اتوبوس‌های خودران عربستان برای مراسم حج معرفی شدند

منبع: تکراتو

4

1402/4/6

14:33


اتوبوس‌های خودران عربستان مخصوص جابجایی مسافران زیارت خانه خدا معرفی شدند. رنگ و بوی تکنولوژی در سرتاسر عربستان سعودی پیچیده است.

اتوبوس‌های خودران عربستان برای مراسم حج معرفی شدند

اتوبوس‌های خودران عربستان مخصوص جابجایی مسافران زیارت خانه خدا معرفی شدند. رنگ و بوی تکنولوژی در سرتاسر عربستان سعودی پیچیده است.

سازمان حمل و نقل عمومی عربستان سعودی برای اولین‌بار از اتوبوس‌های خودران عربستان به‌منظور جابجایی مسافران زیارت کعبه رونمایی کرد. این اتوبوس‌ها از فناوری‌های نوینی بهره می‌برند که در کمتر کشوری دیده می‌شود. گفتنی‎ست درون این اتوبوس‌ها از تکنولوژی هوش مصنوعی به‌همراه تعدادی دوربین حسگر استفاده شده و قادر است تا مسافتی بدون دخالت راننده حرکت کند.

بیشتر بخوانید: خنک‌سازی معابر و جاده‌های عربستان در ایام سفر حج برای زائران؛ پیشگامی عربستان در فناوری روز دنیا!

اتوبوس‌های خودران عربستان برای زائرین بیت‌الله‌الحرام معرفی شدند

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس) گزارش داد که این تصمیم در چارچوب اهتمام این کشور به ارائه فناوری‌های مدرن و نوآورانه است که امکان حمل و نقل دوستدار انسان و محیط زیست و در راستای ابتکارات اداره کل حمل و نقل به منظور ایجاد تنوع در گزینه‌ها و تسهیل حمل و نقل حجاج بیت الله الحرام فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، اتوبوس‌های خودران از فناوری‌های هوش مصنوعی، دوربین‌ها و حسگرهای اطراف خود استفاده می‌کنند تا در مسیری خاص بدون دخالت انسان حرکت کنند.

این اتوبوس‌ها همچنین اطلاعات را در حین حرکت جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تصمیمات لازم را برای بهبود تجربه مسافر و اطمینان از ایمنی و سلامت وی اتخاذ کنند.

اتوبوس‌های خودران اطراف مسجد‌الحرام گنجایش ۱۱ صندلی را دارد و با هر بار شارژ ۶ ساعت حرکت می‌کند و سرعت آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

اتوبوس‌های خودران عربستان برای زائرین بیت‌الله‌الحرام معرفی شدند

مقامات سعودی می‌گویند که این خدمات با هدف تسهیل تردد حجاج و بررسی استفاده از این فناوری‌ها در حج و همچنین تعیین الزامات لازم برای بهره‌برداری تجاری از آنها در سال‌های آینده انجام می‌شود. مسیر اختصاصی این اتوبوس‌ها مسیر شماره 6 اطراف مسجد‌الحرام به طول 4 کیلومتر و عرض جاده 11 متر برای آزمایش تعیین شده است.

عربستان سعودی از زمان شیوع کرونا همچنین از ربات‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند برای پذیرایی از حجاج با بطری‌های آب زمزم و همچنین در ضد عفونی کردن اماکن مقدسه استفاده کرده است.

ربات‌های توزیع‌کننده آب زمزم ۳۰ بطری آب زمزم را در یک دور و در کمتر از ۱۰ دقیقه توزیع می‌کند. هر کدام از این ربات‌ها می‌توانند به مدت ۸ ساعت به طور مداوم کار می‌کند.

ربات‌های راهنما برای راهنمایی حجاج به ۱۱ زبان زنده دنیا صحبت می‌کنند و ربات‌های توزیع کننده نسخه‌های قرآن کریم هم در صحن‌های مسجد‌الحرام فعال هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ بکارگیری اتوبوس‌های خودران عربستان برای مراسم حج چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو