۱۰ مرگ عجیب در فیلم و انیمیشن‌های سینما

۱۰ مرگ عجیب در فیلم و انیمیشن‌های سینما


منبع: گیمفا

4

1402/8/1

12:02


فیلم و انیمیشن‌های مدیوم سینما گاهاً در مقاطعی از داستان مرگ‌های مهمی را به شکلی عجیب و شاید احمقانه به تصویر کشیده که در مقاله امروز ۱۰ مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱۰ مرگ عجیب در فیلم و انیمیشن‌های سینما

فیلم و انیمیشن‌های مدیوم سینما گاهاً در مقاطعی از داستان مرگ‌های مهمی را به شکلی عجیب و شاید احمقانه به تصویر کشیده که در مقاله امروز ۱۰ مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سکانس به تصویر کشیدن مرگ قهرمان و یا ویلن داستان به عنوان یکی از نکات برجسته فیلم و انیمیشن‌های سینما محسوب می‌شود که می‌بایست تاثیر به سزایی بر مخاطب داشته و در عین ماندگاری، با روایت داستان هم‌سو باشد. این مسئله درباره شخصیت‌های نمادین فرنچایزهای مشهور نیز بیش از پیش اهمیت داشته و در صوت کوچکترین خطایی نه تنها کلیت داستان را دگرگون می‌کند، بلکه حتی خشم بینندگانش را نیز در پی خواهد داشت. مسئله‌ای که در این مقاله مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

با این حال شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که در طی تاریخ چندین و چند ساله سینما شاهد به تصویر کشیدن مرگ‌هایی بوده‌ایم که به خودی خودی بسیار عجیب جلوه کرده تا حدی که فراموش کردن آن‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود. مرگ‌هایی که عموماً با سکانس‌هایی غیرقابل پیش‌بینی، شوکه‌کننده و یا حتی وحشتناک همراه بوده و مخاطب را بر سر جای خود میخکوب کرده است.

به همین سبب نیز در مقاله امروز به مرور ۱۰ مرگ عجیب و شاید فراموش نشدنی در فیلم و انیمیشن‌هایی از مدیوم سینما رفتیم که هر یک در زمان خود با جنجال و سر و صدای زیادی همراه بوده است.

مرگ بیگ ددی در فیلم **Kick-A (کیک اس)

مجموعه فیلم‌های ۲ قسمتی **Kick-A را به سبب خشونت افسارگسخیته و روایتی حقیقی از دنیای ما می‌توان به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار ژانر ابرقهرمانی خطاب کرد که خوشبختانه متیو وان خبر از ریبوت و بازگشت آن به سینما داده است.

در فیلم نخست **Kick-A شاهد حضور قهرمانی خیابانی به نام بیگ ددی با هنرنمایی جذاب نیکلاس کیج بودیم. پدری دلسوز و تسلیم‌ناپذیر که همراه با دختر کوچک خود تیمی ۲ نفره را تشکیل داده تا بر علیه جرم و جنایت به مبارزه بپردازند. با این حال به شکلی غیرمنتظره شاهد بودیم که بیگ ددی توسط اعضای مافیا دستگیر شده و تحت شکنجه‌های سنگین قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در ادامه مرگ وی را بسیار عجیب جلوه داده در این است که او در مقابل بینندگان تلویزیون به شکلی بی‌رحمانه و تلخ زنده زنده آتش زده شد تا در نهایت در برابر دیدگان دخترش جان داده و مرگی دردناک را رقم بزند.

مرگ رابر در انیمیشن Quest for Camelot (جست و جو برای کملوت)

شاید که مخاطب اصلی انیمیشن‌ها را کودکان تشکیل داده باشند ولی این مسئله دلیل نمی‌شود که شاهد مرگ‌های تلخ و شوکه‌کننده نبوده باشیم.

در انیمیشن Quest For Camelot با آنتاگونیستی به نام لرد رابر با صداپیشگی گری اولدمن آشنا می‌شویم. کسی که درصدد پیدا کردن شمشیر افسانه‌ای اکس‌کالیبور برای تحقق خواسته‌های شرورانه خود بر علیه قهرمانان داستان بود. امری که در پایان داستان به آن دست یافت و آن را با دست خود پیوند زد. با این حال برخلاف داستان‌های نقل شده از این شمشیر افسانه‌ای و در حالی که هیچکس انتظار آن را نداشت، اکس‌کالیبور به هیچ عنوان در دستان افراد نالایق دوامی نخواهد یافت و به همین سبب نیز لرد رابر به طرز تلخی سوزانده شد و از هستی ساقط شد.

مرگ جاج دووم در فیلم Who Framed Roger Rabbit (چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت)

فیلم Who Framed Roger Rabbit اثری فانتزی و کمدی به کارگردانی رابرت زمیکس و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ بود که در سال ۱۹۸۸ به سبب روایت داستانی منحصر به فرد، توجه مخاطبین را به خود جلب کرده بود.

در این فیلم با آنتاگونیستی به نام جاج دووم آشنا می‌شویم. موجودی که از توانایی‌های عجیب و غریب و منحصر به فردی برخوردار بود و می‌توانست در کسری از آن ثانیه دشمنان خود را با پرتوی انرژی به پودر تبدیل نماید که در اثری فانتزی‌محور، سکانس‌های وحشتناکی را پدید آورده بود. ویلن فیلم Who Framed Roger Rabbit علی‌رغم برخورداری از چنین توانایی‌هایی اما پیش‌بینی آن را نکرده بود که در صورت استفاده مکرر از چنین پرتویی، خود نیز می‌تواند تحت خطر قرار گیرد و به همین سبب نیز در مقطعی از داستان به حدی دچار جنون و دیوانگی شد که به طرز انزجار آمیزی با صداهای گوش خراش و سکانسی دلهره‌آور با مرگ روبرو شد.

مرگ رورشارک در فیلم Watchmen (نگهبانان)

کمیک‌های Watchmen اثر آلن مور و دیوید گیبونز را می‌توان به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار دنیای کمیک خطاب کرد که اساساً معنا و مفهومی فلسفی داشته و زمین تا آسمان با آثار دیگر دی‌سی تفاوت دارد.

چنین مفهومی سبب شده تا ساخت اقتباسی از آن به امری بسیار دشوار تبدیل شود که در سال ۲۰۰۹ زک اسنایدر ریسک این امر را به جان خرید و فیلم Watchmen را بر پرده سینما به اکران درآورد. اثری که ارزش و اهمیت آن در سال‌های بعد کشف شد و امروزه به نوعی یک فیلم کالت محسوب می‌شود. فیلمی که از واقعه‌ای بسیار دردناک و تلخ بهره برده و به شخصیت والر کوکس/رورشارک با هنرنمایی جکی ارل هیلی مربوط می‌شود. مردی که پس از تجربه سلسله‌ای از وقایع وحشتناک درصدد فاش کردن آن‌ها برای مردم بود و دکتر منهتن علاقه چندانی به این امر نداشت و رورشارک را بابت پیامدهای آن اخطار داد. با این حال او زیر بار نرفت و در نهایت به طرز دیوانه‌واری توسط دکتر منهتن از درون فرو پاشید و مخاطبین را در بهت و حیرت فرو برد.

مرگ شوالیه سیاه در فیلم Monty Python and the Holy Grail (مانتی پایتون و جام مقدس)

باز هم به سراغ اثری مرتبط با افسانه شاه آرتور و مرگی عجیب و شوکه‌کننده رفته‌ایم که این‌بار در فیلم Monty Python & The Holy Grail به وقوع پیوسته است.

البته که این یکی نسبت به انیمیشن Quest For Camelot بسیار دیوانه‌وارتر عمل کرده و به هیچ عنوان برای مخاطب کم سن و سال مناسب نمی‌باشد. شوالیه سیاه و آرتور پندراگون همیشه جزو دشمنان قسم خورده یکدیگر بوده و این مسئله در فیلم Monty Python & The Holy Grail به اوج خود می‌رسد؛ جایی که نبردی خونین و دیوانه‌وار بین آن‌ها در گرفته و آرتور موفق می‌شود تا هر دو دست و یکی از پاهای شوالیه سیاه را قطع نماید. با این حال شوالیه سیاه تسلیم نشده و تنها با یک پا بر علیه شاه کملوت به پا می‌خیزد که در نهایت تنهای عضو باقی مانده خود را نیز از دست داده و به شکلی دردناک و وحشتناک به عنوان یک تکه گوشت باقی مانده بر روی زمین می‌افتد تا از شدت خونریزی مرگ به سراغش بیاید.

مرگ گالوم در فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه)

۳ گانه حماسی و تکرار نشدنی پیتر جکسون از دنیای خلق شده توسط جی. آر. آر. تالکین از مفاهیم نمادین بسیاری برخوردار است که نگاه تیزبین مخاطبینش را جلب می‌نماید.

شخصیت گالوم یکی از این دست مسائل نمادین ۳ گانه ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شود. هابیتی که علاقه‌اش به حلقه یگانه او را به جنون دچار کرد تا حدی که تبدیل به موجودی تحت عنوان گالوم شد که برای دست‌یابی مجدد به این حلقه حاضر به انجام هرکار غیرقابل پیش‌بینی می‌شد. در نبرد پایانی فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King شاهد رویارویی فرودو بگینز و گالوم برای دستیابی به حلقه بودیم که درگیری دیوانه‌واری بین آن‌ها در گرفت و به قطع انگشت فرودو منجر شد تا در نهایت گالوم با خوشحالی بالاخره صاحب حلقه شود. البته که تصاحب این حلقه با سقوط او به درون مواد مذاب همراه شد و در حالی که به شکلی زجرآور در حال ذوب شدن بود اما همچنان وسواس و عشق خود به حلقه را فراموش نکرد و تا جای ممکن سعی داشت از سقوط آن به درون مذاب خودداری نماید. سکانسی نمادین از مفهوم شیفتگی و طمع که که بینندگانش را شوکه نمود.

مرگ والتر داناوان در فیلم Indiana Jones and the Last Crusade (ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی)

مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز عموماً از ویلن‌هایی بهره می‌برد که هر یک وقایعی جذاب و هیجان‌انگیز را به ارمغان آورده و سپس به شکلی دردناک از داستان حذف می‌شوند.

در فیلم به یاد ماندنی Indiana Jones & The Last Crusade شاهد شخصیت آنتاگونیستی به نام والتر داناوان هستیم که به امید برخورداری از زندگی جاودان به دنبال جامی مقدس بوده و در نهایت نیز آن را پیدا می‌کند. با این حال برخلاف پیش‌بینی‌هایش، این جام مقدس آن چیزی نبود که تصور می‌کرد و با نوشیدن از آن نه تنها جاودان نشد، بلکه به طرز عجیبی به سرعت پیر و پیرتر شد تا در نهایت تنها یک اسکلت خشک شده از وی باقی ماند که با تلنگری کوچک تمام بدن وی فرو پاشید و پودر شد. مسئله‌ای که اگرچه تا حدودی کلیشه‌ای ظاهر شد اما سکانس به تصویر کشیده شده در Indiana Jones & The Last Crusade حول محور مرگ وی با توجه به کلیت فرنچایز ایندیانا جونز می‌توانست برای مخاطبینش غیرمنتظره جلوه کرده باشد.

مرگ رورک در انیمیشن Atlantis: The Lost Empire (آتلانیتس: امپراتوری گم‌شده)

عنوان Atlantis: The Lost Empire جزو آن دسته از انیمیشن‌ها محسوب می‌شود که اگرچه چیز جدیدی برای ارائه نداشت اما اثری دوست داشتنی بود که تا همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

در این انیمیشن با رورک آشنا می‌شویم. کسی که به میلو و مردم آتلانتیس با ربودن شاهزاده کیدا خیانت کرده و برای تحقق خواسته‌های خود هیچ حد و مرزی را نمی‌شناخت. با این حال حرص و طمع کار دست او داد و از جادوهای ممنوعه‌ای استفاده کرد که اگرچه در ابتدا رورک را صاحب قدرت می‌نمود اما در نهایت با مرگی فجیع مواجه شد و خدمه در دام افتاده توسط وی موفق شدند تا بالاخره از شر او و شرارت‌هایش خلاص شده و نجات پیدا نمایند.

مرگ فیلیپ در فیلم A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (کابوس در خیابان الم ۳: جنگجویان رؤیا)

به لطف فردی کروگر در مجموعه فیلم‌های کابوس در خیابان الم با مرگ و میرهای دردناک و خونباری طرف بوده‌ایم که در فیلم سوم این مسئله در قبال یکی از شخصیت‌های داستان به اوج خود رسیده است.

در A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors با شخصیتی به نام فیلیپ آشنا می‌شویم که شاید بدترین قربانی فردی کروگر در تاریخ کشتار وی لقب بگیرد. جوانی که در هنگام خواب او را ملاقات کرده و تاندون و رشته‌های عصبی‌اش قطع شده و در حالی که عملاً هیچ کنترلی از خود ندارد، توسط این موجود اهریمنی از طریق لبه یک ساختمان بدن وی به معرض نمایش گذاشته می‌شود. دوستان فیلیپ در حالی که شاهد مرگ دیوانه‌وارش هستند اما هیچ کاری از دستشان برنیامده و تنها با بدن خونین و پاره شده وی مواجه می‌شوند تا نوبت به هدف بعدی فردی کروگر برسد.

مرگ لوک اسکای‌واکر در فیلم Star Wars: The Last Jedi (جنگ ستارگان: آخرین جدای)

اگر که دارث ویدر را نادیده بگیریم، لوک اسکای‌واکر به عنوان نماد فرنچایز جنگ ستارگان شناخته می‌شود که به شکلی استادانه توسط مارک همیل هنرنمایی شده است.

در حالی که ۳ گانه اخیر این فرنچایز حاوی داستان و وقایعی ناامید کننده و احمقانه می‌باشد اما فیلم Star Wars: The Last Jedi اتفاقی شوکه‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی را رقم زد که سیل خشم و انتقاد شدید طرفداران را روانه دیزنی و شخص ریان جانسون به عنوان کارگردان نمود. در حالی که بینندگان به هیچ عنوان انتظار نداشتند، سر و کله لوک اسکای‌واکر در حمله کایلو رن و افرادش به پناهگاه شورشیان پیدا شد تا عملاً برای آن‌ها زمان بخرد؛ به همین سبب نیز نبردی را با کایلو رن شروع کرد که در نهایت مشخص شد او تنها یک شبح از خود واقعی‌اش در جزیره‌ای بسیار دور افتاده بوده و سپس به مانند یودا و اوبی‌وان کنوبی مرگی را رقم زد که در عین عجیب بودن، بسیار احمقانه و عجله‌ای بود زیرا اساساً او نیازی به چنین مرگی در آن مقطع از داستان نداشت. مرگ نماد فرنچایز جنگ ستارگان در Star Wars: The Last Jedi آن چیزی نبود که طرفداران حتی بتوانند تصورش را نمایند؛ با این حال عیب و ایرادات این ۳ گانه به حدی فاجعه‌آمیز و احمقانه است که دیگر طرفداران امیدی به پروژه‌های سینمایی برای برخورداری از منطق روایی نخواهند داشت.


مرگ دیگری را در فیلم و انیمیشن‌ها سراغ دارید که عجیب و یا شوکه‌کننده جلوه کرده باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو