نکات ایمنی که در کوهنوردی باید رعایت کرد

منبع: فوت و فن

4

1402/3/28

20:34


نکات ایمنی برای کوهنوردی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، شاید در ابتدا ساده به نظر برسند اما بسیاری از کوهنوردان به دلیل عدم دانش یا تحقیق در موقعیت‌های بدی قرار می‌گیرند.

نکات ایمنی که در کوهنوردی باید رعایت کرد

نکات ایمنی برای کوهنوردی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، شاید در ابتدا ساده به نظر برسند اما بسیاری از کوهنوردان به دلیل عدم دانش یا تحقیق در موقعیت‌های بدی قرار می‌گیرند. در حقیقت، آماده‌سازی اولیه می‌تواند پیاده‌روی و کوهنوردی شما را مهیج و شاد نگه دارد و خاطره‌انگیز کند.

در حقیقت، نکات ریزی وجود دارند که می‌توانند باعث شوند سفر شما بسیار ناخوشایند باشد یا حتی به موقعیت‌های ترسناکی نیز تبدیل شود. البته با آماده‌سازی درست نیز می‌توان جلوی تبدیل شدن این موقعیت‌ها به فاجعه را گرفت. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی نکات ایمنی بپردازیم که در کوهنوردی باید رعایت کرد.

احتمال طولانی شدن کوهنوردی را در نظر بگیرید

حتی در کوهنوردی‌های روزانه نیز باید احتمال طولانی شدن یا ختم شدن به شب را در نظر گرفت. در حقیقت، یک کوهنوردی ساده در طول روز می‌تواند به یک سفر شبانه ختم شود که احتمالاً انتظارش را نداشتید. گم شدن یا رگ به رگ شدن مچ پا می‌تواند بازگشت به‌موقع را به تعویق بیندازد و بنابراین، باید برای این موقعیت آمادگی داشته باشید تا در صورت لزوم، شب را در فضای باز بگذرانید.

ترس از گذراندن شب در طبیعت ممکن است برخی را به وحشت بیندازد و سعی کنند حتی در تاریکی در طول مسیر سفر کنند. همین نیز ممکن است به سقوط و هیپوترمی منجر شود، دو عامل اصلی مرگ به هنگام کوهنوردی که احتمال رخ دادن آن‌ها در شب بسیار بیشتر است. پس به هنگام کوهنوردی، حتماً چراغ‌قوه، خوراکی اضافه و لباس بیشتر به همراه داشته باشید.

دیگران را از سفر خود آگاه کنید

حتی اگر با یک دوست یا گروه به پیاده‌روی یا کوهنوردی می‌روید، باز هم بهتر است که دیگران را از سفر خود آگاه کنید تا زمان تقریبی بازگشت شما را بدانند چراکه در صورت دیر کردن شما، بتواند کارهای لازم برای نجات و کمک به شما را انجام بدهد. حتماً یک برنامه سفر تهیه کنید و آن را به یک فرد قابل اعتماد بسپارید که شامل مسیر، زمان و تاریخ احتمالی بازگشت، رنگ و شماره ماشین و همچنین دیگر مشخصات شما باشد.

درباره مسیر کوهنوردی خود تحقیق کنید

قبل از اینکه در یک منطقه ناآشنا اقدام به پیاده‌روی و کوهنوردی کنید، بهتر است که از قبل درباره آن تحقیق کنید و مواردی همچون مسافت، زمین و افزایش ارتفاع را بدانید. باید بدانید که برای رسیدن به جاده یا آب چقدر باید در هر کدام از جهات حرکت کنید. از سوی دیگر، وضعیت جسمی خودتان را متناسب با مسیر مدنظر بررسی کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در مراکز و ایستگاه‌های محیط زیستی نیز می‌توانید اطلاعاتی درباره آب‌وهوا، حیات‌وحش، هشدارهای آتش‌سوزی، بسته شدن مسیرها، گذرگاه‌های رودخانه و غیره به دست بیاورید.

آب و تنقلات اضافی به همراه داشته باشید

به هنگام کوهنوردی و پیاده‌روی، آب بسیار ضروری است اما سنگین است و بنابراین، کوهنوردان تمایل دارند مقدار کمتری را حمل کنند. با این حال، کم آبی یک مشکل رایج در مسیر، به‌خصوص در زمستان یا هوای خشک است. همراه داشتن یک بسته آب اضافی می‌تواند در صورت مشکل یا نیاز به شما بسیار کمک کند. به همراه داشتن دستگاه تصفیه آب کوچک و قابل حمل نیز می‌تواند در مواقع اضطراری جهت تصفیه آب‌های داخل طبیعت به کار بیاید. داشتن تنقلات نیز می‌تواند انرژی شما را تأمین کند.

درگیر حیات‌وحش نشوید

مشاهده حیات‌وحش به هنگام کوهنوردی و پیاده‌روی بسیار جذاب و دلنشین است اما باید این برخوردها با حیوانات را به‌درستی مدیریت کرد. به طور کلی، توصیه می‌شود که حداقل ۱۰۰ یارد از حیوانات وحشی فاصله بگیرید. به هنگام پیاده‌روی نیز سروصدا ایجاد کنید تا حیوانات درنده همچون خرس را از حضور خود آگاه کنید تا حیوان غافلگیر نشود و حمله نکند.

روز خود را زودتر شروع کنید

شروع زود پیاده‌روی و کوهنوردی مزایای زیادی دارد. نور برای عکاسی بهتر است و پرندگان و حیات‌وحش فعالیت بیشتری دارند. از همه مهم‌تر در صورت بروز مشکل، فرصت بیشتری قبل از تاریک شدن هوا برای حل مشکلات خواهید داشت. البته در صورتی که در محل حضور حیوانات درنده همچون خرس پیاده‌روی و کوهنوردی می‌کنید، حتماً آگاه باشید که آن‌ها به هنگام طلوع و غروب فعالیت بیشتری دارند.

برای شرایط آب‌وهوایی بد برنامه‌ریزی کنید

بررسی پیش‌بینی هوا عاقلانه است اما مادر طبیعت می‌تواند به‌سرعت همه چیز را تغییر بدهد. رعد و برق‌های مختصر می‌توانند مسیرها را بسیار لغزنده کنند و در این موقع نیز عبور آسان از رودخانه‌ها خطرناک می‌شود و باد شدید نیز شاخه‌های بزرگ را به زمین می‌زند. اگر در حین پیاده‌روی صدای رعد و برق شنیدید، حتی اگر آسمان هم صاف بود، فوراً به سمت نزدیک‌ترین پناهگاه بروید. اگر پناهگاهی نبود، به سمت زمین کم ارتفاع بروید و از اشیا بلند مانند درختان اجتناب کنید.

خودتان را خشک نگه دارید

ممکن است هیپوترمی فقط یک مشکل زمستانی به نظر برسد اما ابتلا به «هیپوترمی کوهنورد» همان‌طور که شناخته شده است، حتی در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد نیز ممکن است. کوهنوردان باتجربه ضرب‌المثل «پنبه می‌کشد» را می‌دانند. خیش شدن چه در زیر باران و چه با عرق کردن و در حالی که لباس نامناسب پوشیده‌اید، باعث افت سریع گرمای بدن می‌شود و اغلب نیز همراه با خستگی و کم آبی شدید است.

سوت با خود داشته باشید

سوت فضای کمی را اشغال می‌کند و در صورتی که به کمک نیاز داشته باشید، صدای بسیار زیادی تولید می‌کند. سوت را در جایی در دسترس مثلاً در داخل جیب نگه دارید و آن را زیر وسایل داخل کوله نگذارید تا بتوانید در صورت نیاز سریعاً به آن دسترسی داشته باشید.

به هنگام کوهنوردی و پیاده‌روی از هدفون استفاده نکنید

بسیاری از مردم در یک پیاده‌روی یا کوهنوردی طولانی از موسیقی لذت می‌برند اما این کار یکی از مهم‌ترین حواس شما را حذف می‌کند. نه‌تنها آواز پرندگان در طبیعت را نمی‌شنوید بلکه صداهای هشداردهنده داخل طبیعت را نیز از دست خواهید داد، صداهایی همچون خرخر خرس عصبانی، جغجغه مار زنگی یا ترک تیز شاخه در حال سقوط که می‌توان با شنیدن آن‌ها واکنش نشان داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو