مریخ نورد پرسویرنس دی اکسید کربن مریخ را به اکسیژن تبدیل می‌کند

منبع: تکراتو

4

1402/4/13

18:32


مریخ نورد پرسویرنس قابلیت تهیه اکسیژن از هوای مملو از کربن دی اکسید مریخ را دارد. این فرآیند از طریق دستگاهی به نام موکسی در این مریخ‌نورد انجام می‌شود.

مریخ نورد پرسویرنس دی اکسید کربن مریخ را به اکسیژن تبدیل می‌کند

مریخ نورد پرسویرنس قابلیت تهیه اکسیژن از هوای مملو از کربن دی اکسید مریخ را دارد. این فرآیند از طریق دستگاهی به نام موکسی در این مریخ‌نورد انجام می‌شود.

در مریخ نورد پرسویرنس ناسا دستگاهی تحت عنوان موکسی قرار گرفته که به اندازه یک توستر است. موکسی یا تست استفاده از منابع اکسیژن در محل (MOXIE) نخستین آزمایشی محسوب می‌شود که هوای رقیق و پر از کربن‌دی‌اکسید سیاره مریخ را دریافت و آن را به اکسیژن تبدیل خواهد کرد.

موکسی در آزمایش سال 2021 هفت مرتبه و هر دفعه به مدت یک ساعت فعالیت داشته است. هدف اصلی این آزمایش، اثبات حفظ کارآیی آن در شرایط مختلفی که سیاره در طول سال مریخی تجربه می‌کند، بوده است (یک سال مریخ دو برابر سال زمین طول می‌کشد).

به‌هرحال چنانچه شاهد ساخت این دستگاه در مقیاسی بزرگ‌تری باشیم، به‌نظر نه‌تنها جهت سفرهای فضانوردان به مریخ، بلکه به‌منظور استفاده به‌عنوان سوخت موشک هم کاربرد خواهد داشت. در همین راستا اوایل ماه ژوئن، یعنی زمانی که پژوهشگران موکسی را به بیشترین میزان تولید خود رساندند، این آزمایش به نقطه عطف مهمی رسید و موفق به تولید دو برابر گذشته اکسیژن شد.

«مایکل هشت»، پژوهشگر اصلی آزمایش موکسی در مریخ نورد پرسویرنس و معاون رصدخانه هِیستاک مؤسسه فناوری ماساچوست، طی مصاحبه‌ای با اسپیس‌دات‌کام بیان داشت: «نتایجی عالی به دست آوردیم. این پرخطرترین دور آزمایش بود که می‌توانست اشتباه پیش برود و ممکن بود آسیب جزئی پیش آید، اما این‌طور نشد. آزمایش در 6 ژوئن و در شبانگاه مریخ انجام شد و 58 دقیقه طول کشید. قرار بود موکسی 6 گرم اکسیژن در ساعت تولید کند، اما ما در نهایت نرخ آن را دو برابر کردیم. چالشی که در طول این مدت وجود داشت، یافتن راه‌هایی برای افزایش کارآمدی دستگاه روی مریخ از طریق تولید مقدار بیشتری اکسیژن بود.»

بیشتر بخوانید: پروژه اقامت آزمایشی در مریخ توسط ناسا آغاز شد!

تولید اکسیژن در مریخ نورد پرسویرنس

موکسی چیزی در حدود 18 کیلوگرم وزن داشته و جهت مکیدن هوای مریخ از پمپ بهره برده و سپس با استفاده از فرایندی الکتروشیمیایی جهت جداسازی یک اتم اکسیژن از هر مولکول کربن‌دی‌اکسید عملکرد اصلی خود را ارائه می‌کند. از طرفی کربن‌مونوکسید به‌عنوان محصول جانبی آن نیز تولید خواهد شد و همچنین کربن جامدی درون دستگاه به جا می‌ماند که امکان ایجاد اختلال در عمکرد درون دستگاه را دارد. بنابراین، موکسی کار تولید اکسیژن خود را در دمای بالا انجام خواهد داد که به هوشیاری ولتاژ نیاز دارد.

مریخ نورد پرسویرنس

در سال 2022، متخصصان موکسی بیشتر تمرکز خود را روی افزایش توانایی‌ها و همچنین ایجاد حالت‌های عملیاتی جدید قرار دادند. بااین‌حال موکسی دستگاهی آزمایشی به‌منظور اثبات فناوری بوده که همچون بسیاری از نمونه‌های آزمایشی دیگر جهت ادامه کار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بودجه‌ای که روی موکسی صرف خواهد شد، تا پایان سال به اتمام می‌رسد و آزمایشگاه مؤسسه فناوری ماساچوست در پی جلب همکاری‌های جدید است.

مریخ نورد پرسویرنس

طبق اعلام مایکل هشت، نتایج مثبت این آزمایش‌ها در واقع مشوقی جهت ایجاد سیستمی در مقیاس کامل روی زمین بوده که اکسیژن را به‌صورت خودکار پمپ کند و بتواند برای حمایت از مأموریت‌های انسان روی مریخ نورد پرسویرنس 25 تا 30 تن اکسیژن تولید کند.

هشت در این رابطه خاطرنشان کرد:

«موضوع مهم طول عمر دستگاه است. درحال‌حاضر ما هر بار یک ساعت آن را راه‌اندازی می‌کنیم، اما در آینده باید بتواند ده هزار ساعت کار کند. درک این موضوع که موکسی پیش از اینکه خراب شود تا چه مدت می‌تواند کار کند، مهم است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قابلیت تولید اکسیژن در مریخ نورد پرسویرنس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو