خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران؛ پیشگامی عربستان در فناوری روز دنیا!

منبع: تکراتو

5

1402/4/2

18:01


خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران خانه خدا، جدیدترین اقدام دولت این روزها تکنولوژی دوست عربستان است.

خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران؛ پیشگامی عربستان در فناوری روز دنیا!

خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران خانه خدا، جدیدترین اقدام دولت این روزها تکنولوژی دوست عربستان است.

اداره‌کل راه‌ها در عربستان سعودی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز جهان عملیات خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج را برای زوار خانه خدا در دستور کار قرار داده است. گفتنی‌ست که این عملیات در سرزمین “رمی‌جمرات” اجرا شده و دمای بالای این منطقه که گاهی به حدود 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد را خنک می‌کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری عظیم چین برای ساخت خودرو برقی در عربستان سعودی!

خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، اداره‌کل راه‌ها در عربستان سعودی اجرای آزمایش مطالعات تحقیقاتی در مورد «خنک‌کردن سطوح آسفالت» در اماکن مقدس را آغاز کرده است.

اداره‌کل راه‌ها در عربستان سعودی با مشارکت مسئولین ذی‌ربط این آزمایش را در سرزمین «رمی الجمرات» و با هدف خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا آغاز کرده است.

خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران

اداره مذکور این آزمایش را با مشارکت وزارت شهرداری، امور روستایی و مسکن، در‌مورد سطوح آسفالت خنک‌کننده از چند ماه گذشته آغاز کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، دلیل این آزمایش این است که آسفالت جاده‌ها در طول روز دما را جذب می‌کنند و دمای آن‌ها گاهی اوقات به ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، این گرما در شب آزاد می‌شود که «پدیده جزیره گرمایی» با افزایش مصرف انرژی و آلودگی هوا را به‌دنبال دارد.

حل پدیده جزیره گرمایی نیاز به استفاده از آنچه را به‌عنوان روسازی‌های خنک شناخته می‌شود، مطرح کرد. این آزمایش چندین ماده دست‌ساز هستند که توانایی جذب مقادیر کمتری از تابش خورشید را دارند.

این آزمایش با هدف کاهش دما در محله‌ها و مناطق مسکونی، کاهش انرژی مصرفی برای خنک‌سازی ساختمان‌ها و کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی انجام می‌شود. این فناوری به ارائه یک محیط راحت‌تر در مناطقی که مردم در آن تجمع می‌کنند، کمک می‌کند.

پیش از این نیز اداره‌کل صدور مجوزات عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که از طریق مقرهای خود در گذرگاه‌های دریایی، هوایی و زمینی و با استفاده از تمام امکانات لازم، شرایط را برای ورود تمام حجاج کشورهای مختلف جهان به عربستان تسهیل می‌کند.

در بیانیه این اداره سعودی تأکید شده است:

نیروهای انسانی با استفاده از جدیدترین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ها کنار تسلط آنها به زبان کشورهایی که حاجی به عربستان اعزام می‌کنند، آماده پذیرایی از مهمانان خانه خدا هستند.

اداره‌کل صدور مجوزات عربستان اعلام کرد که خدمات گسترده‌ای در فضای مجازی به شهروندان و حجاج خارجی طی موسم حج امسال ارائه می‌شود.

خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران

اخیراً نیز وزارت حج و عمره عربستان از طریق حساب رسمی خود در توییتر نوشت: «ما از کلیه نیروهای انسانی و امکانات موجود برای تسهیل انجام مناسک حج امسال استفاده می‌کنیم و تلاش داریم بهترین خدمات را به زائران خانه خدا ارائه دهیم، بنابراین از زائران می‌خواهیم با نیروهای انسانی همکاری کنند تا زمینه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم فراهم شود.»

«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت‌به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

السدیس تأکید کرد:

آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی‌الحجه منطبق با ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) خواهد بود، ضمن اینکه حج تا روز چهارم عید قربان در ۱۳ ذی‌الحجه ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) ادامه دارد.

این درحالی است که «عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تأکید کرد: «تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.»

وی افزود:

۲ میلیون مسلمان خارج از عربستان سعودی از سراسر جهان و ۲۰۰ هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به‌جای آورند.

پیش از این «عبدالرحمن بن عبدالمحسن الفضلی» وزیر آب و کشاورزی و رئیس کمیسیون امنیت غذایی عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد حجاج امسال نسبت به ۳ سال گذشته به‌دلیل کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی در سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر ۹۰۰ هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به ۲ میلیون نفر به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج ۱۴۴۳) ۸۹۹ هزار و ‌۳۵۳ نفر به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران خانه خدا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو