روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد

منبع: تکراتو

4

1402/4/2

12:44


معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی به روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان که در پی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند، پرداخت.

روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد

معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی به روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان که در پی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند، پرداخت.

«علیرضا دلیری»، معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری در کارگاه «نحوه استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان» در خصوص رویه ثبت پروژه تحقیق و توسعه جهت ارائه به معاونت علمی بیان داشت: «جزئیات پروژه‌ تحقیق و توسعه که فرم مربوط به آن ثبت شده است، به دبیرخانه شورای راهبردی در معاونت علمی ارجاع داده می‌‌شود و کارگزار پروژه را بررسی می‌کند. بعد از دریافت تاییدیه می‌توان هزینه‌های تحقیق و توسعه را انجام داد و از اعتبار مالیاتی استفاده کرد. پایان سال مالی هزینه‌ها محاسبه و گزارش نهایی تهیه می‌شود و هزینه‌کرد در سایت معاونت علمی ارسال می‌شود. پس از این که بررسی دبیرخانه انجام و تاییدیه صادر شد، مدیران شرکت دانش‌بنیان می‌توانند در سامانه مالیات گزینه معاف را انتخاب کنند.» طبق اعلام وی شرکت‌های دانش‌بنیان تا آخر خرداد ماه فرصت اجرا این رویه را دارند.

بیشتر بخوانید: این مشاغل از مالیات معاف نمی‌شوند؛ اما چرا؟

تشریح روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

دلیری در ادامه این کارگاه، ضمن اشاره به بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان افزود: «در این بند جامعه هدف دو گروه هستند. شرکت‌هایی که در بازار اول و دوم بورس یا فرابورس هستند و یا سرمایه ثبتی آن‌ها حداقل یک سی‌ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی است می‌توانند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان از اعتبار مالیاتی استفاده کنند.»

معاون سابق سورنا ستاری ضمن اشاره به دو نوع سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم اظهار داشت: «در سرمایه‌گذاری مستقیم، اگر موضوع عملکرد شرکت دانش‌بنیان در زنجیره فعالیت صنعتی باشد که سرمایه‌گذار در آن حوزه فعال است، حداکثر 30 درصد سرمایه‌گذاری ممکن است. در غیر این صورت، این عدد به 20 درصد می‌رسد. برای چنین سرمایه‌گذاری‌ای هم باید طرحی تدوین و مشخص شود سرمایه‌ای که وارد شرکت دانش‌بنیان می‌شود صرف چه فعالیت توسعه‌ای می‌شود.»

وی همچنین در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: «در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، صد در صد اعتبار مالیاتی می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان شود. شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق ایجاد یک صندوق جدید یا افزایش سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود و یا خرید سهام این صندوق‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند. قانون‌گذار در این قانون می‌خواهد که صنایع بزرگ را به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان ترغیب کند.»

دلیری در بیان پیشینه روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام داشت: «فرآیندی که تا الان در بحث معافیت مالیاتی داشتیم این بود که بنا بر قانون دانش‌بنیان سال 1389، همه شرکت‌هایی که دانش‌بنیان می‌شدند، معافیت مالیاتی دریافت می‌کردند. در سال 1395 این قانون اصلاح و قرار شد که فقط شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک از این معافیت استفاده کنند. در سال 1399 گفته شد شرکت‌های دانش‌بنیانی که بالای 50 میلیارد درآمد دارند می‌توانند از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه استفاده کنند.»

معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین در خصوص ماده 11 قانون دانش‌بنیان که به روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره دارد، عنوان داشت: «اعتبار مالیاتی یعنی مالیات بر درآمد را بتوان در جایی دیگر استفاده کرد. منابعی برای استفاده از این اعتبار در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مشخص شده است. بند ب قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌گوید همه شرکت‌های تولیدی و خدماتی که یک سال صورت‌های مالی و یا واحد تحقیق و توسعه داشته باشند، می‌توانند صددرصد پول مالیات خود را در تحقیق و توسعه شرکت‌ خود هزینه کنند. هدف قانون‌گذار در تدوین این قانون این بوده که تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش‌بنیان گسترده شود.»

روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

طبق اظهارات دلیری، باتوجه به بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک که مالیات آن‌ها کمتر از ده میلیارد تومان بوده، از پرداخت آن معاف هستند و در صورتی که بیشتر از این میزان بود امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را دارند.

براساس اعلام معاون مالی سابق معاون علمی رئیس جمهور دو روش دیگر جهت اجرای پروژه تحقیق و توسعه در مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد. یکی از آن‌ها امکان انعقاد قرارداد از سوی شرکت‌ها با دانشگاه یا پژوهشگاه‌ها به‌منظور تحقیق و توسعه، تهیه برنامه‌ای جهت این فعالیت‌ها است که جزئیات و خروجی تحقیق و توسعه را دربرمی‌گیرد و از طرف دانشگاه یا پژوهشگاه طرف قرارداد مورد تایید قرار گیرد. روش سوم که احتمالاً از جذابیت بیشتری برای شرکت‌ها برخوردار باشد این است که کار تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری سپرده شود. به عقیده دلیری یک شرکت دانش‌بنیان بهتر از دانشگاه یا پژوهشگاه توانایی انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه را دارد.

همچنین وی در ادامه افزود: «شرکت‌ها برای راه‌اندازی واحد‌های تحقیق و توسعه می‌توانند از نیروهای خود استفاده و هزینه مواد اولیه، تجهیزات و برنامه‌ریزی را در قالب یک برنامه تدوین و در سایت معاونت علمی و فناوری بارگذاری کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تحقیق و توسعه می‌تواند در راستای تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید و عملیات انجام شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص روش‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو