تلسکوپ فضایی اقلیدس می‌تواند ماهیت ماده و انرژی تاریک را مشخص کند

منبع: تکراتو

3

1402/4/3

00:02


تلسکوپ فضایی اقلیدس احتمالاً بتواند ماهیت ماده و انرژی تاریک را مشخص کند. این تلسکوپ پیشرفته قرار است تا چند روز دیگر به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی اقلیدس می‌تواند ماهیت ماده و انرژی تاریک را مشخص کند

تلسکوپ فضایی اقلیدس احتمالاً بتواند ماهیت ماده و انرژی تاریک را مشخص کند. این تلسکوپ پیشرفته قرار است تا چند روز دیگر به فضا پرتاب شود.

به گفته اخترشناسان، تلسکوپ فضایی اقلیدس که در قالب مأموریتی به همین نام قرار است در تاریخ 10 تیرماه به فضا پرتاب شود، احتمالاً بتواند ماهیت دو پدیده اسرارآمیز جهان (ماده و انرژی تاریک) را مشخص کند. گفتنی‌ست که این تلسکوپ از قدرت تفکیک تلسکوپ هابل برخوردار است و در عین حال نیز می‌تواند از یک سوم آسمان شب تصویربرداری کند.

بیشتر بخوانید: متفاوت‌ترین عکس مریخ را ببینید [+عکس]

تلسکوپ فضایی اقلیدس به‌زودی راهی فضا می‌شود

فضاپیمای اقلیدس 1 ژوئیه (10 تیرماه) پرتاب می‌شود تا سفری بسیار طولانی را تا فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین طی کند و در نقطه لاگرانژی دوم قرار بگیرد. سپس تلسکوپ اقلیدس در آنجا شروع به کار می‌کند تا درباره انرژی و ماده تاریک تحقیق کند.

«استفن ویلکینز»، اخترشناس دانشگاه ساسکس می‌گوید:

«تلسکوپ اقلیدس قدرت تفکیک تلسکوپ فضایی هابل را دارد، اما درعین‌حال می‌تواند از یک‌سوم آسمان شب هم تصویربرداری کند؛ ازاین‌رو، این تلسکوپ نقشه‌ای با جزئیات فوق‌العاده زیاد را از آسمان شب فراهم می‌کند.»

از آنجایی که ماده تاریک به‌طور مستقیم قابل رصد نیست، اقلیدس از پدیده‌ای موسوم به لنزینگ گرانشی کمک خواهد گرفت تا این ماده را ببیند. این کار از طریق ثبت میلیون‌ها تصویر از کهکشان‌ها انجام می‌شود و بعد محققان کش‌آمدن نور بر اثر گرانش اطراف آن‌ها را بررسی می‌کنند.

تلسکوپ فضایی اقلیدس به‌زودی راهی فضا می‌شود

پروفسور «ماتیلده ژوزاک» از دانشگاه دورهام انگلیس می‌گوید:‌ «لنزینگ گرانشی که توسط ماده تاریک به‌وجود می‌آید، اطلاعات زیادی را درباره اجزای سازنده آن به ما می‌گوید. شاید ماده تاریک از ذرات نور ساخته شده باشد. اگر چنین باشد، این ماده یک نوع لنزینگ خاص را ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر ماده تاریک از ذرات بسیار بزرگ به‌وجود آمده باشد، شکل دیگری از لنزینگ را تولید می‌کند. این اطلاعات به ما کمک خواهد کرد تا مسیر جستجو به‌دنبال ماده تاریک در زمین را مشخص کنیم.»

این تلسکوپ قابلیت بررسی انرژی تاریک را هم خواهد داشت. ویلکینز می‌گوید:

«ما با اقلیدس این انرژی را به شیوه‌ای متفاوت اندازه‌گیری می‌کنیم. ما به عمق جهان و در زمان به عقب نگاه خواهیم کرد تا ببینیم اندازه آن در دوره‌های زمانی مختلف چقدر بزرگ بوده است. بدین شکل می‌توانیم متوجه شویم که اندازه جهان ما در طول زمان چطور تغییر می‌کند و دریابیم که این تغییرات چه زمان‌هایی رخ می‌دهند.»

دانشمندان امیدوارند این ابزار به ما نشان دهد که جهان در 10 میلیارد سال گذشته چگونه بسط یافته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ تلسکوپ فضایی اقلیدس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو