فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود. این یک عامل خطر ابتدایی برای بیماری های زیادی از جمله حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، فیبریلاسیون دهلیزی و زوال عقل است.

به گزارش هاروارد مدیکال اسکول، کنترل فشار خون چنان امر حیاتی به شمار می آید که انجمن قلب و کالج قلب و عروق آمریکا در سال 2017 دستورالعمل های درمانی خود را در این زمینه به روز کردند، آنها خواستار توجه بیشتر به درمان فشار خون شدند و تعریف فشار خون طبیعی یا مطلوب را به کمتر از 80/120 میلی متر جیوه کاهش دادند.

پزشکان نگران درمان بیش از حد تهاجمی فشار خون هستند

پزشکان در طول تاریخ برای بهینه سازی فشار خون بسیار تلاش کرده اند، با این حال بسیاری از پزشکان تمایلی به تمرکز روی درمان تهاجمی بیش از حد ندارند چراکه این نگرانی وجود دارد کاهش فشار خون بیش از حد منجر به بروز علائم ضعف و خستگی یا سبکی سر و سرگیجه می شود. این علائم به ویژه در بیماران مسن می تواند منجر به بیهوشی با احتمال آسیب یا ناتوانی شود.

کاهش فشار خون همراه با تغییر وضعیت افت ارتواستاتیک فشار خون نامیده می شود. این معمولا هنگامی اتفاق می افتد که فردی از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می دهد. بسیاری از ما علائم لحظه ای را تجربه کرده ایم پس از خیلی سریع برخاستن تاریکی دید را داشته ایم که معمولا یک اتفاق کوتاه مدت است و فقط چند ثانیه طول می کشد و به سرعت حل می شود، اما اگر این علائم به اندازه ای شدید باشند یا آنقدر طولانی باشند که خطرناک باشند چه می کنیم؟

درمان فشار خون شدید باعث کاهش خطرناک فشار خون نمی شود

یک متاآنالیز اخیر که در یک نشریه منتشر شده پنج کارآزمایی را مورد بررسی قرار داده تا اثر درمان شدید کاهش فشار خون را بررسی کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا درمان تهاجمی فشار خون باعث افت خطرناک فشار خون می شود؟ این تجزیه و تحلیل بیش از 18 هزار شرکت کننده را شامل می شود و کیفیت مطالعه با کمترین تغییر بین آزمایشات خوب گزارش شده است.

این متاآنالیز، مطالعات تصادفی را که در آن بیماران حداقل به مدت شش ماه به کنترل فشار خون فشرده، کنترل فشار خون کمتر یا دارونما اختصاص داده شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مطالعات هم قرائت فشار خون نشسته و هم ایستاده را مستند کرده و فشار خون ایستاده پس از حداقل یک دقیقه ایستادن نیز انجام شده است. افت فشار خون ارتواستاتیک به عنوان افت فشار خون ایستاده در فشار خون ایستاده حداقل 20 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و حداقل 10 میلی متر جیوه فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) تعریف شده است.

نتایج مطالعه پیام مهمی در خانه برای بیماران و پزشکان آنها فراهم می کند که کاهش شدید فشار خون با افت فشار خون ارتوستاتیک ارتباطی ندارد و این نتایج باید هنگام دستیابی به اهداف فشار خون پایین به پزشکان آرامش خاطر دهند.

یک نگرانی کمتر هنگام انتخاب درمان فشار خون

با توجه به اینکه آمریکایی ها در طول زندگی بیش از 80 درصد خطر پرفشاری خون دارند بیشتر افراد با فشار خون طبیعی احتمالا بالاخره دچار فشار خون بالا می شوند، بنابراین اندازه گیری منظم فشار خون برای اطمینان از درمان سریع ضروری است.

درمان معمولا باید با تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم آغاز شود این به معنای محدود کردن غذاهای فرآوری شده و سدیم و محدود کردن الکل است. البته این تغییرات می توانند تاثیر مهمی بر فشار خون داشته باشند، اما همیشه هم کافی نیستند. در صورت نیاز به دارو شما و پزشک می توانید بدون نگرانی در مورد افت فشار خون ارتواستاتیک یک روش درمانی را انتخاب کنید.

مترجم: الهه زارعی