فیلم‌هایی که موسیقی متن فراموش نشدنی دارند

فیلم‌هایی که موسیقی متن فراموش نشدنی دارند


منبع: گیمفا

5

1402/3/29

13:32


بخی از فیلم‌های تاریخ سینما از موسیقی متن‌های شگفت‌انگیز و فراموش نشدنی برخوردار هستند که می‌توانند در ذهن مخاطبین خود تا ابد باقی بمانند.

فیلم‌هایی که موسیقی متن فراموش نشدنی دارند

بخی از فیلم‌های تاریخ سینما از موسیقی متن‌های شگفت‌انگیز و فراموش نشدنی برخوردار هستند که می‌توانند در ذهن مخاطبین خود تا ابد باقی بمانند.

فیلم و موسیقی با وجود آن که در ظاهر ۲ مدیوم کاملاً متفاوت و جدا از یکدیگر به نظر می‌رسند اما در اصل مکمل یکدیگر بوده و ترکیب این مقوله‌ها منجر به خلق سکانس‌هایی فراموش نشدنی با موسیقی متن‌های گوش‌نوازی شده که تا ابد در ذهن مخاطبین به ثبت رسیده جوری که شاید در نبود آن موسیقی، سکانس مورد نظر نمی‌توانسته نهایت جذابیت و ماندگاری را از خود بروز دهد.

البته که موسیقی متن‌های ماندگار فیلم‌های محبوب تاریخ سینما هیچ سبک و ژانر به خصوصی نداشته و شاهد آثار جذاب بسیاری بوده‌ایم که برخی موسیقی ارکسترال کلاسیک و برخی دیگر قطعه‌های راک دیوانه‌واری داشته‌اند که هر بار گوش دادن به آن‌ها نه تنها یاد و خاطره فیلم و سکانسی زیبا را در ذهن ما تداعی می‌کند، بلکه می‌تواند بند بند وجود طرفداران دنیای موسیقی را نیز به وجد بیاورد.

به همین منظور نیز وبسایت کولایدر با استناد بر یکی از انجمن‌های بزرگ ردیت (با ۴۱.۱ میلیون نفر عضو) به سراغ پستی رفته که سوال ساده‌ای را مطرح کرده است. “موسیقی متن کدام یک از فیلم‌های تاریخ سینما از ابتدا تا انتها شما را با خود همراه کرده است؟” سوالی که با ۲۳ هزار پاسخ مواجه شده و این وبسایت ۱۰ گزینه برتر آن را لیست کرده و ما ترجمه آن را برای شما به ارمغان آورده‌ایم. لیستی از برخی فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما که مطالعه آن را به شما توصیه می‌نماییم.

موسیقی متن فیلم The Crow (کلاغ) محصول سال ۱۹۹۴

  • موسیقی متن ساخته شده توسط گریم ول

فیلم جنجالی The Crow که در سال ۱۹۹۴ ساخته شد و به یکی از آثار کالت زمانه خود بدل گشت، از موسیقی متن و آهنگ‌هایی جذاب و شنیدنی بهره برده است که به لطف آهنگسازی همچون گریم ول محقق شده است.

این فیلم با هنرنمایی برندون لی فقید، روایت‌گر گیتاریست راکی می‌باشد که به قتل رسیده و به شکلی ماورایی به زنده بازگشته و تبدیل به قهرمانی می‌شود که برای گرفتن انتقام خون خود، وقایعی جذاب و هیجان‌انگیز را رقم می‌زند. آلبوم موسیقی متن فیلم The Crow به حدی مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت که در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا رکوردهای جالب توجهی را بر جای گذاشت تا حدی که بسیاری از بینندگان پس از مشاهده این اثر در سینما، مستقیماً به سراغ تهیه آلبوم موسیقی متن آن رفته بودند.

موسیقی متن فیلم The Last of Mohicans (آخرین موهیکان) محصول سال ۱۹۹۲

  • موسیقی متن ساخته شده توسط رندی ادلمن و ترور جونز

یکی از آثار فراموش نشدنی و بسیار زیبای کارنامه هنری دانیل دی-لوئیس، اثری تاریخی به نام The Last of the Mohicans نام دارد که عملاً کلکسیونی از المان‌های حماسی در کنار یکدیگر می‌باشد.

این فیلم که روایت‌گر جنگ ۷ ساله میان مردم سرخ‌پوست و نیروهای فرانسوی در دهه ۱۷۵۰ میلادی می‌باشد، بر روی قهرمانی تمرکز دارد که این روزها کمتر می‌توان در سینما مشاهده نمود. مسئله‌ای که ماجراجویی قهرمان این فیلم را حماسی جلوه کرده است، موسیقی متن فیلم می‌باشد که از جلوه‌هایی آرام ولی پرشور بهره برده است. به لطف موسیقی متن زیبایی که رندی ادلمن و ترور جونز برای فیلم The Last of the Mohicans تدارک دیده‌اند، نه تنها شاهد حماسه‌ آفرینی ناتانیل با هنرنمایی یکی از بازیگران بزرگ سینما هستیم، بلکه می‌توانیم به تاریخی بسیار دور سفر کرده و خود را در دشت‌های مردمین سرخ‌پوست تصور نماییم.

موسیقی متن فیلم Gladiator (گلادیاتور) محصول سال ۲۰۰۰

  • موسیقی متن ساخته شده توسط هانس زیمر و لیسا جرارد

فیلم Gladiator که از ترکیب برنده ریدلی اسکات، هانس زیمر و راسل کرو بهره می‌برد، به حدی از محبوبیت و شهرت دست یافته که موسیقی متن آن را بارها در مدیوم‌های مختلف شنیده‌ایم که نشان از جاودانگی این اثر دارد.

این فیلم ژنرال سابق ارتش روم را به تصویر می‌کشد که فدای جاه‌طلبی‌های یک دیوانه غیرقابل کنترل شده و برای گرفتن انتقام خون همسر و فرزندش پا به میدان مسابقات گلادیاتورها می‌گذارد تا در نهایت بتواند رستگاری را پیدا کند. این مسیر حماسی از همکاری ۲ هنرمند بزرگ مدیوم موسیقی بهره می‌برد که پس از گذشت ۲۳ سال همچنان شنوندگانش را می‌تواند به طرزی غیرقابل توصیفی به وجد بیاورد. همکاری هانس زیمر و لیسا جرارد که منجر به خلق قطعاتی بسیار حماسی و تاثیرگذار شده است. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که هانس زیمر برای ساخت موسیقی فیلم Gladiator از سبک و سیاق موسیقی‌دانان بزرگی همچون ریچارد واگنر و گوستاو هولست بهره گرفت و این مسئله به طرز عجیبی منجر به ایجاد دعوایی حقوقی بر علیه این آهنگساز بزرگ صنعت سینما و تلویزیون شد!

موسیقی متن انیمیشن The Prince of Egypt (شاهزاده مصر) محصول سال ۱۹۹۸

  • موسیقی متن ساخته شده توسط هانس زیمر

انیمیشن‌های بسیاری در طی دهه‌های گذشته ساخته و پخش شده‌اند که با واکنش مثبت مخاطبین مواجه گشته‌اند اما انیمیشن The Prince of Egypt فراتر از هر اثر دیگری در مدیوم خود، یک رویداد فرهنگی جاودانه به شمار می‌رود که عملاً بخشی از خاطرات کودکی بسیاری از ما را تشکیل داده است.

در این انیمیشن به شکلی موزیکال و بسیار زیبا شاهد زندگی پر فراز و نشیب موسی، یکی از پیامبران بزرگ تاریخ هستیم که از زمان تولد تا رویارویی او بر علیه برادرش را طی مجموعه‌ای از سکانس‌های ناب و به یاد ماندنی با موسیقی و آهنگ‌های خاطره‌انگیز به تویر کشیده شده است. در کنار جادوی همیشگی هانس زیمر که این‌بار رنگ و بوی تاریخ کشور مصر را به خود گرفته، شاهد ملودی و خوانندگی تاثیرگذاری نیز از سوی عوامل این پروژه بودیم که منجر به خلق قطعاتی گوش‌نواز و تاثیرگذار شده است. مشهورترین قطعه انیمیشن The Prince of Egypt که به یکی از موسیقی‌های مشهور تاریخ سینما بدل گشته است، “Deliver Us” نام دارد که هر شنونده‌ای را به وجد خواهد آورد.

موسیقی متن فیلم The Blues Brothers (برادران بلوز) محصول سال ۱۹۸۰

  • موسیقی متن ساخته شده توسط المر برنستاین و آیرا نیوبورن

مجموعه پخش زنده شنبه شب میزبان حضور شخصیت‌هایی به نام برادران بلوز بود که محبوبیت آن‌ها منجر به تولید فیلم اختصاصی آن‌ها تحت عنوان The Blues Brothers شد که با موسیقی جذابش به یکی از آثار دوست‌داشتنی دهه ۱۹۸۰ میلادی بدل گشته است.

این فیلم حول محور ۲ برادر به نام‌های جیک و الوود جریان دارد که تصور می‌کنند ماموریتی از جانب خدا به آن‌ها محول شده تا یتیم‌ خانه‌ای که دوران کودکی‌شان را در آن سپری کرده‌اند، از ورشکستگی مالی نجات داده و آن مکان را برای باقی کودکان یتیم همچنان حفظ نمایند. کلیت فیلم The Blues Brothers از ایده ساده ولی پرطرفدار در برنامه تلویزیونی شکل گرفت و به طرز ناباورانه‌ای نه تنها به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد، بلکه موسیقی متن کلاسیک آمریکایی آن نیز با واکنش‌های به شدت مثبتی از سوی مخاطبین مواجه گشت و رکوردهای جالب توجهی را در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بر جای گذاشت.

سه گانه The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) محصول سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۳

  • موسیقی متن ساخته شده توسط هاوارد شور

سه گانه حماسی و فانتزی The Lord of the Rings به کارگردانی استثنایی پیتر جکسون که شامل فیلم‌های یاران حلقه، ۲ برج و بازگشت پادشاه می‌شود، نه تنها یکی از بزرگترین و آخرین حماسه‌های سینمای هالیوود لقب گرفته است، بلکه از موسیقی متنی بهره می‌برد که می‌تواند مفهوم “فانتزی” را در نزد مخاطب تعریف نماید.

این سه گانه که مسیر رویارویی خیر و شر را به شکلی حماسی و نمادین به تصویر کشیده است، از افراد بسیاری برای ساخت موسیقی بهره گرفته که تمامی آن‌ها تحت رهبری یک موسیقیدان تابغه به نام هاوارد شور، برخی از گوش‌نوازترین موسیقی‌های تاریخ سینما را به ارمغان آورده‌اند. این آهنگسار برجسته سینما و تلویزیون به حدی خود را وقف ساخت دنیای فانتزی جی. آر. آر. تالکین کرد که برای سه گانه The Lord of the Rings در مجموع بیش از ۱۰۰ لایت‌موتیف یا نغمه معرف تولید کرد تا بتواند برای هر شخصیت، مکان و واقعه این فرنچایز، موسیقی مختص به خود را در نزد مخاطب به ارمغان بیاورد. بی‌دلیل نیست که با گذشت ۲ دهه کمپانی بزرگی همچون آمازون برای ساخت سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power (ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت) باز هم به سراغ این نابغه موسیقی رفت تا بتواند از جادوی گوش‌نواز وی بهره بگیرد.

موسیقی متن فیلم Interstellar (در میان ستارگان) محصول سال ۲۰۱۴

  • موسیقی متن ساخته شده توسط هانس زیمر

اپرای فضایی کریستوفر نولان با بهره‌گیری از ایده سفر در زمان که تحت عنوان Interstellar نام دارد، باز هم از جادوی موسیقی هانس زیمر بهره می‌برد. با این تفاوت که این بار این آهنگساز بی‌رقیب گویی برای تولید موسیقی این فیلم وارد دنیایی ماورایی شده که فاصله بسیاری با محدوده درک ما دارد.

این فیلم جذاب و تماشایی در آینده‌ای نه چندان دور جریان دارد. جایی که دیگر سیاره زمین نمی‌تواند پاسخگوی حضور انسان‌ها باشد و گروهی از فضانوردان وظیفه پیدا می‌کنند تا به دنبال خانه جدیدی برای میلیارد انسانی باشند که به زودی باید با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم کنند. هانس زیمر افسانه‌ای برای نخستین‌بار در طول کارنامه هنری خود برای ساخت موسیقی متن فیلم Interstellar از المان‌های سنگین و جدیدی بهره گرفت که به لطف سازهایی همچون ارگ بادی محقق شده است. به گفته بسیاری از بینندگانی که محو حماسه Interstellar شده بودند، بیشتر از آن که این پروژه را اثری از کریستوفر نولان بدانند، آن را اثری حماسی متعلق به هانس زیمر خطاب می‌کنند که بدون حضور او قطعاً شاهد چنین موفقیتی برای این پروژه نمی‌بودیم. در جادوی گوش‌نواز هانس زیمر ۶۵ ساله همین بس که ۳ پروژه کاملاً متفاوت از او را در این مقاله مشاهده کرده‌ایم.

موسیقی متن انیمیشن Tarzan (تارزان) محصول سال ۱۹۹۹

  • موسیقی متن ساخته شده توسط مارک مانسینا

پیش از آن که کمپانی دیزنی غرق در حواشی و موضوعات بی‌خود و بی‌اهمیتی شود که هیچ ارزشی برای مخاطب نداشته باشد، شاهد آثاری همچون Tarzan از سوی آن‌ها بودیم که در زمانه خود می‌توانست مفهوم دنیای انیمیشن را برای هر مخاطبی دگرگون نماید.

این انیمیشن که حول محور کودکی به نام تارزان جریان دارد که در بین گوریل‌ها بزرگ شده و با فرهنگ و زندگی آن‌ها خو گرفته، میزبان خلق برخی از آهنگ‌های نمادین مدیوم انیمیشن می‌باشد که هر بیننده‌ای را با هر سن و سالی به وجد آورده است. از موسیقی متن خلق شده توسط مارک مانسینا گرفته تا آهنگ‌های پرشور و خوانندگی صداپیشگانش، این پروژه به حدی مورد استقبال مخاطبین عاشق موسیقی قرار گرفت که قطعه‌ای همچون You’ll Be in My Heart در جشنواره اسکار آن سال برنده جایزه بهترین موسیقی شد و آلبوم این انیمیشن نیز در آن دوران حسابی سر و صدا به پا کرده بود. عجیب است که کمپانی دیزنی از چنین جایگاه و ارزشی در دهه ۹۰ به وضعیت فعلی دچار شده که برای تبلیغ پروژه‌هایش، دست به دامن موضوعاتی بی‌ارزش و کلیشه‌ای می‌شود.

موسیقی متن فیلم Tron: Legacy (ترون: میراث) محصول سال ۲۰۱۰

  • موسیقی متن ساخته شده توسط گروه دفت پانک

اساساً باید گفت که در کمال تعجب دنیای ترون آن‌طور که می‌بایست مورد توجه سینماگران قرار نگرفته و این مسئله درباره فیلم دوم این مجموعه به نام Tron: Legacy به بی‌مهری تاسف‌باری منجر شده است.

این فیلم که در دنیایی فانتزی و منحصر به فرد جریان دارد، روایت‌گر عشق میان پدر و فرزندی می‌باشد که برای در امان نگه داشتن یکدیگر حتی حاضر به فدا کردن جانشان نیز هستند. دنیایی که علی‌رغم تمام بی‌مهری و انتقادات هنوز هم جذابیت داشته و این مسئله به لطف موسیقی متن الکترونیک و حماسی‌ای می‌باشد که گروه دفت پانک برای آن تدارک دیده است. فیلم Tron: Legacy منجر به شهرت جهانی این گروه نابغه شد و آلبوم این پروژه نیز با فروش سرسام‌آوری در سراسر جهان مواجه گشت. قطعات ساخته شده برای این فیلم به حدی جادویی و گوش‌نواز است که در هنگام تجربه آن گویی به معنای واقعی کلمه وارد دنیای خیالی و جذاب ترون شده‌اید.

موسیقی متن فیلم O Brother, Where Art Thou (ای برادر، کجایی) محصول سال ۲۰۰۰

  • موسیقی متن شاخته شده توسط تی بون برنت

برادران کوئن در برداشتی کمدی و طنزآمیز از حماسه اودیسه اثر هومر با فیلم O Brother, Where Art Thou اتفاقات دیوانه‌وار و جذابی را رقم زده‌اند که با گذشت ۲۳ سال تماشای آن همچنان می‌تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد.

این فیلم روایت‌گر فرار از زندان ۳ دوست به نام‌های مک، پیت و دلمار می‌باشد که تنها ۴ روز فرصت دارند تا به مکانی مخفی برسند که مبلغ هنگفت ۱.۲ میلیون دلار در آن جا پنهان شده است. تی بون برنت برای آن که بتواند حال و هوای طنز فیلم O Brother, Where Art Thou را با ماجراجویی‌های شخصیت‌هایش در هم آمیزد، از موسیقی‌هایی همچون کانتری، گاسپل و بلوز بهره گرفت که منجر به خلق آلبومی بسیار شنیدنی و جذاب شده است که در سال ۲۰۰۰ با فروش سرسام‌آوری در کشور ایالات متحده آمریکا مواجه شده بود. موسیقی ساخته شده توسط این آهنگساز مشهور آمریکایی تا حدی پیش رفت که عملاً دلیل محبوبیت O Brother, Where Art Thou نه داستان و شخصیت‌هایش، نه حضور نام پرطرفداری همچون جرج کلونی و نه حضور برادران کوئن در پشت صحنه، بلکه قطعاتی بود که توسط نامی همچون تی بون برنت به ارمغان آورده شده بود.


آیا موفق به گوش دادن موسیقی متن فیلم‌های نام برده شده در این مقاله شده‌اید؟ به نظر شما آهنگسازان نسل جوان می‌توانند به شهرت و محبوبیت نام‌های بزرگی همچون هاوارد شور و هانس زیمر دست پیدا کنند تا بلکه شاهد آثاری ماندگار از سوی آن‌ها باشیم؟ آیا آثار دیگری را نیز سراغ دارید که در ترکیب با موسیقی متن گوش‌نواز، خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی جلوه کرده باشند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو