اگر این نکات رعایت نشود به فشار خون بالا مبتلا می شوید | چه کسانی مستعد فشار خون بالا هستند؟

اگر این نکات رعایت نشود به فشار خون بالا مبتلا می شوید | چه کسانی مستعد فشار خون بالا هستند؟


1

1403/1/20

18:26


اگر این نکات رعایت نشود به فشار خون بالا مبتلا می شوید | چه کسانی مستعد فشار خون بالا هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به گفته محققان، کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن بیشتر در معرض فشار خون بالا در میانسالی بودند.

نتایج نشان می‌دهد که هر چه کودک وزن بیشتری داشته باشد یا وزن او در دوران بلوغ بیشتر باشد، احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در بزرگسالی بیشتر است.

«لینا لیلجا»، محقق ارشد از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که از دوران کودکی شروع می‌شود، برای داشتن فشار خون سالم در سنین بالاتر، اهمیت دارد.»

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که نزدیک به ۱.۳ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله دارای فشار خون بالا هستند که خطر سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد.

شاخص توده بدنی بالا (BMI ) در بزرگسالان به شدت با فشار خون بالا مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا اضافه وزن در دوران کودکی در این خطر نقش دارد یا خیر.

محققان در این مطالعه، داده‌های حدود ۱۷۰۰ سوئدی را که بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

برای این افراد، شاخص توده بدنی در سنین ۷ تا ۸ سالگی و مجدداً در ۱۸ تا ۲۰ سالگی اندازه گیری شد. محققان این داده‌ها را با فشار خون سیستولیک و دیاستولیک که در گروه سنی ۵۰ تا ۶۴ سال گرفته بودند، مقایسه کردند.

سیستولیک عدد بالایی در اندازه گیری فشار خون است و به میزان فشار در شریان‌ها در طول ضربان قلب اشاره دارد. دیاستولیک عدد پایینی است و به فشار در شریان‌ها هنگام استراحت قلب در بین ضربان‌ها اشاره دارد.

به ازای هر یک واحد افزایش BMI در دوران کودکی، مردان میانسال ۱.۳ واحد افزایش فشار خون سیستولیک و ۰.۷۵ واحد افزایش در فشار خون دیاستولیک داشتند.

نتایج نشان می‌دهد که مردان به ازای هر یک واحد افزایش BMI در دوران بلوغ، ۱ واحد افزایش در فشار خون سیستولیک و ۰.۵۳ واحد افزایش در فشار خون دیاستولیک داشتند.

به طور مشابه، زنان میانسال افزایش ۰.۹۶ واحدی در فشار خون سیستولیک و ۰.۷۷ واحد در فشار خون دیاستولیک را برای هر یک واحد افزایش BMI مرتبط با بلوغ تجربه کردند.

با این حال، هیچ ارتباطی بین BMI دوران کودکی قبل از بلوغ و فشار خون بالا در زنان مشاهده نشد.

به گفته محققان، چربی اضافی در دوران کودکی می‌تواند التهاب سطح پایین و مشکلات عروق خونی ایجاد کند که باعث ایجاد فشار خون بالا با افزایش سن می‌شود./ صد آنلاین

فشار خون

فشار خون بالا چیست؟ معرفی روش های درمان فشار خون بالا

دانستن عوامل ایجاد فشار خون بالا و پیشگیری از آن بهترین راه برای پیشکیری و حتی درمان فشار خون بالا است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص فشار خون بالا به‌طور کامل صحبت کنیم و شما را با عوامل، خطرات و درمان فشار خون بالا آشنا کنیم. اگر مایل هستید تا با صفر تا صد فشار خون بالا آشنا شوید تا انتهای این مقاله در کنار ما باشید. 

فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و این خون از طرف قلب داخل شریان‌ها می‌گردد. به کمک این فشار است که خون به تمام نقاط بدن و اندام‌ها می‌رسد. افزایش فشار خون که فشار خون بالا یا هایپرتنشن نیز نامیده می‌شود، بیماری خطرناکی است؛ زیرا قلب با فشار بیشتری کار می‌کند که این در دراز مدت باعث خستگی آن و باعث سخت شدن جداره رگ‌ها یا آترواسکلروز شده و موجب نارسایی قلبی و ارگان‌های دیگر می‌شود.

فشار خون نرمال ۸۰/۱۲۰ است که کمتر از آن به‌عنوان فشار پایین و بالاتر از۱۲۰/۱۸۰ بعنوان فشار بالا در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب از غفاری دایت علل افزایش فشار خون و همچنین فشار خون پایین و عوارض هریک را آورده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید

فشار خون بالا باعث می‌شود تا قلب با فشار و سختی بیشتری کار کند. این مشکل (فشار خون بالا) باعث ضخیم شدن دیواره رگ‌ها نیز می‌شود که در طولانی مدت باعث به وجود آمدن نارسایی‌های قلبی در بیمار می‌شود. 

فشار خون بر اساس مقدار و درجه خطری که برای افراد دارد به چند دسته تقسیم می‌شوند: 

1. زمانیکه فشار خون پایین‌تر از 120/80 میلی‌متر جیوه باشد، فشار خون نرمال اعلام می‌شود. البته پایین بودن فشار خون نیز خطرات بسیار زیادی دارد که در یک مقاله دیگر به فشار خون پایین و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت. 

فشار خون

2. اگر فشار خون شما بین 130 – 120 / 89-80 میلی‌متر جیوه باشد، شما در معرض فشار خون بالا هستید و به اصطلاح به آن مرز فشار خون بالا یا قبل از ابتلا به فشار خون می‌گویند. 

3. در صورتیکه فشار خون شما بین 159-140/99-90 میلی‌متر جیوه باشد، شما دچار فشار خون خفیف هستید و احتمالاً نیاز به درمان دارویی خواهید داشت. 

4. در صورتیکه فشار خون شما بین 179-160/109-100 میلی‌متر جیوه باشد، شما دچار فشار خون متوسط هستید و احتمالاً نیاز به درمان دارویی خواهید داشت. 

5. در صورتیکه فشار خون شما بالاتر از 180-110 میلی‌متر جیوه باشد، شما دچار فشار خون شدید هستید و نیاز به درمان دارویی خواهید داشت. 

عواملی که باعث به‌ وجود آمدن فشار خون بالا هستند، کدام است؟ 

بر اساس تحقیقات انجام شده چندین عامل وجود دارد که در افزایش فشار خون نقش مستقیم دارند: 

1. مصرف دخانیات و کشیدن سیگار در افزایش فشار خون شما نقش بسیار زیادی خواهد داشت. اگر سیگار می‌کشید و فشار خون ندارید، هر چه زودتر آن را کنار بگذارید چرا که با استعمال سیگار به زودی زود دچار فشار خون بالا خواهید شد. با رعایت اصول ترک سیگار می‌توانید از این بیماری جلوگیری کنید.

2. مصرف الکل شانس ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد، برای پیشگیری یا درمان فشار خون بالا آن را ترک کنید. 

فشار خون

3. وزن بالا و اضافه وزن یکی از فاکتور‌های مهم در ابتلا به فشار خون بالا است. شانس ابتلای افراد چاق به فشار خون بالا به مراتب کمتر از افراد با اندام لاغر و ورزیده است. برای درمان فشار خون بالا بهتر است وزن خود را در حالت ایده‌آل نگه دارید و روزانه ورزش منظم داشته باشید. البته افراد لاغر هم به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند و این بیماری تنها مخصوص افراد چاق نیست. 

4. نداشتن فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، یکی از عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا است. برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا بهتر است به صورت روزانه ورزش را در برنامه خود جای دهید. 

5. رژیم غذایی چرب و پر نمک، نمک سم سفید است. مصرف بی‌رویه نمک و غذا‌های چرب یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا است. بر اساس تحقیقات بهترین نمک برای مصرف خانگی، نمک طبیعی است که دارای ید می باشد.; پس بهتر از ان استفاده شود.

6. استرس نقش زیادی در بالا رفتن فشار خون دارد. حتماً دیده‌اید که افرادی که از بیمارستان می‌ترسند به محض رفتن به بیمارستان استرس آن‌ها زیاد می‌شود و به دنبال ان فشار خون آن‌ها نیز بالا می‌رود. 

7. سن یکی از عوامل تعیین‌کننده فشار خون بالا است. هر چه سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر خواهد بود. 

8. عوامل ژنتیکی و سابقه فشار خون بالا در خانواده نیز از جمله مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا است./ غفاری دایت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو