نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

منبع: تکراتو

3

1402/5/6

21:59


نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد.  براساس این نظام جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه گروه تقسیم می‌شوند.

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد.  براساس این نظام جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه گروه تقسیم می‌شوند.

طبق اعلام روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد. براساس نظام جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه گروه نوپا، نوآور و فناور دسته‌بندی می‌شوند که البته هرکدام شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه نوشتار به شرح آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جذب هزار دانشجوی مستعد در صنایع و شرکت‌های دانش بنیان

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

با اجرایی شدن نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، از این پس کالاهایی دانش‌بنیان شناخته می‌شوند که محصولات آنها یا در مرحله تولید باشد یا حداقل در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده باشد. علاوه بر این، محصولات عرضه‌شده باید در حوزه فناوری‌های برتر باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت یا دانش فنی فرایند تولید محصول از متوسط سطح فناوری­‌های موجود در کشور بالاتر و دستیابی به آن مستلزم انجام تحقیق و توسعه به وسیله یک تیم فنی خبره باشد.

روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، از اجرایی شدن نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. این نظام اردیبهشت‌ماه به تصویب کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان رسید.

علاوه بر این، شرکتی که قرار است دانش‌بنیان تلقی شود باید حداقل در یکی از موارد طراحی زیرسیستم اصلی کالا و خدمت، طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت و طراحی فرایند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت مشروط به پیچیده بودن این فرایند (یا تجهیزات تولید) تسلط داشته باشد.

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

سنجش تسلط بر دانش فنی با بررسی مواردی چون هزینه‌کرد تحقیق و توسعه، تعداد نیروی انسانی فعال در حوزه تحقیق و توسعه شرکت، برخورداری از مشتری تخصصی پایدار، میزان جذب سرمایه از شرکت‌های بزرگ، میزان سرمایه‌گذاری در تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، انعقاد قراردادهای همکاری فناورانه با سایر شرکت‌ها یا دانشگاه‌‌ها، داشتن ثبت اختراع بین‌المللی تاییدشده نهایی و دارا بودن استانداردهای تخصصی و تاییدیه‌های عملکرد انجام می‌شود.

شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا

بر اساس آیین‌نامه جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه نوع نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند. شرکت‌های نوپا آن شرکت‌هایی هستند که در زمینه تحقیق، طراحی و توسعه کالاها و خدمات فناورانه فعال‌اند اما هنوز از نظر کسب‌وکاری و اقتصادی به بلوغ کافی نرسیده‌اند. اگر شرکتی حداقل یک محصول در مقیاس نمونه آزمایشگاهی ساخته باشد که تمامی معیارهای کالا و خدمات دانش‌بنیان را داشته باشد می‌تواند شرکت نوپا تلقی شود.

البته شرایط دیگری نیز لازم است؛ مثلاً باید درآمد عملیاتی در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت کمتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد و همچنین شرکت باید برنامه رشد خود را ارائه کند و در فرایند ارزیابی به تایید دبیرخانه برساند.

شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور

چهار شرط برای نوآور دسته‌بندی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین شده است. اولین شرط، داشتن کالا یا خدمتی است که معیارهای دانش‌بنیان بودن را داشته باشد. علاوه بر این، درآمد عملیاتی در آخرین اظهارنامه مالیاتی باید بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد. همچنین شرکت باید گزارش رشد خود را ارائه کند و گزارش پیشرفت آن را به صورت سالانه به تایید دبیرخانه برساند. شرط پایانی این است که سهم فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان شرکت از فروش کل شرکت کمتر از ۵۰ درصد باشد.

شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان فناور

شرکت‌های دانش‌بنیان فناور نیز گروهی از شرکت‌ها هستند که از نظر کسب‌وکاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا کرده‌اند. علاوه بر اینکه مانند دو گروه پیشین خدمت یا محصول شرکت باید شرایط دانش‌بنیان بودن را داشته باشد، درآمد عملیاتی شرکت باید بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد. همچنین شرکت باید حداقل ۱۰ نفر نیروی بیمه‌شده تمام‌وقت داشته باشد. برعکس شرکت نوآور، در شرکت فناور، سهم فروش کالا یا خدمات از فروش کل شرکت باید حداقل ۵۰ درصد باشد. شرکت فناور نیز باید برنامه رشد خود را ارائه کند و گزارش پیشرفت آن را به صورت سالانه به تایید دبیرخانه برساند.

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد

ماده ۶ این آیین‌نامه به حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته است. بر اساس آنچه در این آیین‌نامه آمده است، حمایت مالیاتی از کلیه شرکت­‌های دانش‌­بنیان مطابق مصوبات شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان خواهد بود.

افزون بر این، شرکت­‌های دانش‌­بنیان سالانه بر مبنای شاخص‌های رشد مصوب دبیرخانه از قبیل سهم فروش دانش­‌بنیان، تعداد نیروی انسانی بیمه‌شده و سایر شاخص‌های اعلامی از سوی دبیرخانه، رتبه‌­بندی می‌شوند و متناظر با امتیاز کسب‌شده، می‌­توانند از حمایت‌­های ذیل قانون بهره‌­مند شوند. در صورت نرسیدن شرکت به اهداف برنامه رشد مصوب خود، حمایت‌­ها محدود و در صورت لزوم تا زمان تحقق اهداف توافق شده، قطع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

.

منبع: پیوست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو