فشار خون نرمال

فشار خون نرمال چند است جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف فشار خون نرمال با دستگاه دیجیتال فشار خون نرمال برای آقایان فشار خون نرمال برای خانمها فشار خون طبیعی فشار خون نرمال افراد بالای 50 سال فشار خون نرمال در سالمندان فشار خون نرمال در بارداری فشار خون نرمال در سنین مختلف

سیستم عروقی بدن ما از فشار خون برای حفظ سلامتی عمومی بهره می‌برد. فشار خون نرمال یا طبیعی برای یک انسان بزرگسال سالم عموما حدود ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است، که به عنوان یک واحد اندازه‌گیری برای فشار خون کاربرد دارد. ولی این مقدار ممکن است بسته به شرایط متغیر مثل فعالیت‌های روزمره، دمای هوا و سایر عوامل تغییر کند.

مفهوم فشار خون نرمال

فشار خون: چگونه کار می‌کند؟

فشار خون، نیرویی است که قلب برای حرکت دادن خون به سمت بقیه اعضای بدن استفاده می‌کند. این نیرو، دیواره‌های شریان‌ها را فشار می‌دهد. فشار خون با واحد میلی‌متر جیوه (mm Hg) سنجیده می‌شود و معمولا به‌صورت دو عدد نمایش داده می‌شود.

فشار خون طبیعی چقدر است؟

مقدار فشار خون طبیعی ممکن است بسته به عوامل متفاوتی مثل سن، شرایط جسمی و موارد دیگر تغییر کند. اما انجمن فشار خون آمریکا فشار خون طبیعی را کمتر از ۱۲۰/۸۰ در نظر می‌گیرد. همچنین برای تشخیص فشار خون نرمال، باید سن، جنسیت و چندین فاکتور مهم دیگر را در نظر گرفت.

فشار خون نرمال در مردان براساس سن

میزان فشار خون طبیعی در آقایان ممکن است براساس سن تغییر کند. در مردانی که سن آنها بین ۱۸ تا ۳۹ سال است، فشار خون طبیعی ۱۱۹/۷۰ mm Hg است. در مردان سن ۴۰ تا ۵۹ سال، فشار خون طبیعی ۱۲۴/۷۷ mm Hg و در مردان ۶۰ سال به بالا، فشار خون طبیعی ۱۳۳/۶۹ mm Hg در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون نرمال در زنان

در نگاه اول، فشار خون نرمال در زنان مانند آقایان بر اساس سن تعیین می‌شود. اما بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که شرایط جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای نیز نقش مهمی در تعیین این مقدار دارند. بارداری، یائسگی و اضافه وزن، مثال‌هایی از عواملی هستند که می‌توانند میزان فشار خون طبیعی در زنان را تغییر دهند. برای زنانی که سن آنها کمتر از ۴۰ سال است، فشار خون طبیعی ۱۱۰/۶۸ میلی‌متر جیوه (mm Hg) است. زنانی که سن آنها بین ۴۰ تا ۶۰ سال است یا وارد دوران یائسگی شده‌اند، فشار خون نرمال آن‌ها ۱۲۲/۷۴ میلی‌متر جیوه است. در نهایت، برای زنانی که سن آنها بالای ۶۰ سال است، فشار خون ۱۳۳/۶۹ میلی‌متر جیوه را می‌توان طبیعی در نظر گرفت.

فشار خون در کودکان

برای کودکان، فشار خون طبیعی بر اساس سن تشخیص داده می‌شود. در زمان نوزادی، فشار خون سیستولیک باید بین ۹۰ تا ۱۰۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۵۰ تا ۶۰ باشد. با افزایش سن، فشار خون طبیعی نیز تغییر می‌کند. برای کودکانی که در سن رفتن به مدرسه هستند، فشار خون سیستولیک باید بین ۹۷ تا ۱۱۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۵۶ تا ۷۱ میلی‌متر جیوه باشد.

فشار خون در نوجوانان و جوانان

از سن ۱۳ سالگی به بعد، فشار خون طبیعی برای هر دو جنس یکسان است. برای نوجوانان و بزرگسالان در بازه سنی ۱۳ تا ۱۷ سال، فشار خون سیستولیک باید کمتر از ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد.

فشار خون طبیعی در سالمندان

با گذر زمان، ممکن است مشکلات قلبی و عروقی بیشتری برای افراد بروز کند که می‌تواند بر فشار خون تاثیر گذار باشد. بنابراین، فشار خون طبیعی در افراد سالمند ممکن است کمی بیشتر از میانگین باشد. اما در حالت ایده‌آل، فشار خون باید در حدود ۱۲۰/۸۰ باشد. با این حال، برای سالمندان، فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹، نرمال محسوب می‌شود.

تغییرات فشار خون در زمان خواب

فشار خون در زمان خواب معمولا کمتر از زمان بیداری است. این پدیده به “غوطه‌ور شدن شبانه” معروف است و به‌طور کلی طبیعی است. در این زمان، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می‌تواند تا حدود ۲۰ درصد کمتر از فشار خون طبیعی شما در طول روز باشد.

نتیجه‌گیری: اهمیت شناخت فشار خون نرمال

فشار خون طبیعی بسته به سن، جنس، شرایط جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای فرق می‌کند. شناخت فشار خون نرمال می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند و به شما اجازه دهد که علائم بالا رفتن یا پایین آمدن فشار خون را در موقع شناسایی و درمان کنید. در ادامه شما را به مطالعه مقاله‌های ✅ علائم فشار خون بالا، ✅ فشار خون بالا چند است؟ و ✅ برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم؟ دعوت می‌کنیم.