد. تصور کنید بعد از یک روز کاری مقابل او نشسته اید و در خصوص مشکلات کاری خود با او صحبت می کنید. اما تنها به صفحه موبایلش خیره شده است و به دنبال این است که موضوع صحبت با شما را عوض کند. او به شما توجه لازم را ندارد. می دانید چرا؟ به این خاطر که شما تنها یک گزینه برای او هستید و عشق او کاملا دروغین است. احتمالا او اکنون در شرایطی نیست که بخواهد با شما باشد. شاید دلش می خواهد وقتش را با شخص دیگری سپری کند. هیچ کس نمی داند! توجهی که لایق خود می دانید را از او بخواهید؛ چرا که شما به عنوان شریک زندگی آینده او این حق را دارید.

چطور نشانه های عشق دروغین را بشناسیم؟

۳. به دنبال دیدار با افراد دیگر است

بسیاری از افراد به راحتی با این بهانه که او تنها یک دوست است، سعی می کنند از واقعیت فرار کنند. اما شما عاقل هستید و می دانید که او تنها با یک دوست دیدار نداشته و با او قرار نمی گذارد. البته بدون تردید او به این مسئله اعتراف نمی کند. حتی اگر شما بر این قضیه پافشاری کنید و او را تحت فشار بگذارید. اگر طرف مقابل همیشه وقتش را با این افراد به ظاهر دوست سپری می کند، احتمالا این رابطه برای شما هیچ ثمری نخواهد داشت. بدون تردید دیدار با افراد دیگر و تلاش برای یافتن گزینه های متعدد، جایی در رابطه ندارد و از نشانه های عشق دروغین قلمداد می شود.

۴. تنها زمانی که به شما نیاز دارد، با شما تماس می گیرد

یکی دیگر از نشانه های عشق دروغین این است که فرد مقابل تنها زمانی که به شما نیاز دارد، با شما تماس می گیرد. او حتی برای دیدارهای حضوری تان نیز هیچ تلاشی نمی کند. او به مدت چند روز با شما تماس می گیرد و برای شما پیغام می فرستد و سپس برای چند هفته ناپدید می شود. این روند ادامه پیدا می کند تا زمانی که مجددا به شما مراجعه کند. زمانی که به شما مراجعه می کند نیز همواره به دنبال خواستن چیزی است. اگر این نشانه ها را مشاهده کردید، هرچه سریع تر مسیر زندگی تان را تغییر دهید.

اگر شخصی شما را دوست داشته باشد، از هر راهی برای بودن با شما استفاده می کند و به دنبال اثبات تعهدش نسبت به شما است. اما واقعیت این است که شما نیازی به این ناپدید شدن در زندگی نخواهید داشت.

۵. همیشه و در هر شرایطی به شما دروغ می گوید

به جرأت می توان گفت دروغ یکی از مهم ترین نشانه های عشق دروغین است. دروغگویی بسیار ناپسند است و همه ما از افراد دروغگو بیزار هستیم. دروغگویی باعث پیچیده شدن یک رابطه آرام می شود و اگر یکی از طرفین رابطه دروغ بگوید، بدون تردید آن رابطه سالم نخواهد ماند. نه تنها در خصوص مسائل بسیار مهم، بلکه در مورد مسائل به ظاهر بی اهمیت مانند این که مشغول چه کاری است یا کجا بوده است نیز ممکن است به شما دروغ بگوید. این یک هشدار جدی در مورد همه روابط است. اگرچه گاهی دروغ های مصلحتی قابل چشم پوشی هستند، اما فریبکاری بی جهت و آشکار، جایی در رابطه نداشته و می تواند یک رابطه بالغ را به نابودی بکشاند. بنابراین اگر احساس می کند که باید به شما دروغ بگوید، هوشیار باشید و بدانید که او فرد مناسبی برای شما نیست.

۶. شما را با پایان دادن به رابطه تهدید می کند

تهدیدهای احساسی بسیار ناخوشایند هستند. به ویژه اگر از سوی فردی باشند که شما او را دوست دارید. این افراد می دانند که با قربانی های خود چگونه برخورد کنند. او می داند که شما دوستش دارید و به وجودش اهمیت می دهید. به همین خاطر اگر شما را به عنوان یک گزینه ببیند، از این موضوع سوء استفاده می کند. اگر او در هر شرایطی شما را تهدید می کند که به رابطه خاتمه می دهد تا از این طریق به خواسته هایش برسد، اما در واقع هیچ اقدامی انجام نمی دهد؛ همین می تواند یک پیام هشدار دهنده از عشق دروغین وی باشد. او از شما استفاده کرده و بهتر است پیش از این که بیشتر از این حربه استفاده کند، به این ارتباط خاتمه دهید.

مهم ترین نشانه های عشق دروغین

۷. به سرعت با شما قطع رابطه (قهر) می کند

وقتی شخصی به هر بهانه ای با شما قهر می کند، بسیار آزاردهنده بوده و نشان دهنده این است که برای شما احترام قائل نیست. او برای شما، تفکرات، احساسات و نظرات تان ارزشی قائل نیست. بنابراین چرا باید به آن ها گوش دهد؟ افرادی که دوستان خود را همچون یک گزینه می دانند، زمانی برای اختصاص دادن به آن ها ندارند. اگر این نشانه ها را مشاهده کردید، با او دیدار کنید و در مورد وضعیتی که پیش آمده با او صحبت کنید.

۸. از شما تقاضای پول می کند

درخواست کمک لزوما رویداد بدی در زندگی نیست. اما اگر دوست شما تنها در زمان هایی که شرایط سختی دارد، از شما تقاضای پول می کند، ممکن است تنها به خاطر رفع نیازهای مالی خود با شما در ارتباط باشد. متأسفانه امروزه بسیاری از افراد رابطه خود را مانند یک دستگاه خودپرداز می بینند. ممکن است شما نسبت به این موضوع بی توجه باشید، چرا که ممکن است این درخواست ها به گونه ای باشند که به شکل اثبات علاقه شما جلوه کنند. با این حال این رفتار نیز فریبنده است و بهتر است مراقب آن باشید.

اگر دوست شما تنها برای تأمین نیازهای مالی اش به شما توجه دارد یا در صورت عدم تأمین این قبیل نیازها از سوی شما دلگیر می شود، بدون تردید شما نقش یک گزینه را در زندگی او دارید. به همین خاطر باید این موضوع را به عنوان نشانه ای از یک عشق دروغین در نظر داشته باشید.

۹. هیچ گاه شما را در زندگی خود دخالت نمی دهد

گذشته از این که فرد مقابل به شما دروغ می گوید، احساس خوبی ندارد که شما را به طور کامل وارد زندگی خود کند. در حالی که شما همه چیز را صادقانه با او در میان گذاشته اید. اما هم چنان نمی دانید که کجا زندگی می کند و حتی با خانواده او نیز ملاقاتی نداشته اید. افراد این کار را تنها به این دلیل که شما گزینه ای در زندگی آن ها هستید، انجام می دهند. شما بخشی دائمی در زندگی آن ها نبوده و به راحتی قابل جایگزین شدن هستید. به همین خاطر چرا باید وقت و انرژی خود را صرف شما کنند تا شما را بهتر بشناسند و یا شما آن ها را بیشتر بشناسید؟ از سوی دیگر متوجه آشکار شدن برخی مطالب متناقض در خصوص زندگی او نیز باشید. این می تواند یکی از مهم ترین نشانه های عشق دروغین باشد.

تفاوت عشق حقیقی و عشق دروغین

۱۰. هر زمان که بخواهد، شما را به حال خود رها می کند

برقراری ارتباط یک تلاش دائمی است و نیازمند صرف انرژی و وقت خواهد بود. اگر دوست شما هر زمان که خواست، شما را به حال خود رها کند، می توانید از او در خصوص میزان مشارکت در رابطه سؤال کنید. اگر به طور دقیق نمی دانید که کجا می رود و چه کاری انجام می دهد، احتمال دارد که وقتش را با فرد دیگری سپری کند. این موضوع می تواند آزار دهنده باشد، اما حقیقت همیشه تلخ است. اگر او به شما متعهد باشد، برای شما وقت و انرژی زیادی صرف می کند. اجازه ندهید یک انتخاب در زندگی فرد دیگری باشید و حواس تان باشد که در دام عشق دروغین نیفتید.

راه های تشخیص عشق دروغین

به صورت کلی تشخیص عشق دروغین با علائم و نشانه های گفته شده و هم چنین کمک گرفتن از یک مشاور، تا حدودی امکان پذیر خواهد بود. اگرچه نشانه های عشق دروغین عمومیت نداشته و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. زمانی که شخصی عاشق شما نیست، هیچ گاه در اولویت های اول او جایی ندارید و او ارزشی برای احساس شما قائل نخواهد بود.

یکی از مهم ترین نشانه های عشق دروغین و هوس آلود این است که فرد سعی می کند شما را از سایرین مخفی کرده و رابطه تان را علنی نکند. در حالی که اگر عشق فرد واقعی و حقیقی باشد، همه تلاش خود را می کند تا زودتر رابطه را علنی کرده و به صورت رسمی در آورد.

چگونه با عشق دروغین برخورد کنیم؟

نحوه برخورد با عشق دروغین به هوش هیجانی بالایی نیاز دارد. فقط مراقب باشید که در این شرایط حساس، احساسی عمل نکنید و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. هنگامی که هنوز رابطه شما با فرد مقابل جدی نشده و به عشق دروغین او پی برده اید، بهتر است به آرامی از آن رابطه خارج شوید و با مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی، آسیب هایی که در این ارتباط متحمل شده اید را درمان کنید. مراقب باشید که به هیچ عنوان برای فرار از شکست، رابطه ای که در آن هیچ عشق خالصی وجود ندارد را ادامه ندهید. به خودتان اجازه دهید که احساس غم و خشم داشته باشید. بگذارید زمان سوگواری برای این رابطه دروغین کاملا به پایان برسد. اجازه ندهید این خاطره بد شما را نسبت به تمام روابط بدبین کند. بهتر است برای بهبود وضعیتی که برایتان به وجود آمده است، از یک مشاور خوب کمک بگیرید.

نحوه برخورد با عشق دروغین

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات نشانه های عشق واقعی، ویژگی های افراد عاشق، تعریف عشق و تشخیص عشق و هوس را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو