فشار خون بالا چند است

آیا فشار خون 14 خطرناک است آیا فشار خون ۱۷ خطرناک است آیا فشار خون ۲۰ خطرناک است آیا فشار خون 16 خطرناک است آیا فشار خون 15 خطرناک است آیا فشار خون 13 خطرناک است

سن و سال که بالا می‌رود، فشار خون بالا به یکی از تهدیدات سلامتی برای بسیاری از ما تبدیل می‌شود. فشار خون بالا چیست؟ خب، این به میزان فشاری بستگی دارد که خون، در حین برخورد با دیواره‌های سرخرگ‌ها، ایجاد می‌کند. این سرخرگ‌ها، رگ‌های ما هستند که خون را از قلب به تمامی ارگان‌های بدنمان می‌رسانند. میزان فشار خون ما، معمولاً با دو عدد در دستگاه فشار خون نمایش داده می‌شود. فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) نمایانگر فشار وارده به دیواره‌های سرخرگ‌ها در هنگام انقباض و آزاد شدن عضلات قلب است.

اعداد فشار خون بالا و نرمال

محدوده‌ی فشار خون؛ آیا شما در این بازه هستید؟

حالا فشار خون طبیعی چقدر است؟ در شرایط طبیعی، فشار خون باید کمتر از ۱۲۰/۸۰ باشد. اگر فشار خون شما بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۳۹/۸۹ باشد، شما مبتلا به فشار خون بالا هستید و اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ و بالاتر باشد، این نشان‌دهنده ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.

گرفتن فشار خون با دستگاه

برای گرفتن فشار خون با دستگاه، باید ابتدا از بیمار خواست تا آرام باشد و هیچ استرسی نداشته باشد. سپس آستین‌های بیمار باید تا جای ممکن بالا برود. بازوی بیمار باید به سمت قلب او هدایت شود و دست بیمار باید بر روی میزی قرار گیرد که کف دست وی به سمت بالا باشد. بعد از اینکه این مراحل انجام شده باشد، می‌توانید عملیات گرفتن فشار خون با دستگاه را شروع کنید.

آماده شدن برای آزمایش فشار خون

دوستانی که این آزمایش را انجام نداده‌اند باید بدانند که این آزمایش هیچ‌گونه دردی ندارد و می‌تواند در مطب پزشک یا کلینیک انجام شود. برای آماده‌سازی برای این آزمایش، لازم است تا قبل از آزمایش تا ۳۰ دقیقه ورزش نکنید، قهوه ننوشید و سیگار نکشید. قبل از آزمایش به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و حداقل ۵ دقیقه قبل از آزمایش بر روی صندلی بنشینید و ریلکس کنید. بازوی خود را برای کاف باز کنید و بازوی خود را روی میز قرار دهید. اگر برای بار اول است که فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کنند، ممکن است نیاز باشد از هر دو بازو فشار خون گرفته شود.

فشار خون ۱۴ تا ۱۵: زمینه‌ای برای نگرانی؟

فرض کنید که شما در یکی از این لحظات استرس‌زا هستید و فشار خونتون ۱۴ تا ۱۵ شده. به نظرتون واقعا باید نگران باشید؟ خوب، خبر خوب اینجاست که اگر فشار خونتون در این حدود باشه، نیازی به اقدامات اورژانسی نیست. البته این یعنی نباید این موضوع رو کاملا کنار بگذارید. فشار خون بالا باید کنترل شود، ولی به این معنی نیست که حتما باید سریع در برابر آن اقدام کنید.

فشار خون ۱۸ تا ۲۰: زنگ خطر اورژانس!

اما اگر میزان فشار خون شما به حدود ۱۸ تا ۲۰ برسد، دیگه وقت آن است که با جدیت به این موضوع نگاه کنید. بله، در این حد فشار خون، اوضاع جدی و خطرناک می‌شود و نیاز به اقدامات اورژانسی وجود دارد. پس در این حالت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید یا اگر شرایط لازم را ندارید، خدمات اورژانسی را مطلع کنید.